• Coffenlife

Operation endometrios i morgon

Hej ! Jag opereras i morgon på morgonen med en titthålsoperation för endometrios. Eller för att få diagnosen så att säga ! Det enda jag vet är att jag har en cysta på ena äggstocken. Jag är väldigt nervös och rädd !! Någon som varit med om detta som kan berätta lite ? Tacksam för svar !

• Svar på tråden Operation endometrios i morgon
  • Ric

Hej

Jag gjorde titthåls för 1 år sedan. Hade oxå cysta på äggstocken och då konstaterades även att jag hade endometrios.

Jag var väldigt rädd och orolig innan operationen. Trodde på allvar att jag inte skulle överleva :) även fast alla sa att titthålsop inte är farligt.

Du behöver inte oroa dig du blir ju bedövad och känner ingeting och när du vaknar är allt över. Jag vaknade o trodde att de inte ens gjort den så jag frågade förvirrat "är det klart?" Samtidigt som jag lyfte upp täcket o kollade på min mage. Då såg jag plåster på 3 olika ställen.

Det är ju jättesmå snitt de gör så de läker väldigt snabbt och man blir ju utskriven samma dag.

Är det något specifikt du undrar över?

• Coffenlife

Tack för svaret ! Skönt att höra har även läst massa "läskiga" historier om denna operation och hur ont det gjorde efteråt ! Hur många dagar tog det tills du blev bra och kunde jobba och leva normalt så att säga ? Och vaknade du med kateter ? :)

• Coffenlife
    Ric skrev 2014-12-28 10:28:37 följande:

Hej

Jag gjorde titthåls för 1 år sedan. Hade oxå cysta på äggstocken och då konstaterades även att jag hade endometrios.

Jag var väldigt rädd och orolig innan operationen. Trodde på allvar att jag inte skulle överleva :) även fast alla sa att titthålsop inte är farligt.

Du behöver inte oroa dig du blir ju bedövad och känner ingeting och när du vaknar är allt över. Jag vaknade o trodde att de inte ens gjort den så jag frågade förvirrat "är det klart?" Samtidigt som jag lyfte upp täcket o kollade på min mage. Då såg jag plåster på 3 olika ställen.

Det är ju jättesmå snitt de gör så de läker väldigt snabbt och man blir ju utskriven samma dag.

Är det något specifikt du undrar över?

• Jag är bara jag

Gjort 2 stycken. Första gången spydde jag massor efteråt och hade jätteont och fick ett infekterat sår. Andra gången mådde jag bra direkt,hade lite ont nån dag bara. Har du endo. bör du ta spray ett halvår för att torka ut den. Op. + spray gjorde att min endo. försvann-de hittade nämligen ingen andra op:en. Och all smärta försvann! Glad

• Coffenlife
    Jag är bara jag skrev 2014-12-28 15:10:54 följande:

Gjort 2 stycken. Första gången spydde jag massor efteråt och hade jätteont och fick ett infekterat sår. Andra gången mådde jag bra direkt,hade lite ont nån dag bara. Har du endo. bör du ta spray ett halvår för att torka ut den. Op. + spray gjorde att min endo. försvann-de hittade nämligen ingen andra op:en. Och all smärta försvann!

Ja men det är ju värt det absolut ! Att få bli av med "skiten" fast endå nervös för hela operationen och prossessn och hur dåligt jag kommer må :/ urs
  • Jag är bara jag

Med dagens mediciner behöver egentligen ingen ha ont eller må illa efteråt. Säg till innan så får du full pott av allt! Lycka till nu! {#emotions_dlg.flower}

• Coffenlife
    Jag är bara jag skrev 2014-12-28 15:49:59 följande:

Med dagens mediciner behöver egentligen ingen ha ont eller må illa efteråt. Säg till innan så får du full pott av allt! Lycka till nu!

Det ska jag göra ! Tack så mycket :):)
  • Ric
    Coffenlife skrev 2014-12-28 10:42:55 följande:

Tack för svaret ! Skönt att höra har även läst massa "läskiga" historier om denna operation och hur ont det gjorde efteråt ! Hur många dagar tog det tills du blev bra och kunde jobba och leva normalt så att säga ? Och vaknade du med kateter ? :)

Ja, jag vaknade med kateter. Men den togs bort senare samma dag. Minns inte exakt hur långt tid det tog tills jag blev bra men det var några dagar bara. Blev sjukskriven i 3 veckor från jobbet men hade egentligen klarat av att arbeta redan efter 2 veckor. Jobbar på lager med tunga lyft osv.

Kanske ska tillägga att jag hade gjort kejsarsnitt 5 år tidigare, och under min titthålsop upptäcktes att jag hade vääldigt mycket sammanväxningar efter ks så de fick "rensa" lite o separera det dom kunde. De tog även bort 4 mindre cystor som låg bakom livmodern. De cystorna hade man inte kunnat se på ultraljudet innan op.
  • Coffenlife

Tack alla för svaren ! Nu är det dags så det är bara att kämpa nu :) god fortsättning till er

• Ric

Hur mår du ts? Hoppas allt gick bra :)

• Coffenlife

Hej alla ! Operationen gick bra ! Allt gick så fort vaknade och spydde en gång sedan gick jag hem. Har lite ont och svårt att gå men det beror nog på gasen dom fyllde magen med ! Så är uppblåst och har som träningsvärk i bröstet och axlarna ! Men det är inte alls så farligt som jag trodde ! Så hoppas att det bara blir bättre och bättre nu ! Tack alla och gott nytt år till er ! Med vänlig hälsning, TS

Svar på tråden Operation endometrios i morgon