• Anonym (Egon)

Hur få långhårig matta ren från hundurin?

Jag var hundvakt åt en valp som tydligen tyckte det var bra att kissa ner en matta av den här typen: cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/83/cb/5d/ikea-persby-matta-2424759.jpg

Detta upptäckte jag rätt sent så han kissade nog där flera gånger tyvärr.

Det är alltså en långhårig matta eller vad man nu ska kalla det. Mattan var inte billig men en kemtvätt skulle kosta runt nypriset och därför var det ingen lösning.

Jag provade att tvätta den med en högtryckstvätt. Jag var väldigt noga och tvättade fram och baksida flera gånger. Strålen är riktigt stark och jag trodde absolut att mattan skulle bli ren men lukten av urin finns fortfarande kvar!

Jag använde dock bara vatten och inget medel. Vad borde jag prova för att få mattan ren? Finns det några naturliga medel som kan användas då jag i vår/sommar kommer tvätta mattan på min gräsmatta och vill ju inte ta död på gräset pga gifter i rengöringsmedel.

• Svar på tråden Hur få långhårig matta ren från hundurin?
  • sextiotalist

Såpa är perfekt. Vanlig hederlig såpa så luktar mattan jättegott efteråt.
    Jag tvättar alla mina mattor på sommaren, använder rotborsten för att skrubba, men du kan nog gno in såpan med någon frottéhandduk eller så. Glöm inte baksidan av mattan.
    Gör detta en riktig het sommardag, så torkar mattorna snabbt också

• toyota

Om du vet var på mattan hunden har kissat så föreslår jag att du sprejar vatten blandat med en skvätt rengöringsmedel, sedan på med potatismjöl, så att det täcker ordentligt. Lägg gärna en tidning ovanpå detta så att det stannar kvar. Vänta ett dygn tills mjölet sugit åt sig all vätska som du sedan dammsuger upp.

Svar på tråden Hur få långhårig matta ren från hundurin?