• Geeky

Sjuksköterska inriktningar

Hej jag sitter just nu i tankarna på sjuksköterska, jag är otroligt intresserad av medicin och sjukdomar, bra på kontakt med människor och liknande, vilket har fått mig att ansöka och jag kom in, men jag har lite tvivel med pga personliga sjukdomar men även saker som jag känner mig obekväm med som att komma för mycket in på någons personliga svär, vilket för mig främst är vid fysisk kontakt som nakenhet.

Så min fråga är vilka inriktningar/avdelningar jag kan fundera på och som skulle kunna passa mig som person och mina behov bäst.
    Jag skulle vilja undvika tunga lyft så mycket som möjligt. Jag är stresstålig när det kommer till fysik stress, mindre vid mental. 
    Gärna nått där man kan slippa så mycket nakenhet och "äkliga" grejer som möjligt, både pga av att jag tycker det e jobbigt, men mest pga fysiska besvär så är det bra för mig om jag kan slippa sånt som att skrubba golv för mycket och liknande.
    Jag har själv funderat lite på tex neurologi, röntgen, kanske inom försvaret eller liknande, men detta är en helt ny värld och tanke för mig så kände att det var lika bra att fråga folk som kanske kan ge lite inside information=)

• Svar på tråden Sjuksköterska inriktningar
  • Aniiee

Tror helt ärligt att sjuksköterska inte är för dig. Kanske medicinsk sekreterare, men inte sjuksköterska....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Neurologi kan vara betydligt "värre" än en medicin- eller kirurgiavdelning på det sättet du beskriver. Vill du jobba på röntgen kan du välja att bli röntgensjuksköterska (som alltså är en "helt" annan utbildning än sjuksköterska).

Företagshälsovård, vårdcentral, kommunen är andra alternativ. Visst kan det säkert bli tunga lyft där också, särskilt på de båda senare, men det är knappast standard. Nakenhet och fysisk kontakt förekommer på i stort sett alla sjukskötersketjänster, i varierande utsträckning.

Men du ska ta dig igenom utbildningen också. Vilket du nog lär få vissa problem att göra om du har problem med "fysisk kontakt vid nakenhet"

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Hibiskusen

Grattis till att du kommit in.

Det där med att det förekommer "äckliga" grejer är egentligen inget att oroa sig över.

Inget du behöver bestämma i förväg att du inte vill pyssla med. Under utbildningens gång, verksamhetsförlagda utbildningens gång så lär su dig säkert att bli intressarad av dessa äckliga grejer. Och du får en professionell ställning till dem. Och det är då inte äckliga längre utan är ditt jobb som skall göras.

• JA77

Du behöver inte bestämma dig nu! Alla tjänster innehåller slabb och fysisk kontakt i någon form. När du jobbat ett tag kan du söka mer administrativa tjänster, då är du garanterat fri från fysisk närhet. Vartefter du jobbar/praktiserar lär du dig massor. Hoppa på, avgör sedan!

• JA77

Du behöver inte bestämma dig nu! Alla tjänster innehåller slabb och fysisk kontakt i någon form. När du jobbat ett tag kan du söka mer administrativa tjänster, då är du garanterat fri från fysisk närhet. Vartefter du jobbar/praktiserar lär du dig massor. Hoppa på, avgör sedan!

• elippo

Jag har haft samma inställning till allt det äckliga men jobbar nu med barn vilket är toppen! Det äckliga blir inte lika äckligt med barn och för det mesta hjälper föräldrarna till :) 

• En blå giraff

Inom sjuksköterskeutbildningen så måste man kunna hantera både stress och "äckliga" saker, så jag vet inte ärligt talat om det är rätt yrke för dig TS. Men om jag ska säga någon inriktning så kanske psykiatrin, t.ex. rättspsykiatrin. Där är det inte mycket att hjälpa till med hygien och det är väldigt lugnt tempo. Men som sagt jag tycker du ska fundera över yrkesvalet överhuvudtaget. Kan bli svårt att ta sig igenom utbildningen med det du räknar upp att du har svårt för.

Svar på tråden Sjuksköterska inriktningar