• Anonym (Kvinna)

Mensvärk vid ägglossning?

Är jag ensam om detta?

Har precis som rejäl hemsk mensvärk. Det sitter mitt i magen, nertill. Och inte vid höger eller vänster äggstock, utan mitt i vid livmodern (?).

Googlat på ägglossning och smärta, och det verkar vanligast att ha ont kring en äggstock. Men det har inte jag utan mitt i och det gör ont precis som värsta mensvärken.

• Svar på tråden Mensvärk vid ägglossning?
  • Anonym (japp)

Så har jag haft det hela mitt liv..... helt normalt enligt gynekologen.

• Anonym (Kvinna)

Mår förutom smärtan SKIT. Mår illa. Och det känns som jag ska bajsa på mig :( men fast jag springer på toa är det hittills bara falskt alarm då inget kommer.

Men denna smärta

Fött två barn. Och detta började efter andra barnet men inte alls samma smärta varje månad.

• Anonym (Kvinna)

Ingen mer?

• Anonym (L)

Första gången jag upplevde den smärtan va för 4 år sen. Jag hade druckit latte med vanlig mjölk istället för soja och trodde jag fått en allergisk reaktion. Min mage svullnade upp så mycket att byxorna inte gick att knäppa, magen var stenhård och jag hade extrema kramper. Jag kunde inte stå upp utan var tvungen att "sitta" i fosterställning. Satt på ett tåg då och efter 2 timmar tog det slut. Kallsvettades helt otroligt.

Andra gången var en månad senare, var på stan och provade byxor och märkte att magen var svullen. Fick inte på mig tre storlekar större jeans än jag brukar ha. Sen kom smärtan och jag tog en taxi till akuten. Jag trodde jag hade en cysta som gått sönder. På sjukhuset gjorde de inte mycket, gravtest va negativt och inte mens och tillslut försvann smärtan och jag fick värktabletter.

Med hjälp av internet och mens-app förstod jag att det var ägglossning. Har alltid haft jobbig mensvärk men de gångerna jag har ont vid ägglossning blir mensvärken vid mens lindrigare. Ibland vid äl har jag bara molvärk och är svullen, ibland extremt ont.

Lindras bäst med bad, värmekudde, värktablett och att ligga ner!

• Anonym (Kvinna)

Denna månad är hemsk. Rädd något är fel.

Haft mensvärk rejäl till och från i ett par dagar nu tillsammans med tjockt slem och idag har jag riktigt ont i nedre delen av magen. Känns som precis över livmodern. Och vaknade med magknip och på toa var jag dålig i magen och det luktade riktigt illa. Smärta i livmoder och ryggslut. Mår inte alls bra.

Ägglossning idag eller imorgon.

Normalt?

• Anonym (Kvinna)

Någon som känner igen detta? Börjar nästan bli orolig att något är på tok.

Var dålig i magen första vändan. Sedan vid besök två var det som hårdare i magen men det som kom ut var grötigt. Åt frukost som vanligt fast skippa kaffet och sedan toa igen. Då fick jag krysta och ta i för att få ur mig något och det som kom ut var som små bollar/korvar. Ursäkta detaljerna.

Kan magen triggas igång av ägglossningen?

Kan man ha äl-värk i livmodern istället för äggstockarna?

Tempar varje dag och är på cykeldag 12. Gissar på äl idag, imorgon eller övermorgon.

• Anonym (Kvinna)

Har ringt men de har stängt. Bor inte i en storstad.

Tror du att det är akut?

• Flickan och kråkan

För mig växlar det. Vissa cykler känner jag inte av äl alls, andra gånger har jag rejält med äl-värk = "mens"värk och mår riktigt dåligt överlag - illamående, irritation, huvudvärk. När man har ont i magen och mår dåligt är del vanligt att bli dålig i magen. De gånger jag har problem med ordentlig mensvärk får jag även ofta diarée, samma sak med äl-värk.

Men prata med kvinnokliniken om du har så mycket problem jämt. Det måste ju finnas hjälp även om det är normalt.....precis som för dem med mycket mensbesvär.

• Anonym (Kvinna)

Detta är inte nått jag upplevt innan. Visst har jag känt av äl och haft lite värk, men detta är värre. Måste vara en hejdundrande äl om detta gör mig så här.

Varit på toa flera gånger (varit både lös och fast), har en grym värk i nedre delen av magen o som ett bälte bak mot ryggen. Känns hyfsat när jag sitter still, men när jag ska resa mig från sittandes/liggandes är det jobbigt.

Magen är orolig o bubblig. Åt lite frukost och nu två rostade o blåbärssoppa o en skumtomte till lunch. Får se vad som händer nu :(

Har aldrig fått lös mage vid ägglossning tidigare, men har upplevt det vid mens.

• Lindhopp

Gammal tråd men jag checkar av ändå.. Hur gick det för dig? Jag har precis som du beskrev det och får ingen hjälp från gyn. Aldrig haft såhär innan så för mig känns det inte normalt någonstans. ÄL igår.

Svar på tråden Mensvärk vid ägglossning?