6 åring med sömnproblem
Nu behöver vi hjälp! Vår 6 åring har alltid haft lite avvikande sömn. Vaknade hur många som helst som bebis och upp till 1 års ålder. Fortfarande många uppvak och dessutom från 3-4 ville han inte somna om alls. Vid 3 års ålder blev det bättre men i perioder vaknade han tidigt igen. Annars kunde han sova till 5.00-6.00. Tidigt har han alltså alltid vaknat. I åldern 4-6 har han sovit skapligt men vaknat 5-6 och i perioder varit vaken ca 3 timmar på natten. Han ligger och vänder och vrider sig men lyckas inte somna om. Tillslut börjar han tjata om att gå upp. Vi har satt en gräns på 5.00 att få gå upp och kolla på tv. Nu senaste 3 månaderna har han i princip varit vaken varje natt. Från 01-02 och somnar inte om alls. Vid 6.00 vaknar syskonen. Det är inte hållbart! Han orkar bra i skolan (förskoleklass) men bryter ihop hemma. Jag är föräldraledig så som tur är går han alltid hem tidigt. Han blir överaktiv när han inte sover bra, studsar runt och är högljudd. Det blir mycket bråk med lillebror som är 4 år. Han har såklart kort stubin eftersom han är trött. Han får komma in till vårt sovrum men tyvärr somnar han inte om där heller. Däremot blir jag och lillebror på 2 månader väckta av honom när han snurrar, suckar och låter. Nu orkar jag inte längre! Och framförallt orkar han inte själv längre. Några tips? Vart vänder man sig för att få hjälp?