• leg4

Äta människokött?

Skulle du kunna tänka dig att äta människokött? Att äta människokött är ju tabu i de flesta länder (det kanske t.o.m.är olagligt), men om vi antar att det hade varit lagligt och socialt accepterat att äta människokött, hade du då gjort det? Varför/ Varför inte? Vad hade du t.ex. gjort om du gick på en fest där det serverades människokött?

• Svar på tråden Äta människokött?
  • Elsa o jag

Det är en intressant fråga. Jag tycker mycket om att testa ny mat och skulle nog vara nyfiken på att smaka. Problemet är, för min del, att någon måste ha dött för att det ska vara möjligt. Då mord är olagligt och jag inte vill äta saker som avlidit av sjukdom har jag svårt att se ett scenario där lusten att testa nya saker skulle överväga den moraliska aspekten.

• Aniiee

Hade det varit lagligt och socialt accepterat så skulle ju ingen lyfta på ögonbrynen och de enda som skulle ha något emot det vore isf vegetarianer.....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Vlad

Det är ju jättesvårt att veta vad man hade gjort och inte gjort i ett samhälle där andra normer råder. I det här samhället äter jag till exempel kött men jag äter inte allt kött och det finns även kött som det är socialt accepterat att äta, som jag själv undviker.

Utifrån hur jag nu hanterar socialt accepterat kött som det tar emot att äta, gissar jag att jag inte skulle köpa hem det själv och oftast inte beställa in det på restaurang, men äta det om jag blev bjuden.

• Abbe83

Nej för jag äter inte ens djurkött. 

• leg4
    viseversa skrev 2014-12-29 13:21:33 följande:

ALDRIG!! Jag skulle inte äta människa.

Okej, varför inte?
  • puss

om det inte var nåt konstigt med det så skulle det ju inte vara nåt konstigt med det.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • puss

skulle säkert kunna tänka mig det under såna förhållanden. jag kan äta både katt och hund och det mesta.

• leg4
    Aniiee skrev 2014-12-29 09:40:21 följande:

Hade det varit lagligt och socialt accepterat så skulle ju ingen lyfta på ögonbrynen och de enda som skulle ha något emot det vore isf vegetarianer.....

Okej, men frågan gällde om DU skulle ha ätit människokött om det var socialt acceptabelt. Om hade bjudit dig på människokött, hade du då ätit det?
  • puss
    Elsa o jag skrev 2014-12-29 09:38:55 följande:

Det är en intressant fråga. Jag tycker mycket om att testa ny mat och skulle nog vara nyfiken på att smaka. Problemet är, för min del, att någon måste ha dött för att det ska vara möjligt. Då mord är olagligt och jag inte vill äta saker som avlidit av sjukdom har jag svårt att se ett scenario där lusten att testa nya saker skulle överväga den moraliska aspekten.

det kan ju finnas burkött eller frigående kött, eller danskt penicillinkött.
  • leg4
    dundermifflin skrev 2014-12-30 18:16:48 följande:

Hur har människan dött? Föder man upp människor för att äta dem?

Jag syftar främst på människor som har dött naturligt t.ex. på grund av sjukdom eller ålderdom
  • Vlad
    leg4 skrev 2014-12-30 20:25:52 följande:
    Jag syftar främst på människor som har dött naturligt t.ex. på grund av sjukdom eller ålderdom

Det låter inte speciellt gott. Jag vill ha spädmänniskor utan sjukdomar! Obestämd

Svar på tråden Äta människokött?