• Kejo

Var hitta säkerhetstest för bilbarnstol?

Nu är det dags att köpa en bilbarnstol då vår dotter snart växer ur babyskyddet. Men vilken djungel...Ska jag spendera flera tusen på en stol så vill jag också veta att det är en säker, bekväm och ofarlig stol (i form av kemikalieinnehåll) och faktiskt skyddar så bra som möjligt om olyckan är framme.

Har sökt igenom massor av produkttester och tyvärr fokuserar de flesta tester på komfort och i viss mån kemikalieinnehåll. Det vill säga ganska enkla tester. Jag vill även se säkerhetstester men jag har bara lyckats hitta Råd och Röns test för säkerhet. Det är ju jättebra, men vill ju gärna kunna jämföra och inte hänga upp mig på ett enda test.

Jag är inte heller någon som tänker att "Britax får ofta höga poäng därför är nog alla Britax-stolar bra nog". Tyvärr skiljer sig även Britax stolar åt i testerna.
    Har ni tips på var jag kan hitta fler säkerhetstester?

Tack,

• Svar på tråden Var hitta säkerhetstest för bilbarnstol?
  • Sisisisi

Det är plustestet du får gå på. ADAC-testet är ju ganska värdelöst, det mäter ju inte påfrestningarna på nacken. Så välj en plustestad stol eller en som är godkänd enligt i-size som även testar sidokrockar.

Besafe Izi plus är godkänd till 25 kg, plustestad och mycket bekväm.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Kejo

Det har du helt rätt i, kände mig inte helt komfortabel med enbart e-märkningen. Pratade med Babyproffsen idag och fick massor av bra råd, inser ju nu att det är bättre att prata med mågon kunnig än att bara läsa allt på nätet.

Tack för Besafe-tipset, har inte kikat på den men ska göra det.

• Sisisisi

Välj framförallt en av de rymligaste stolarna så att barnet kan åka bakåt till 5-6 år :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Var hitta säkerhetstest för bilbarnstol?