• m0desty

2,5 år och vaknar 10-15 ggr/natt

Vi vet inte varför, för det finns ingen uppenbar anledning, men vår dotter på snart 2,5 år har ganska plötsligt blivit svårnattad och kommer också upp ur sängen i sitt rum ca 10-15 ggr/natt. Jag vet inte exakt hur många gånger det är för det är pappan som lägger henne igen när hon kommer upp. Vi vaknar förstås båda varje gång.

Är det någon fas här runt 2,5 år som påverkar? Hon har sovit i eget rum länge, kanske sedan hon var 1 år och 3 månader och ett tag hade vi nattningar som bestod i att lägga henne i spjälsängen och bara säga godnatt. Sedan sov hon mer eller mindre hela natten, med bara enstaka uppvak. Det var fantastiska tider. En ganska lång period nu har hon kommit upp 2-6 gånger (oftast kring 5) innan hon somnat för natten och sedan har hon vaknat 1-3 gånger på natten. Det har varit fullt hanterbart.

Senaste nätterna har dock varit hemska. Hon kommer upp kanske 15 gånger och en kväll kunde jag inte ens lämna hennes rum på 40 minuter utan att hon skrek. Vi har provat att ligga bredvid och det funkar ibland, ibland inte. Det är som om hon inte kan släppa taget och låta sig själv somna. Både jag och pappan har provat olika taktiker vid läggning och på natten - närhet och kramar (ofta tills tålamodet tryter), resonera, och bara bära tillbaka till sängen varje gång. Det verkar inte spela någon större roll hur vi gör.

Igår vägrade hon sova middag också och två redan tröttkörda föräldrar fick ta hand om ett grinigt barn. 

I maj kommer lillasyster. Magen syns tydligt och vi pratar om att det finns en bebis därinne och tittar ofta på bilder på när dottern var bebis. Ändå tycker jag det är för abstrakt ännu för att det ska få sådana är konsekvenser. 

Några tips om vad den oroliga sömnen beror på och vad vi kan göra?

• Svar på tråden 2,5 år och vaknar 10-15 ggr/natt
  • sallybuse
    Rosa Fluff skrev 2014-12-29 12:58:38 följande:

Hur funkar det om hon får sova i er säng?

Samma tanke hade jag.Hon är kanske lite orolig över något.Går hon på förskola?Har detta börjat sen du blev gravid?  Fast hon ´är liten så har hon lite tankar om att hon ska få ett syskon.Hon förstår nog inte det riktigt.  Så försök att ha henne i  er säng så hon känner trygghet.
  • m0desty

Vi vill helst inte fastna i att hon ska sova hos oss. Båda vill ha gott om utrymme när vi sover och jag är ganska känslig för alla ljud barn har för sig. När hon var bebis sov hon med pappa i hans säng och jag i gästrummet - trots att jag nattammade.

• sallybuse

Tänke bara att det hade kanske varit det bästa för alla. Så hade hon kanske sovit hela natten om hon hade blivit varm och trygg.Är ju mysigt att ha dom små i sängen.

• m0desty

Jag gosar gärna med mitt barn, men i sängen om natten vill jag sova, något som jag har problem med även utan en sparkande, babblande, drömmande dotter i sängen. (Vill inte ligga intill maken heller för den delen.)

Inte för att vi sover bra nu heller... Hoppas det går över.

• Sous
    m0desty skrev 2014-12-29 14:00:03 följande:

Jag gosar gärna med mitt barn, men i sängen om natten vill jag sova, något som jag har problem med även utan en sparkande, babblande, drömmande dotter i sängen. (Vill inte ligga intill maken heller för den delen.)

Inte för att vi sover bra nu heller... Hoppas det går över.

Jag skulle ändå testa att ha henne i sängen ett par nätter och se om det hjälper. Det är faktiskt inte så att om man gör det en begränsad period så måste man samsova tills barnet kommer i puberteten. Jag sover också helst utan barn i sängen, men av och till har vi haft sonen hos oss utan att det för den sakens skull blivit någon vana. Man får vara lite lyhörd.

Vid nattningen kan mjuk musik hjälpa, ibland lyssnar de på musiken och somnar då utan att märka det. Om de inte har något att fokusera på kan det bli så att de märker för tydligt att de håller på att somna, och i perioder vill de helt enkelt inte somna.
  • Rosa Fluff

Jag har en son som lider av grav sömnstörning. Han vaknade 15 ggr per natt i 2 års tid! Det bästa rådet jag har är att kör det som funkar för stunden. Vill hon sova med er låt henne göra det, det varar inte för alltid. Gäller även att vaggas till sömns,att nån av er sover hela natten i hennes rum, flytta in hennes säng i ert rum etc.

• sallybuse

Jag gosar gärna med mitt barn, men i sängen om natten vill jag sova.

Du ska inté gosa med ditt barn.Ni skulle sova. Gosa och mysa kan ni göra när flickan är vaken.

• The Fugly

Kan ni turas om att sova med henne? Så får ni varannan natt ostörd. Hur mycket sover hon på dagen, om något alls?

• BigMami

Får ni inte plats med hennes säng precis intill er säng då? En nattlampa?

Svar på tråden 2,5 år och vaknar 10-15 ggr/natt