2,5 år och vaknar 10-15 ggr/natt
Vi vet inte varför, för det finns ingen uppenbar anledning, men vår dotter på snart 2,5 år har ganska plötsligt blivit svårnattad och kommer också upp ur sängen i sitt rum ca 10-15 ggr/natt. Jag vet inte exakt hur många gånger det är för det är pappan som lägger henne igen när hon kommer upp. Vi vaknar förstås båda varje gång.
Är det någon fas här runt 2,5 år som påverkar? Hon har sovit i eget rum länge, kanske sedan hon var 1 år och 3 månader och ett tag hade vi nattningar som bestod i att lägga henne i spjälsängen och bara säga godnatt. Sedan sov hon mer eller mindre hela natten, med bara enstaka uppvak. Det var fantastiska tider. En ganska lång period nu har hon kommit upp 2-6 gånger (oftast kring 5) innan hon somnat för natten och sedan har hon vaknat 1-3 gånger på natten. Det har varit fullt hanterbart.
Senaste nätterna har dock varit hemska. Hon kommer upp kanske 15 gånger och en kväll kunde jag inte ens lämna hennes rum på 40 minuter utan att hon skrek. Vi har provat att ligga bredvid och det funkar ibland, ibland inte. Det är som om hon inte kan släppa taget och låta sig själv somna. Både jag och pappan har provat olika taktiker vid läggning och på natten - närhet och kramar (ofta tills tålamodet tryter), resonera, och bara bära tillbaka till sängen varje gång. Det verkar inte spela någon större roll hur vi gör.
Igår vägrade hon sova middag också och två redan tröttkörda föräldrar fick ta hand om ett grinigt barn.
I maj kommer lillasyster. Magen syns tydligt och vi pratar om att det finns en bebis därinne och tittar ofta på bilder på när dottern var bebis. Ändå tycker jag det är för abstrakt ännu för att det ska få sådana är konsekvenser.
Några tips om vad den oroliga sömnen beror på och vad vi kan göra?