• nikki06

Ensamhetsträning

Hej! Jag vänder mig till er som kan tipsa mig hur jag ska börja med ensamhetsträning för min 3,5 månadersvalp. Hon är fortfarande ung och jag pluggar på distans så det inte det att jag har bråttom med att lämna henne ensam. Men jag började redan några veckor efter vi fick hem henne med att lämna rummet korta stunder men nu en månad senare ser jag verkligen inget resultat. Jag har bara kört med varianten att stå kvar i ett annat rum tills hon lugnar ner sig och sedan gå tillbaka utan att belöna el leka med henne direkt.

Kan det finnas bättre sätt? Att gå fram och hyssja henne och visa att det är oönskat beteende att gnälla? (Efter någon vecka började hon också skälla vid gnällandet men då gjorde jag så här och gick fram och hyssjade, och då slutade skällandet efter någon vecka. Gnyandet har jag däremot försökt ignorera). Eller ska jag bara börja gå mindre rundor runt kvarteret ifall hon känner att jag är i närheten när jag bara står i ett annat rum eller ställer mig utanför dörren?

Tacksam för godå råd och tips!

• Svar på tråden Ensamhetsträning
  • Aniiee

Du ska inte vänta tills hon lugnat ner sig - du ska komma in INNAN hon överhuvudtaget börjar jaga upp sig/gnälla.

Du får helt enkelt börja om från början här. Ut genom dörren, stäng, sedan DIREKT in igen. Om en veckan kan du kanske räkna till 10 innan du går in igen. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • nikki06

Så jag ska alltså ta med henne på toaletten, in i tvättrummet mm? Jag har antagit att jag kan lämna henne med kompostgaller i vardagsrummet när jag går ut till ett annat rum och där har jag försökt vänta tills hon lugnar sig igen och stå och städa i rummet bl.a. så hon hör mig. Jag har aldrig gått och stängt dörren om mig. Men om detta är fel så får jag börja med det du säger. Så jag ska alltså börja gå till ett rum där jag kan stänga om mig och sedan ut?

• Dexter dot com

Att stå i ett annat rum upplevs ofta som ett straff dvs bli åtskild från resten av "flocken". Ensamhetsträning innebär att lämna hunden hemma och komma tillbaka INNAN hunden blivit orolig dvs vandra runt, flåsa, gnälla. Om hunden gnällt från start och du ändå "lämnat" den har du redan skapat en oro och början till seperationsångest. Aktivera och rasta valpen så den är trött och vänta tills den lugnt ligger i sin korg när du klar på dig, lugnt säger hej då och går ut genom dörren. Är valpen orolig stänger du inte dörren utan går in direkt och klär av dig. Du kan med fördel använda ett märgben som avledning i början om valpen stressar upp sig när du tränar lämnandet och dörrstängandet men senare är ju målet att hunden ska vara så mentalt trött och trygg att den vilar när du är borta.
    Tyvärr är det ju så att det tar tid, lång tid att ensamhetsträna en valp som redan visat tecken på oro så ha tålamod och öka bara tiden du är borta med sekunder i början och bara om valpen är helt lugn och tyst.

Lycka till!

• nikki06

Okej jag förstår, men som sagt har jag inte börjat med att lämna hunden ensam i lägenheten än. Jag försöker träna henne på att bara kunna gå runt i resten av rummen när hon fortfarande har uppsikt över mig. Eftersom hon gnäller när jag bara gör detta vågar jag inte lämna lägenheten innan jag är hundra på hur jag ska göra med hennes separationsångest. Jag går runt och pratar med mig själv och donar och fixar så hon hör mig och jag stänger inte ens dörren när jag går på toa men hon gnäller ändå. Så för att inte skapa mer ångest ska jag ta med henne in på toa etc, eller?

Det känns ju som jag gjort fel men jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna ta mig bort till hallen och gå ut genom dörren och svänga om jag inte försöker vänja henne med att va i resten av lägenheten när hon sitter med kompostgaller i vardagsrummet. Om ni förstår hur jag tänker?

• Aniiee
    nikki06 skrev 2014-12-30 10:44:22 följande:

Okej jag förstår, men som sagt har jag inte börjat med att lämna hunden ensam i lägenheten än. Jag försöker träna henne på att bara kunna gå runt i resten av rummen när hon fortfarande har uppsikt över mig. Eftersom hon gnäller när jag bara gör detta vågar jag inte lämna lägenheten innan jag är hundra på hur jag ska göra med hennes separationsångest. Jag går runt och pratar med mig själv och donar och fixar så hon hör mig och jag stänger inte ens dörren när jag går på toa men hon gnäller ändå. Så för att inte skapa mer ångest ska jag ta med henne in på toa etc, eller?

Det känns ju som jag gjort fel men jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna ta mig bort till hallen och gå ut genom dörren och svänga om jag inte försöker vänja henne med att va i resten av lägenheten när hon sitter med kompostgaller i vardagsrummet. Om ni förstår hur jag tänker?

Ja, hunden får du ta med dig på toan. och in i andra rum. Tills den är trygg i sitt hem. Jag har aldrig fattat varför folk ska stänga in hundar och ungar i lekhagar..... Hunden bor i hela din lägenhet, den också. Den ska vara i princip på dina fötter tills den får för sig att gå på upptäcktsfärd själv, ut i ett annat rum. Och den ska få komma tillbaka till sin trygghet (DIG) när den är klar med sin upptäcktsfärd.

Vad skulle en 6-månaders bebis tycka om att få sitta bakom ett fönster och bara se mamma men inte kunna ta sig till henne? Jag ogillar att jämföra hundar med bebisar, men din valp är en hundbebis i alla fall ett par månader till.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Dexter dot com
    nikki06 skrev 2014-12-30 10:44:22 följande:

Att se och höra dig men vara tvingad till att inte få vara nära är nog det som utlöst otryggheten hos valpen+ att du fortsatt stänga in valpen fast den visat att den är stressad och orolig. Du har tänkt lite bakvänt eftersom det bara är frustrerande och stressande att du är i närheten men valpen får inte vara i din närhet.
    Låt valpen vara med överallt och bli trygg hemma först och börja sedan om med ensamhetsträningen genom att gå ut från lgh, naturligtvis när du märker att den är helt avslappnad med att du klär på dig, öppnar och stänger ytterdörren.
  • nikki06

Oj då har jag lärt mig helt annorlunda från uppfödaren för hon var noga med att låta valpen vara på en begränsad yta och nästan tvingat på oss kompostgaller. Själv har jag inte haft det på vår familjehund men hon är inte en bulldogg heller så hon känner inte behovet att tugga på allt. Det är drf jag ogillar att hon springer runt i lägenheten utan min uppsyn, för hon äter upp sladdar och tyg och ja allt, därför känner jag att jag måste kunna springa och förbereda maten ex och vända mig om i två minuter och veta att hon är på ett säkert ställe. Och hon får tuggben i massor men jag tycker inte heller om att lämna henne med sånt utan uppsyn ifall hon får den sista klumpen i halsen.

En annan anledning är att om hon får tillgång till andra delar av lägenheten så uträttar hon sina behov inomhus. Visst det är ju bara att börja om från början i princip och gå efter henne som en hök men då spricer ju ideen om att hon går på egen upptäcksfärd?

Men det här sista kan jag förstå, att hon ska vara med överallt. Det försökte vi med i början såklart, som jag skrev i TS att det tog några veckor innan vi började med detta, men jag trodde det var dags med att försöka låte henne vara själv på en trygg plats och gå runt på andra ytor som smygstart innan man går ut ur dörren.

• nikki06

Men jag förstår din poäng så jag får ta och låta henne gå efter mig igen då och skita i kompostgallret och se om det blir bättre :)

• Aniiee
    nikki06 skrev 2014-12-30 12:08:03 följande:

Oj då har jag lärt mig helt annorlunda från uppfödaren för hon var noga med att låta valpen vara på en begränsad yta och nästan tvingat på oss kompostgaller. Själv har jag inte haft det på vår familjehund men hon är inte en bulldogg heller så hon känner inte behovet att tugga på allt. Det är drf jag ogillar att hon springer runt i lägenheten utan min uppsyn, för hon äter upp sladdar och tyg och ja allt, därför känner jag att jag måste kunna springa och förbereda maten ex och vända mig om i två minuter och veta att hon är på ett säkert ställe. Och hon får tuggben i massor men jag tycker inte heller om att lämna henne med sånt utan uppsyn ifall hon får den sista klumpen i halsen.

En annan anledning är att om hon får tillgång till andra delar av lägenheten så uträttar hon sina behov inomhus. Visst det är ju bara att börja om från början i princip och gå efter henne som en hök men då spricer ju ideen om att hon går på egen upptäcksfärd?

Men det här sista kan jag förstå, att hon ska vara med överallt. Det försökte vi med i början såklart, som jag skrev i TS att det tog några veckor innan vi började med detta, men jag trodde det var dags med att försöka låte henne vara själv på en trygg plats och gå runt på andra ytor som smygstart innan man går ut ur dörren.

Klump på tuggbenen? Varför ge henne sånt skräp som ett rullat ben? Köp märgben, så hon får använda tänderna ordentligt.
  • nikki06

Jag ger henne tjurmuskel vilket passar henne utmärkt som motstånd. Du/ni får självklart ge era hundar märgben men jag tänker vänta tills hon är minst ett halvår innan jag ger henne så pass mycket fettigt och hårt ben.

Visst finns det inga regler utan undantag men jag har lärt mig den hårda vägen varför jag inte vill lämna en valp med något tuggben, och jag tänker faktiskt inte göra det med min hund. Även fast hon är fullt kapabel till att tugga i det helt själv så vill jag ändå ha uppsikt. Och just vad hon har för något att tugga på var inte riktigt det jag ville ha hjälp med. Jag lyssnar gärna på allas råd och tips men man behöver väl inte kasta skit för det? Jag föredrar inte heller rullade ben men till vissa hundar kanske det funkar.

• Dexter dot com
    nikki06 skrev 2014-12-30 12:08:03 följande:

Kompostgaller är fantastiska för att stänga in hunden ihop med sig själv på en avgränsad yta, inte för att separera hunden från sig själv i ett annat rum. Har ni inte valpsäkrat hemmet måste du naturligtvis ha uppsikt över hunden så den inte tuggar på saker eller tvingas göra sina behov inne.
    Valphagar är också jättebra att passivitetsträna valpar om valpen är trygg nog och du sitter bredvid som trygghet eller låta valpen vara i när den tuggar tuggben tex 
    Vilka ben man väljer är naturligtvis valfritt men märgben tycker jag personligen är absolut bäst även om man alltid ska ha uppsikt över hunden då den har ben, leksaker mm.
Svar på tråden Ensamhetsträning