• Äldre 29 Dec 18:22
    2373 visningar
    7 svar
    7
    2373

    Hur använder ni speldosa till era barn?

    Kanske en dum fråga men ställer den ändå...

    Jag har aldrig förstått hur man använder speldosa till sina barn. Jag har två barn ett som är 3 och ett som är 9 månader men har hittills inte använt speldosa till någon av dem vid nattning. De vi har spelar bara i ca 1 minut. Är det meningen att bebisen ska somna så fort eller ska man sitta bredvid och dra upp den på nytt igen?

  • Svar på tråden Hur använder ni speldosa till era barn?
  • Äldre 29 Dec 18:36
    #1

    När min son var bebis gillade han att lyssna på den dagtid, det var en mobil med pingu som snurrade runt.

    Han somnade aldrig till den.

    Men jag fick dra upp den gång på gång annars blev det ilsket :)

  • Äldre 29 Dec 18:59
    #2

    Vi har en elektrisk mobil (på batterier) som roterar och spelar i ca 5 min, lite olika melodier. Det funkar utmärkt!

  • Anonym (L)
    Äldre 29 Dec 19:07
    #3

    Babyvakten vi har spelar musik i typ 10 min och den spelar vi varje kväll. Iallafall för oss kommer barnet till ro och vet att nu är det dags att sova. Ungar älskar ju rutiner så det har vi gjort sedan de var nån månad. Vi hade en mobil ovanför sängen innan men den håller ju som du säger bara på 1 minut och så låter det när man måste vrida upp den igen.

  • nozpa
    Äldre 29 Dec 19:21
    #4

    Vi har en med barbapappa som spelar blinka lillastjärna i typ 3-5 minuter. 1:a och 3:e har tyckt att den är kul att titta på ibland. Men aldrig att jag testat att dom ska somna till den iofs.

    Barn nummer 2 avskydde den. Hon skrek såfort man satte igång den, men gillade att titta på figurerna.

    Hade även någon variant i våran första babylyssnare, där var det lite olika. Men första barnet avskydde den och sedan testade vi aldrig med andra.

  • Äldre 29 Dec 19:30
    #5

    Vår son har två mjukisdjur som spelar på spjälsängen, han drar i dem på morgonen för att tala om att han är vaken :) haha... You rang sir... :)

  • Limali­ie
    Äldre 30 Dec 12:12
    #6

    Dottern har nån med olika djur som snurrar runt, men den spelar också kort tid. Hon gillar/gillade ligga och titta på den men aldrig somna till. Nu har hon dock tröttnat på den verkar det som och är inte lika fascinerad. Finns roligare saker att titta på nu

  • Äldre 30 Dec 13:03
    #7

    Vi tycker att det fungerar väldigt smidigt att söva till speldosan. Det blir den där "knorren" som gör att han förstår att det är dags att sova.

    Vi har också en speldosa som projicerar bilder i taket, samtidigt som musik spelas. Den kan man ställa in speltiden på 5, 10 eller 15 minuter.

    Kan tillägga att sedan vi kunde bygga sömnrutiner vid 4 mån har de elektroniska speldosorna varit guld. Vi har nästan aldrig insomningsbrsvär numer!

Svar på tråden Hur använder ni speldosa till era barn?