• behnizen

Bärsjal? Tips tack!!

Hej! Just nu kör jag BB bärsele till min 8 veckors lillkille. Funkar bra.

Vill så gärna prova sjal också. Ni som provat/använder sjal..tips tas emot glatt. Vilken tycker ni är bäst?

• Svar på tråden Bärsjal? Tips tack!!
  • Flickan och kråkan

Till ett så pass stort barn skulle jag satsa på en mam eco. Det är en trikåsjal, vilket är bra när man är nybörjare, men den är samtidigt den stadigaste av trikåsjalarna så avlastar bra även med ett lite större barn .

• 2pågar
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-29 20:03:02 följande:

Till ett så pass stort barn skulle jag satsa på en mam eco. Det är en trikåsjal, vilket är bra när man är nybörjare, men den är samtidigt den stadigaste av trikåsjalarna så avlastar bra även med ett lite större barn smile1.gif .

Trikå skulle jag inte rekomendera till en 8 veckors, däremot en vävd långsjal som ger rätt stabilitet till både bärare och den som bärs.

En långsjal ger oxå enormt mkt olika knytningar och TS kan ha den tills barnet inte vill bäras mera.

Man kan bära 5-6 åringar i den utan att få ont om man så vill.
  • Flickan och kråkan
    2pågar skrev 2014-12-29 21:34:08 följande:

Trikå skulle jag inte rekomendera till en 8 veckors, däremot en vävd långsjal som ger rätt stabilitet till både bärare och den som bärs.

En långsjal ger oxå enormt mkt olika knytningar och TS kan ha den tills barnet inte vill bäras mera.

Man kan bära 5-6 åringar i den utan att få ont om man så vill.

Ja, det vet jag. Vi har inte använt vagn alls utan burit våra barn uteslutande tills de passerat 3 år och inte velat bäras mer. En mjuk och svajigare trikå av typen aldoria skulle jag inte rekommendera men de stadigare sjalarna som mam eco eller wbs rekommenderar jag tveklöst. Visst ger vävd långsjal bättre avlastning med större barn, men båda dessa avlastar riktigt bra ända uppemot halvåret (även längre beroende på barnets storlek) och som total novis så skulle jag satsa på det. Vävd långsjal kräver mycket mer knytmässigt och är man helt ovan med sjal som bärare och har ett helt sjalovant barn så skulle jag tveklöst välja en stadig trikåsjal som första bärsjal till en 2-månaders. Känner man att man trivs så investerar man i och lär sig knyta vävd efter ett tag. Själv har jag använt sino till mina som nyfödingar, sedan burit i mam eco tills de varit runt halvåret och efter det i diverse vävda sjalar. Zara från Ellevill är en riktig höjdarsjal (vävd) om man är nybörjare. Den är dock inget vidare att lära sig göra ryggknyt med; bättre då med en Easycare eller Leo av Storchenwiege.
Svar på tråden Bärsjal? Tips tack!!