• sandra strand diana

    RYMMA HEMIFRÅN

    Hejsan jag är en 18 årig tjej med utländska föräldrar, jag har en pojkvän som jag vill vara med. har inte möjligheten eftersom mina föräldrar hotat mig med massa grejer. vill rymma hemifrån men vill inte ta i kontakt med socialen för jag inte vill mina föräldrar ska ta konsekvenserna. jag vill bara därifrån till en annan stad, en stad långt härifrån. men är rädd för hur jag o pojkvännen ska klara oss ekonomiskt osv. min pojkvän vill att vi ska bo hos honom men då vet jag att mina föräldrar kommer komma dit o starta problem. Hur ska jag göra? tips på hur jag ska rymma utan att bli påkommen? eller hur jag ska klara mig med pojkvännen? vet någon om min familj har rätten att få hjälp från polisen för att hitta mig? vad är mitt nästa steg...?


     


    PS. jag får inte vara med pojkvännen för han inte kommer från samma land eller har samma religion..
  • Svar på tråden RYMMA HEMIFRÅN
  • LeaveMeAlone

    Du är myndig så de har ingen rätt att bestämma vart du ska bo och kan absolut inte komma och hämta dig tex. Flyttar du dit och de kommer och bråkar så behöver ni inte släppa in dom. Ger dom sig inte så ring(eller hota med det)polisen. Ditt liv, dina beslut. Angående pengar så får ni väl jobba?

  • Anonym (Myndig)

    Vilken jobbig sits TS! 


    Som ovan skrev så är du över 18 och därför har de ingen rätt att bestämma över dig eller tvinga hem dig! 
    Vilken typ av problem menar du att familjen kan utsätta dig/er för? 
    Är väl insatt i hederskultur och vet hur illa det kan gå om det är djupt rotat i familjen (beror på vilken kultur också såklart) att upprätthålla hedern i familjen. 
    Skulle de bli våldsamma och skada dig och din pojkvän? 

    Här kommer några hjälpsamma länkar som jag tycker du ska läsa för att få hjälp av de som kan! Hoppas det löser sig för dig! 

    dinarattigheter.se/dina-rattigheter/vad-ar-hedersrelaterat-vald-och-fortryck/

    www.somaya.se/

    www.kvinnojouren.se/fakta/mans-vald-mot-kvinnor/hedersrelaterat-fortryck-och-vald

Svar på tråden RYMMA HEMIFRÅN