Danstips för kille som vill följa :)
Jag har som kille som vill dansa ett jobbigt dilemma.
Jag är nybörjare på att dansa öht. Jag känner att jag vill dansa och tycker att det är kul, men bara när jag följer. Som nybörjare känns det för svårt att ta ett slags ansvar för att föra, att vara den som ska ta initiativ till vad som händer och för att det ska bli kul. När man i stort sett inget kan och känner sig för osäker och okunnig.
Jag har provat på att föra, har gått en kurs 11ggr i höst, men känner mer och mer att som nybörjare i dans så vill jag inte föra, det känns mera jobbigt och påfrestande än vad det är roligt. Men när jag följer någon erfaren förare så flyter det på, funkar bra och är bara kul!
Dilemmat är nu att om jag som kille på en kurs vill vara följare, så skulle jag, i stort sett, bara få dansa med andra killar. Och det vill jag inte. På en 'prova på' jag var med på inför en socialdans i höstas, skulle det vara sk. 'könsneutral' utlärning. Men det första som hände var att de som ville föra blev uppmanade att ställa sig i en ' yttre ring' i salen, och de som ville följa skulle ställa sig i den inre ringen. Alla tjejer ställde sig i den inre ringen. Så om jag skulle ställt mig bland följarna, hade jag bara fått träna med andra killar. Så det blev att föra igen, trots att jag känner mig obekväm med det.
Jag har också insett att på en socialdans blir det väldigt svårt att som kille bjuda upp och säga typ: "ska vi dansa? men du måste föra, jag följer bara". Det fungerar inte.
Jag vill hitta en möjlighet att få dansa mera utan att vara förare. Har någon något tips? Finns det nån form av kurser eller liknande där man dansar tillsammans utan att nån är förare eller följare? Typ nån form av fridans? Jag vill alltså inte ha tips i hur jag ska bli bekväm med att vara förare, det har jag fått i massor av lärarna på kursen, men det funkar inte. (Bor i Uppsala f.ö.)
(Obs. att jag vill inte hålla på med sk. discodans. Jag avskyr musiken för mycket, och är så ovan med att röra mig till musik att det funkar bara inte, jag vet det.)
(Obs. att jag vill inte hålla på med sk. discodans. Jag avskyr musiken för mycket, och är så ovan med att röra mig till musik att det funkar bara inte, jag vet det.)