• Sofiaswednesday

Möss eller sork inomhus

Har hittat muslortar inomhus under den tid vi har bott här (snart fyra månader), trodde först att det berodde på veden vi tog in eftersom att det är bon i vedhögen. (Köpte den av den som bodde här innan oss, hade den inte snart varit slut hade vi staplat den istället). Vi har två innekatter men det verkar som om musen/sorken inte bryr sig om detta? 

Hittade igår massa spår i snön in i husgrunden som ledde från ladugården och från en bäck vi har utmed trädgården. Vid ladugården går det ner ett hål i marken och vi har även ett bredvid huset (på framsidan, hålen i husgrunden är med på gaveln och baksidan).
    Vad är bästa sättet att täta hålen med på utsidan? Vi hyr bara men vi vill testa själva innan vi vänder oss till hyresvärden. 
    Sen också hur tätar vi bäst inomhus? Har hittat några ställen där de kan komma upp, och utan bättre idéer har jag tryckt ner aluminiumfolie... vet inte hur effektivt detta är för han verkar komma upp ändå.

Jag hittar dock bara en muslort om gången (är detta normalt?) och det som stör mig är att jag inte vet vart den kissar. Det är ju väldigt äckligt och jag mår dåligt bara jag sitter här och tänker på det. Bajset kan jag ju ta upp och tvätta golvet men jag har hört att kisset luktar väldigt starkt? Så om den har kissat någonstans så borde jag väl känna det på lukten? Och hur tvättar bort det?

Förstår även inte vad den gör inomhus än att kanske hämta kattmat, för ingenting har tuggats sönder eller hämtats vad jag kan se? Antar att det springer ut igen för vi hör ingenting i väggarna och med tanke på hålen. 

Katterna brukar sitta och stirra in under kylskåpet och vissa vrår i huset såsom vedpannan och vissa ställen där det saknas lister utmed trösklar. Förstår inte varför katterna inte ger sig efter musen/sorken när den väl är inne men de ligger bara uppe och sover med oss om kvällarna. Ska låsa in dem i TV rummet och köket ikväll tillsammans med musfällor där de inte kan komma åt och se om de kan upptäcka den då. 

Men som sagt, finns det några här som lider av samma problem och som kan komma med tips? Första gången vi bor i ett hus och inte i en lägenhet och jag var inte beredd på detta. Har växt upp i ett hus på landet med möss i väggar och på vinden men aldrig har jag varit med om muslortar i själva huset.Och att de inte är rädda för katterna.

Ursäktar för ett långt inlägg dock, men vet inte vart annars jag ska vända mig Glad

• Svar på tråden Möss eller sork inomhus
  • Sofiaswednesday

Lägger upp bilder på spåret, ser det ut som sork eller skogsmus månntro? Jag hoppas verkligen att det inte är råttor i alla fall.

• Anonym (Finmaskigt metallnät)

Ja nog ser det ut som mus eller sorkspår. Hade själv en "husmus" som knaprade på mitt hus ett tag. Den hördes väl i vardagsrummet eftersom den verkade tagit sig in under väggen och knaprade ljudligt på mina golvlister från insidan.. Men speciellt långvarig blev den inte eftersom jag hade en inne-ute-katt som löste problemet inom en vecka. Tog in och visade mig beviset för det också (stolt).

Folie hjälper nog inte, men det ska finnas något finmaskigt metallnät som man kan sätta i ex luftintag, ventiler och dyl. Det är satt överallt i mitt nuvarande hus med källare (tegel och betong dock) så de kan inte ta sig in genom att knapra igenom några trossbottnar el dyl.

Låter som en bra ide att stänga in katterna i rummen där det verkar som att musen är aktiv över natten. Förhoppningsvis löser de även ditt problem.

Lycka till. Möss är söta, men inte så roligt när de är inne i huset och gör sina behov..

• Sofiaswednesday

Tack för hjälpen!

Vi hör dem inte så mycket i våra väggar men katterna sitter och stirrar in under kylskåpet och gör små "rävskutt" då och då, antar att de är under golvet där.
    Satte upp sådana ultraljudsgrejer man kan köpa för att mössen ska tycka att det är obehagligt att gå in i rummet. Testade dem i natt och hittade inga muslortar! Dock kan det ju vara en tillfällighet men de är avstängda nu (då de bara verkar dyka upp när vi inte är i närheten) och ska sättas på i natt också tillsammans med att katterna får patrullera. 

Måste åka in och köpa sådant nät, kanske stålull också? Så kan vi stoppa in det i hålen i husgrunden och sen sätta nätet över (provisoriskt med stenar då vi får fixa till det ordentligt till våren).

Folien var mer för att se vart de kom upp någonstans, ifall de skulle trycka bort det men får ta och foga där istället, verkar som att hyresvärden bara fogat vissa trösklar men inte alla. 

Håller tummarna för att katterna ska fixa problemet och även göra oss stolta. 

• Aikido

En mus behöver inte stor springa för att kunna ta sig genom. Det räcker med 6-7 mm för att den ska kunna komma in.
    Sätt ut fällor. Akta bara så katten inte kommer åt dem.

• ölburk2

När inte ens mössen längre vill bo i er kåk, det är då ni ska börja oro er på allvar..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Sofiaswednesday

Vi ska se om vi kan täta med finmaskigt nät utomhus när vi hittar det och så ska vi testa fällor med jordnötssmör.
    Vi hade katterna instängda på nedervåningen inatt men hittade ändå musspillning i köket... så de verkar inte bry sig om kattlukten. Katterna däremot älskar att vakta ställen där de hör dem men eftersom att denna kom undan vet jag inte hur mycket de vill jaga dem.

• Sofiaswednesday
    Uppdatering: 

Fick fångst i en fälla som vi placerade under en hink borta vid ett hål jämte ladugården. Såg att det var en sork men kunde inte urskilja på om det var en skogssork eller åkersork dock. Den var ca 7-8 cm lång och hade en svans på ca 3 cm. Brungrå på ovansida och ljus undertill. Även svansen var mörk ovanpå och ljus undertill. Tassarna var ljusa vad jag kunde se. 

Det var dock svårt att urskilja färgen då vinden hade blåst bort hinken efter att den fångats och regnet hade nått sorken. 

Men någon här som vet skillnaden mellan skogs-och åkersork?
Svar på tråden Möss eller sork inomhus