Möss eller sork inomhus
Har hittat muslortar inomhus under den tid vi har bott här (snart fyra månader), trodde först att det berodde på veden vi tog in eftersom att det är bon i vedhögen. (Köpte den av den som bodde här innan oss, hade den inte snart varit slut hade vi staplat den istället). Vi har två innekatter men det verkar som om musen/sorken inte bryr sig om detta?
Hittade igår massa spår i snön in i husgrunden som ledde från ladugården och från en bäck vi har utmed trädgården. Vid ladugården går det ner ett hål i marken och vi har även ett bredvid huset (på framsidan, hålen i husgrunden är med på gaveln och baksidan).
Vad är bästa sättet att täta hålen med på utsidan? Vi hyr bara men vi vill testa själva innan vi vänder oss till hyresvärden.
Sen också hur tätar vi bäst inomhus? Har hittat några ställen där de kan komma upp, och utan bättre idéer har jag tryckt ner aluminiumfolie... vet inte hur effektivt detta är för han verkar komma upp ändå.
Jag hittar dock bara en muslort om gången (är detta normalt?) och det som stör mig är att jag inte vet vart den kissar. Det är ju väldigt äckligt och jag mår dåligt bara jag sitter här och tänker på det. Bajset kan jag ju ta upp och tvätta golvet men jag har hört att kisset luktar väldigt starkt? Så om den har kissat någonstans så borde jag väl känna det på lukten? Och hur tvättar bort det?
Förstår även inte vad den gör inomhus än att kanske hämta kattmat, för ingenting har tuggats sönder eller hämtats vad jag kan se? Antar att det springer ut igen för vi hör ingenting i väggarna och med tanke på hålen.
Katterna brukar sitta och stirra in under kylskåpet och vissa vrår i huset såsom vedpannan och vissa ställen där det saknas lister utmed trösklar. Förstår inte varför katterna inte ger sig efter musen/sorken när den väl är inne men de ligger bara uppe och sover med oss om kvällarna. Ska låsa in dem i TV rummet och köket ikväll tillsammans med musfällor där de inte kan komma åt och se om de kan upptäcka den då.
Men som sagt, finns det några här som lider av samma problem och som kan komma med tips? Första gången vi bor i ett hus och inte i en lägenhet och jag var inte beredd på detta. Har växt upp i ett hus på landet med möss i väggar och på vinden men aldrig har jag varit med om muslortar i själva huset.Och att de inte är rädda för katterna.
Ursäktar för ett långt inlägg dock, men vet inte vart annars jag ska vända mig