• Spana

Tips på väldigt enkel dessert önskas!

Har lite panik inför efterrätten. Mest för att jag inte vill stå i köket konstant nu inför nyår. 

Kan ni ge mig ett väldigt enkelt, smidigt och såklart gott recept på en efterrätt till morgondagen? 

Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på väldigt enkel dessert önskas!
  • Lisamarie

Gino är alltid en hit, riven vit choklad över frukt och sen in i ugnen.. Servera med vanilj glass :)

• Skepparen

Marängsviss.

Vispa grädde bör du kanske hinna med? Smula ned ett gäng maränger och banan chokladsås efter smak.

• Spana

Tack snälla för er hjälp!! 
    Vi är inga "flådiga" ena så det där låter perfekt! Gott, enkelt och så hinner man annat! 

• Lejonhierta

Förra året gjorde vi mandelflarna som när de kom ut ur ugnen placerades över små kaffekoppat så de böjde sig och blev lite som en skål, i dessa serverade vi gammaldags vaniljglass med en hallonsås, såsen bestod av frysta hallon som mixades slät och silades av pga kärnor samt värmes upp med lite gnutta florsocker för balans då frysta bär inte sällan upplevs som surt. Blev en jättehit. Mandelflarnen gjorde vi dagen innan, var lite pilligt för vi hade för lös smet och för höga glas så då de kom ur ugnen så ville de inte stanna hela på glasen. Tror det hade gått bättre med havreflarn eller en blandning..

• Lejonhierta

Förra året gjorde vi mandelflarna som när de kom ut ur ugnen placerades över små kaffekoppat så de böjde sig och blev lite som en skål, i dessa serverade vi gammaldags vaniljglass med en hallonsås, såsen bestod av frysta hallon som mixades slät och silades av pga kärnor samt värmes upp med lite gnutta florsocker för balans då frysta bär inte sällan upplevs som surt. Blev en jättehit. Mandelflarnen gjorde vi dagen innan, var lite pilligt för vi hade för lös smet och för höga glas så då de kom ur ugnen så ville de inte stanna hela på glasen. Tror det hade gått bättre med havreflarn eller en blandning..

• Spana
    Lejonhierta skrev 2014-12-30 09:27:24 följande:

Lät supergott!! 
    Men lite för mycket jobb och bak för mig tyvärr.

Men det måste jag nog testa en annan gång! Tack! :)
  • fluu

Vi har lovat att göra dotterns favorit, enklaste glasstårtan. Ta den glass(helst två sorter eller mer) du gillar och bygg ett berg av kulor på en tallrik. Varva med lite frukt,bär, godis,kokos,vadfanduvill. Strössel eller någon god sås på toppen. Eller nötter kanske.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sallybuse

Lägg after eihgt på päron i ugnen.och låt dom stå där inne i ca 15 min till chokladen smält.Severa med vispad grädde eller glass.

• Fjärilslarv

mixa turkisk yoghurt med frysta bär.

• Fjärilslarv
    Lejonhierta skrev 2014-12-30 09:27:24 följande:

fast det där är ju inte under kategorin enkelt och snabbt.
  • frökenelisabeth

Superenkel "cheesecake": Krossa digestivekex och lägg i botten på en skål eller dessertglas. Klicka på vaniljkesella. Toppa med bär eller skivad frukt. Mums!

• Annelie 76

Panna cotta. Måste göras minst 3 timmar innan servering så det är perfekt bjudmat. Enkelt att bereda också och väldigt gott.

• Vokalissan

Jag har gjort pannacotta idag tills imorn. Hitta ett recept och lägg på lite bär innan servering. Enklast och gott!

• A1987

Tänkte också på pannacotta. Jätte enkelt och perfekt om man vill göra annat än stå i köket när man har gäster. Brukar smälta daim i grädde, eller så lågger jag hälften grädde hälften kokosgrädde. Gott!

• umm abdilleh

De jag tycker är enklast och snabbast är kladdkaka med vispad grädde . Äpplesmulpaj med vanilj sås eller en massa små coccosbollar vissa rullade i cocos andra i kakao eller chokladströssel och sen lägg upp snyggt på ett fat. Jätteuppskattat. Alla gillar cocosbollar eller så kan man göra tex kladdkaka som den finare desserten och de olika "bollarna" som extra. Bollarna tar högst tio min att göra och att vispa ihop kladdkaka tar typ 3 min

• summerhunter

Pannacotta: koka grädde samt gelesockee samt ex lite vanilj. Häll upp i portionsformsr och servera med ex (tinade) hallon.

Vaniljglass med hallonsås (dvs frysta hallon som kokats upp och mer eller mindre mosats )

Svar på tråden Tips på väldigt enkel dessert önskas!