• Allex

    Blodklumpar efter progesteronkräm

    Hej! Jag har precis avslutat en 14 dagars "kur" med progesteronkräm. Det är första gången jag testar detta och jag gör det för att jag haft problem att bli gravid pga av spottings ca 5 dagar innan mens. 

    Denna gång så kom mensen som den brukar, 14 dagar efter äl. Men jag har en hel del blodklumpar. Jag har inte ont eller så utan bland den "vanliga" mensen så har det nu kommit klumpar av blod. Jag är inte så känslig så jag har verkligen studerat dessa klumpar. Ni får ursäkta min detaljbeskrivning här - men .... jag måste få beskriva så att när ni läser eventuellt kan känna igen er. Jag måste få höra om någon känner igen sig. Nu sist så "ramlade" det ut säkert en 0,20 - 0,30 dl klumpaktig, seg vinröd avlång klump..... Viss del av den kunde separeras från klumpen medans viss del var såpass seg att den inte delade sig. (Sorry för detaljerna). 

    Är det någon som känner igen sig?  Är det någon som kan känna att "ja - men det är klart, det är en reaktion efter att ha haft progesteronbrist och sen få det via krämen... då blir det en omstart och det som kommer ut är faktiskt hela livmoderslemhinnan".... eller?  Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta med min kur? Eller ska jag starta tidigare fast i mindre dos? Någon som vet?

  • Svar på tråden Blodklumpar efter progesteronkräm
  • Allex

    Jag svarar på mitt eget inlägg då jag har gjort lite efterforskning samt att jag såg att mitt inlägg lästs av ganska många. Kanske det kan hjälpa andra om man ser vad jag kommit fram till

    Om man har brist i progesteron och börjar i för låg dos (vilket är individuellt) så kan det ist aktivera östrogenet och bilda fler receptorer och det blir ist för mycket östrogen. Östrogen gör att blodet koagulerar. Det är nog det som hände mig. I min nästa cykel ska jag öka progestoronet mer och se vad som händer.

Svar på tråden Blodklumpar efter progesteronkräm