• Anonym (tvångstankar)

Lider av sjuklig fobi för bakterier

Finns det fler här som gör det? Berätta gärna hur ni har det.

• Svar på tråden Lider av sjuklig fobi för bakterier
  • Anonym (tvångstankar)
    Tines skrev 2014-12-30 11:23:50 följande:

Har du fått nån hjälp av sjukvården?

Mediciner men dom fungerar inte
  • Anonym (Sonjas)
    Anonym (tvångstankar) skrev 2014-12-30 11:26:12 följande:
    Man får inte mediciner för fobier.
  • Anonym (tvångstankar)
    Anonym (Sonjas) skrev 2014-12-30 11:34:00 följande:

Man får inte mediciner för fobier.

Detta är en sjukdom -OCD! Läs på innan du yttrar dig!
  • Långbenopluto
    Anonym (tvångstankar) skrev 2014-12-30 11:26:12 följande:
    Begär att få KBT.
  • Anonym (tvångstankar)
    Tines skrev 2014-12-30 11:38:59 följande:

Begär att få KBT.

Vill inte ha kbt. Min ångest är alldeles för stark. Önskar det gick att byta hjärna.
  • Långbenopluto
    Anonym (tvångstankar) skrev 2014-12-30 11:45:19 följande:
    Vill inte ha kbt. Min ångest är alldeles för stark. Önskar det gick att byta hjärna.
    Då får du må som du gör då.
  • Anonym (bakterievän)

Hela du är ju en enda stor bakteriehärd, och utan dina bakterier skulle du inte överleva. Så vad exakt är du rädd för? Är du inte rädd för virus då? Eller mögelsvamp?

• Anonym (tvångstankar)
    Tines skrev 2014-12-30 11:53:49 följande:

Då får du må som du gör då.

Tror du att jag väljer om jag klarar kbt eller ej? Jösses
  • Anonym (m)
    Anonym (tvångstankar) skrev 2014-12-30 12:01:00 följande:
    Tror du att jag väljer om jag klarar kbt eller ej? Jösses
    Det kanske du inte gör. Men då finns det heller inte något mer att göra och du får leva med dina fobier.

Läkemedel och KBT är det som har bäst effekt (i stort sett det enda som har effekt). Om det ena inte hjälper och du inte kan använda det andra finns det inget mer sjukvården kan göra, tyvärr.
  • Anonym (bacill)
    Anonym (bakterievän) skrev 2014-12-30 12:00:43 följande:

Hela du är ju en enda stor bakteriehärd, och utan dina bakterier skulle du inte överleva. Så vad exakt är du rädd för? Är du inte rädd för virus då? Eller mögelsvamp?

Saxat ur Wikipedia: "I matsmältningskanalen finns 1-2 kilo bakterier, vilket motsvarar mer än 100 biljoner mikroorganismer. Antalet mikroorganismer är tio gånger fler än antalet celler i kroppen. Bakteriefloran anses kunna bestå av mellan 300 och 1 000 olika arter,"

TS, hur mycket du än tvättar, desinficerar och spritar dig, kokar, trippla lager examination gloves, knaprar Flagyl, Ciproxin, Heracillin etc så kommer du inte ifrån att de flesta bakterier finns oåtkomliga inuti dig. Du skulle bli allvarligt sjuk om din tarm sterilicerades. Bönder som lever nära sina djur lever sunt i och med att deras immunförsvar stimuleras och därmed stärks. Västerlänningar utvecklar allergier därför att de har för rent omkring sig. Våga äta fil, yoghurt och surkål så blir du friskare.

Är du okysst och oskuld pga din fobi?
  • Anonym (tvångstankar)

Hur kan folk vara så okunniga kring sjukdomen? Hur svårt ska det vara att googla ordet OCD?

• Anonym (bakterievän)
    Anonym (tvångstankar) skrev 2014-12-30 13:53:45 följande:

Hur kan folk vara så okunniga kring sjukdomen? Hur svårt ska det vara att googla ordet OCD?

Jag googlade, och hamnade här.

sv.wikipedia.org/wiki/Tvångssyndrom

"behandlingen av tvångssyndrom inte helt olik den för andra ångeststörningar (exempelvis fobier ..."

Enligt detta är fobi och OCD inte samma sak. Vilkendera lider du av?
  • Anonym (m)
    Anonym (tvångstankar) skrev 2014-12-30 13:53:45 följande:

Inte det minsta okunnig, det är helt enkelt så att läkemedel och psykoterapi (där KBT är det som det finns bäst evidens för) är behandlignen. Om de inte fungerar så är det tyvärr så att det inte finns annat att ta till. Om det inte funkar med det ena, det andra eller en kombination så får du helt enkelt leva med det för det finns inget mer att ta till från sjukvården.

Sen bör man göra skillnad på ocd och fobier.
  • Anonym (tvångstankar)
    Anonym (bakterievän) skrev 2014-12-30 14:02:06 följande:

Jag googlade, och hamnade här.

sv.wikipedia.org/wiki/Tvångssyndrom

"behandlingen av tvångssyndrom inte helt olik den för andra ångeststörningar (exempelvis fobier ..."

Enligt detta är fobi och OCD inte samma sak. Vilkendera lider du av?

Jag har OCD! Bacillskräck, vilket är den vanligaste formen av inom OCD. Jag snackar om en extremt sjuklig skrck.
  • Anonym (tvångstankar)
    Anonym (m) skrev 2014-12-30 14:10:06 följande:

Inte det minsta okunnig, det är helt enkelt så att läkemedel och psykoterapi (där KBT är det som det finns bäst evidens för) är behandlignen. Om de inte fungerar så är det tyvärr så att det inte finns annat att ta till. Om det inte funkar med det ena, det andra eller en kombination så får du helt enkelt leva med det för det finns inget mer att ta till från sjukvården.

Sen bör man göra skillnad på ocd och fobier.

Jag har OCD!!
  • Anonym (m)
    Anonym (tvångstankar) skrev 2014-12-30 14:12:20 följande:
    Jag har OCD!!

Behandlingen är ungefär densamma och har du provat både läkemedel (flera olika, givetvis) och KBT så är det svårt att hitta något som fungerar, tyvärr.
    Och då får du ju leva med detta, hur tufft det än kan låta så är det så det är.

Svar på tråden Lider av sjuklig fobi för bakterier