• Lucifer123

Gå i skafferiet

Låter ni era tonåringar äta det dom vill när dom t ex är hemma själva på lov? Om ni t ex har saft hemma, är det okej att ta utan att fråga? Vart går eran gräns?

• Svar på tråden Gå i skafferiet
  • intetnyttpåplusfronten

Varför skulle de inte få göra det? De bor väl också hemma? Kan aldrig tänka mig att någon skulle kräva ett telefonsamtal med "mamma, kan jag få ta ett glas saft?"

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • warrior33
    Lucifer123 skrev 2014-12-30 16:39:31 följande:

Låter ni era tonåringar äta det dom vill när dom t ex är hemma själva på lov? Om ni t ex har saft hemma, är det okej att ta utan att fråga? Vart går eran gräns?

Så länge barnet inte betalar för sig hemma tycker jag att barnet ska fråga om lov innan.
  • Nyfiken gul

Självklart tar barnen själva det de vill ha. Inom rimlighetens gränser givetvis. Blir det 6 glas saft på rad eller dricker upp helgens läskförråd är det inte okej.

Men att kräva ett "får jag lov" för minsta kaka känns snålt och småaktigt. Det blir ju samma som att jag ber maken om lov för att ta en kopp kaffe...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sextiotalist

Tonåringen vet vad han får ta. Det skulle inte falla honom in att ta något utanför det utan att fråga.
    Han är inte heller något matvrak, så det går inte åt en halv limpa, en hel ost eller så. Utan han äter lagom mycket.
    Tar något slut, brukar han ringa och tala om det, eller skriva upp.

Svar på tråden Gå i skafferiet