• sundangr

Blir man återbetalningsskyldig för felutdelad lön??

Jag vet inte om det är olika på olika jobb men där jag jobbade förut betalades lönen ut en månad efter, dvs januaris lön kom i slutet på februari, februaris lön kom i slutet av mars osv. Jag slutade och jobbade mina sista timmar på mitt jobb i oktober i år. I november fick jag lön för oktober månad och jobbade ingenting i nov. Men nu har jag även i december fått lön från mitt förra jobb, trots att jag inte jobbat alls i november? Jag är bara 18 år och detta var ett extrajobb (timlön, ej månadslön) på sidan av skolan så det är inga stora pengar det handlar om, men jag undrar hur det blir med dom pengarna? Blir jag skyldig att återbetala dom ifall de ser att de gjort fel?

• Svar på tråden Blir man återbetalningsskyldig för felutdelad lön??
  • KanelTe

Är det verkligen en lön du fått ut och inte semesterersättning som du tjänat ihop under anställningen? 

vad står på specen? 

• Butterscotch

Den här frågan ställde jag till facket för ett tag sen. De sa att om man fått pengarna i god tro och spenderat dem så var man inte återbetalningsskyldig. I ditt fall torde det dock inte vara i god tro (om det är en "vanlig" lön du fått utbetald trots att du inte jobbat).

• sundangr
    KanelTe skrev 2014-12-30 17:07:49 följande:

Är det verkligen en lön du fått ut och inte semesterersättning som du tjänat ihop under anställningen? 

vad står på specen? 

Kan aldrig tänka mig att det är semesterersättning. 

Har inte fått någon lönespec, det står på insättningen "LÖN ****" (företagets namn), och ingenting mer. Misstänker att det blivit något fel bara men vill helst inte fråga min gamla chef om jag skulle kunna behålla pengarna istället.
  • KanelTe

okej..

Som ovan skrev så är du återbetalningsskyldig då du 'vet' att pengarna kan vara fel. hör av dig till lönekontoret !

• Anonym (Minou)

Ja, du blir återbetalningsskyldig. Pengar som du inte tjänat in, som felaktigt utbetalats till dig är inte dina pengar. Så gör inte av med pengarna. Kontakta löneavdelningen och förklara att du fått en felaktig utbetalning.

• Anonym (50000)

Jag har fått fel lön i över ett halvår och slapp betala tillbaka. Räknade ut efter att det handlade om minst 50tusen... Hade fått för heltid trots att jag var föräldraledig en viss procent. Inget jag tänkte på då jag lämnat in ansökan osv. Sade till så fort jag upptäckte det. Men drog en lättnads suck när jag slapp betala

• Anonym (Minou)
    Anonym (50000) skrev 2014-12-30 19:04:18 följande:

Jag har fått fel lön i över ett halvår och slapp betala tillbaka. Räknade ut efter att det handlade om minst 50tusen... Hade fått för heltid trots att jag var föräldraledig en viss procent. Inget jag tänkte på då jag lämnat in ansökan osv. Sade till så fort jag upptäckte det. Men drog en lättnads suck när jag slapp betala smile1.gif

Det hör helt klart till ovanligheterna att man slipper betala tillbaka. I de flesta fall när man slipper återbetala handlar det enbart om arbetsgivarens goda vilja. De har absolut ingen skyldighet att efterskänka pengarna.
  • Butterscotch
    Anonym (Minou) skrev 2014-12-30 20:34:27 följande:

Det hör helt klart till ovanligheterna att man slipper betala tillbaka. I de flesta fall när man slipper återbetala handlar det enbart om arbetsgivarens goda vilja. De har absolut ingen skyldighet att efterskänka pengarna.

Om du läser vad jag skrev ovan så kan det visst vara så. Tror inte att facket bara hittar på sina svar, de utgår högst troligen från prejudicerande fall. Men visst, om folk tror (utan att veta) att de måste betala tillbaka så gör de säkert det
  • Anonym (Minou)
    Butterscotch skrev 2014-12-30 21:15:37 följande:
    Om du läser vad jag skrev ovan så kan det visst vara så. Tror inte att facket bara hittar på sina svar, de utgår högst troligen från prejudicerande fall. Men visst, om folk tror (utan att veta) att de måste betala tillbaka så gör de säkert det
    Jag arbetar med arbetsrättsliga frågor och är utbildad i arbetsrätt. Så mitt svar är inget skitsvar. Det är ytterst ovanligt att arbetsgivaren inte kräver återbetalning av felutbetalad lön. I mitt arbete är jag den som försöker kräva att ag avskriver kravet för den anställdes räkning.
  • Butterscotch
    Anonym (Minou) skrev 2015-01-01 02:40:09 följande:

Jag arbetar med arbetsrättsliga frågor och är utbildad i arbetsrätt. Så mitt svar är inget skitsvar. Det är ytterst ovanligt att arbetsgivaren inte kräver återbetalning av felutbetalad lön. I mitt arbete är jag den som försöker kräva att ag avskriver kravet för den anställdes räkning.

Jag har inte skrivit att ditt svar är ett skitsvar? Vet inte var du läste det. Menar du att facket gav fel svar? Vilka argument använder du i ditt jobb, för att försöka kräva avskrivning av kravet? Eller finns det inga argument för att få rätt, som arbetstagare?
  • Anonym (god tro)
    Butterscotch skrev 2014-12-30 17:31:05 följande:

Den här frågan ställde jag till facket för ett tag sen. De sa att om man fått pengarna i god tro och spenderat dem så var man inte återbetalningsskyldig. I ditt fall torde det dock inte vara i god tro (om det är en "vanlig" lön du fått utbetald trots att du inte jobbat).

Den springande punkten här är just "god tro". Det är arbetstagaren som måste bevisa detta, och det ställs oerhört höga krav. Det är inte ofta någon faktiskt varit i god tro, man förutsätts veta hur man arbetat.
  • Anonym (F)

Av egen erfarenhet så kan jag säga att förmodligen så måste du betala tillbaka.

• Anonym (Ina)
    Anonym (god tro) skrev 2015-01-01 10:04:54 följande:
    Den springande punkten här är just "god tro". Det är arbetstagaren som måste bevisa detta, och det ställs oerhört höga krav. Det är inte ofta någon faktiskt varit i god tro, man förutsätts veta hur man arbetat.
    Precis, kan inte folk fatta skillnaden mellan god tro och att handla i ett syfte??

Får man tusen kronor extra en månad på ett år och upptäckter det efter två månader behöver man förmodligen inte betala tillbaka. Får man däremot 10-20 tusen extra två månader i rad så inser de flesta att det blivit något fel och då är det inte god tro längre!
  • Anonym (xx)

Det måste vara semesterersättning som du fått. Vanligt vid timlön och det är 12% av allt du tjänat under året som du ska ha.

• sundangr
    Anonym (xx) skrev 2015-01-01 10:12:34 följande:

Det måste vara semesterersättning som du fått. Vanligt vid timlön och det är 12% av allt du tjänat under året som du ska ha.

Då är det kanske så! Är som sagt inte så erfaren så har inte så bra koll på det (dags att börja nu kanske!)
  • Anonym (Uggjk)

[quote=74596174][quote-nick]sundangr skrev 2014-12-30 17:32:00 följande:[/quote-nick]

Kan aldrig tänka mig att det är semesterersättning. 

Har inte fått någon lönespec, det står på insättningen "LÖN ****" (företagets namn), och ingenting mer. Misstänker att det blivit något fel bara men vill helst inte fråga min gamla chef om jag skulle kunna behålla pengarna istället.

[/

Varför kan du inte tänka dig det?

• nozpa

Tror också att det är semesterersättning. Men jag hade absolut ringt och kollat av. Men antar att du lämnar in varje månad vad du jobbat. Och då har dom ju inget att köra om du inte lämnat in för november. Tror det är vanligare att det blir fel för de med månadslön än de med timlön.

• Anette70
    nozpa skrev 2015-01-01 15:54:17 följande:

Tror också att det är semesterersättning. Men jag hade absolut ringt och kollat av. Men antar att du lämnar in varje månad vad du jobbat. Och då har dom ju inget att köra om du inte lämnat in för november. Tror det är vanligare att det blir fel för de med månadslön än de med timlön.

Helt ologiskt ju. Varför skulle det vara vanligare att det blir fem för de med månadslön?? De har ju samma lön alltid medans de som har timlön får olika löner hela tiden så det förstår jag inte riktigt.
  • Anonym (HR horror)
    Anette70 skrev 2016-06-15 00:02:40 följande:
    Helt ologiskt ju. Varför skulle det vara vanligare att det blir fem för de med månadslön?? De har ju samma lön alltid medans de som har timlön får olika löner hela tiden så det förstår jag inte riktigt.
    Njä, finns folk som jobbar oregelbunden skiftgång, plötsligt hoppar in på extra skift en helg, sen blir de sjuka mitt i, byter med någon annan, blir inkallade extra för utbildning på dagtid, ska vara föräldralediga 20% osv osv.

Det kan bli rätt krångligt ibland även med månadslön faktiskt.
  • Topcom

Liknande har hänt mig. Jag kontaktade givetvis företaget och fick ett kontonummer att betala tillbaka pengarna till, vilket jag gjorde senare samma dag.

Klart att du ska betala tillbaka eftersom det inte är dina pengar.

Svar på tråden Blir man återbetalningsskyldig för felutdelad lön??