• pickadolla

Vad är skillnaden mellan Datavetenskap och Informatik? Vad välja?

Med yrkeserfarenhet inom ekonomi vill jag nu vidareutveckla mig. Funderar över systemutveckling då det väl kan vara en bra kombo med ekonomi? Vet någon hur det ser ut med framtidsutsikterna efter utbildningen?

Har tittat lite på utbildningar, men blir inte riktigt klok på det! Funderar på program inom antingen Informatik eller Datavetenskap, men förstår inte riktigt skillnaden mellan dem. Nån som kan förklara? Samt: Vad bör passa bäst med min bakgrund? Är det nån större skillnad på framtidsutsikter, jobbmöjligheter och lön i de båda ämnena?

Har dessutom sneglat på systemvetenskap och datateknik, men det rör bara till det ännu mer för mig! (Kan tillägga att jag inte har erfarenhet inom programmering, men vill gärna lära mig. Är dock lite rädd att det ska vara för svårt!)

Jag är tacksam för all info, tips och råd :)

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan Datavetenskap och Informatik? Vad välja?
  • Cecille85

Jag går systemvetenskapliga programmet och det vi främst får lära oss är att bygga och underhålla system. En viss programmering förekommer i utbildningen men jag har fått rådet att läsa extra programmering under terminerna och under den valbara terminen eftersom det är där mitt första arbete kommer vara när jag kommer ut på arbetsmarknaden. Jag har dålig koll på vad datavetarna gör men tror att det är mer programmering där? Vill du ha bra betalt ska du satsa på systemvetenskapliga. Oavsett vilken av utbildningarna du väljer kommer du garanterat att få jobb, det är brist på programmerare.
    Men du, mejla universitetets studievägledare med dina frågor så får du garanterat ett mer kompetent svar än vad du fick av mig nu.

• pickadolla
    Cecille85 skrev 2014-12-31 02:16:44 följande:

Jag går systemvetenskapliga programmet och det vi främst får lära oss är att bygga och underhålla system. En viss programmering förekommer i utbildningen men jag har fått rådet att läsa extra programmering under terminerna och under den valbara terminen eftersom det är där mitt första arbete kommer vara när jag kommer ut på arbetsmarknaden. Jag har dålig koll på vad datavetarna gör men tror att det är mer programmering där? Vill du ha bra betalt ska du satsa på systemvetenskapliga. Oavsett vilken av utbildningarna du väljer kommer du garanterat att få jobb, det är brist på programmerare.
    Men du, mejla universitetets studievägledare med dina frågor så får du garanterat ett mer kompetent svar än vad du fick av mig nu.

Tack för svaret! Låter bra att det är lätt att få jobb och bra lön skadar ju inte :) Och tack för råden om programmering. Ja det är nog främst systemutveckling jag är ute efter eftersom jag tror (hoppas) det är en bra kombination med min erfarenhet från ekonomi och affärssystem.

Men du har inte heller uppfattat någon större skillnad mellan systemvetenskap och informatik? Vilket programmeringsspråk rekommenderar du att man börjar med eller vilket tror du är bra att kunna? Är det Java eller C#?

Ja, jag får nog ta och maila studievägledaren också :)
  • Anonym (ang. programmerare)

Har flera programmerare i bekantskapskretsen och alla är självlärda och har hållit på med datorer sen de var ganska unga. På deras företag så är i princip alla självärda, de som de har testat att anställa med examina och som inte har programmeringskunskaper innan de har pluggat har massa teoretiska kunskaper men inte så stor praktisk förståelse.De har inte blivit så långvariga inom företagen mina vänner jobbar på. Men sen kanske det finns företag som har annan inriktning och vill ha programmerare med examen också jag kan bara skriva utifrån vad jag vet om från mina vänners perspektiv. Ville bara inflika detta.

• Anonym (ang. programmerare)

Får ju tillägga att dock är det ju bra löner inom programmering, de flesta av mina vänner tjänar bättre än de inom bekantskapskretsen som är jurister.

• Anonym (Sr SW Developer)
    Anonym (ang. programmerare) skrev 2014-12-31 12:07:41 följande:

Har flera programmerare i bekantskapskretsen och alla är självlärda och har hållit på med datorer sen de var ganska unga. På deras företag så är i princip alla självärda, de som de har testat att anställa med examina och som inte har programmeringskunskaper innan de har pluggat har massa teoretiska kunskaper men inte så stor praktisk förståelse.De har inte blivit så långvariga inom företagen mina vänner jobbar på. Men sen kanske det finns företag som har annan inriktning och vill ha programmerare med examen också jag kan bara skriva utifrån vad jag vet om från mina vänners perspektiv. Ville bara inflika detta.

Det finns viss sanning bakom detta.
    Det självlärda ofta saknar är kunskap inom dokumentation och testning.
    Vissa som läst vid Universitet saknar egentligt intresse och praktisk kunskap.

I stora projekt och många inblandade så är denna typ av kunskap ett måste.
    Det man letar efter är sådana som både har en stor del av självlärdhet, men även akademiska meriter.
    Med andra ord de som börjat programmera i tidig ålder och upprätthållit intresset till den grad att de ville lära sig mer om det.

För att kombinera med ekonomi tror jag mest på systemvetenskap. Detta ger en möjlighet för att senare jobba som chef inom mjukvaru-utveckling, efter ett par år som programmerare/systemerare.
  • Cecille85
    pickadolla skrev 2014-12-31 09:26:45 följande:
    Tack för svaret! Låter bra att det är lätt att få jobb och bra lön skadar ju inte :) Och tack för råden om programmering. Ja det är nog främst systemutveckling jag är ute efter eftersom jag tror (hoppas) det är en bra kombination med min erfarenhet från ekonomi och affärssystem.

Men du har inte heller uppfattat någon större skillnad mellan systemvetenskap och informatik? Vilket programmeringsspråk rekommenderar du att man börjar med eller vilket tror du är bra att kunna? Är det Java eller C#?

Ja, jag får nog ta och maila studievägledaren också :)
    Jag vet inte om det ÄR någon skillnad mellan informatik och systemvetenskap egentligen. Kurserna jag läser inom utbildningen heter Informatik A, Informatik B,  Informatik C. Och dessa innehåller både systemutveckling och programmering bland annat. :)

Sen angående de andra svar du har fått att man ska ha ett intresse för programmering innan akademiska studier om man vill bli programmerare. Går du datavetenskap blir du förmodligen fast som programmerare, men väljer du systemvetenskap kan du bli testare, IT-chef, projektledare, systemutvecklare etc.
    Det är en bred utbildning och lite svårt att greppa vad allt ska användas till men jag har blivit lovad av personer som gått tidigare att jag kommer se sammanhanget senare :)

Ps. Jag går på Umeå Universitet, kan inte tala för program på andra skolor.
  • sportpappa

Det är mer intressant att se vilka kurser som ingår i de olika utbildningarna än vad de kallar dem. Alla olika utbildningar som nämns handlar mer eller mindre om samma sak.
    Vad du kan jobba med sen beror på hur du profilerar dig, dvs. vad du väljer att bli bra på och vad du säger att du är bra på. Du blir aldrig fast på något så länge du inte själv väljer att stanna. Utbildningen är bara en bas att stå på. Vad som händer sen är upp till dig själv.

Angående programmeringsspråk så är Java och C de absolut största och mest använda språken. Java tycker jag är ett enkelt och bra språk att lära sig och att ha som grund. När man väl kan programmera så är det inte särskilt svårt att hoppa mellan olika språk och skriva lite i C#, Javascript, PHP, Objective-C eller vad man nu behöver programmera i.

• Anonym (systemvetenskap)

Om jag vore dig så skulle jag satsa på systemvetenskap. Informatik vet jag inte vad det är. Men datavetenskap är i alla fall mer hardcore programmering medan systemvetenskap är lite "mjukare". Systemvetenskap är en samhällsvetenskaplig utbildning och datavetenskap är en naturvetenskaplig utbildning.

Med en utbildning i datavetenskap så kommer du hamnar längre från verksamheten och ha mindre nytta av dina ekonomikunskaper än vad du får om du läser systemvetenskap.

Har själv en kombination av ekonomi och systemvetenskap i min utbildning och det är helt klart en väldigt bra kombination. Med den erfarenhet du har kombinerat med utbildning i systemvetenskap så borde du kunna få jobb som konsult inom affärssystem, BI och ev. managementkonsult.

• Anonym (systemvetenskap)

Kan tillägga att det inte är så att systemvetenskap är en bättre utbildning än datavetenskap, men datavetenskap skulle vara en helt ny inriktning för dig medan systemvetenskap kompletterar det du redan har på ett bättre sätt. Rent krasst så är systemvetenskap lättare också.

• pickadolla
    Anonym (ang. programmerare) skrev 2014-12-31 12:07:41 följande:

Kan tänka mig det... Men jag vill gärna göra detta, så jag hoppas att systemutveckling är mer än bara programmering och att man ändå lär sig en del programmering så att det ändå kan ge nåt. Hoppas att man åtminstone kan bli hyfsad på det under programmet och kanske med lite extra studier, även om man inte blir expert.
  • pickadolla
    Anonym (Sr SW Developer) skrev 2014-12-31 12:22:50 följande:
    Det finns viss sanning bakom detta.
    Det självlärda ofta saknar är kunskap inom dokumentation och testning.
    Vissa som läst vid Universitet saknar egentligt intresse och praktisk kunskap.

I stora projekt och många inblandade så är denna typ av kunskap ett måste.
    Det man letar efter är sådana som både har en stor del av självlärdhet, men även akademiska meriter.
    Med andra ord de som börjat programmera i tidig ålder och upprätthållit intresset till den grad att de ville lära sig mer om det.

För att kombinera med ekonomi tror jag mest på systemvetenskap. Detta ger en möjlighet för att senare jobba som chef inom mjukvaru-utveckling, efter ett par år som programmerare/systemerare.
    Tack för infon! Ja, jag är mest inne på just Systemvetenskap/informatik så min förhoppning är att det kan bli en bra kombo med min erfarenhet inom ekonomi. Jag vill verkligen göra detta, så jag hoppas att det inte är kört för att jag inte suttit med det sen jag var liten. Hoppas att jag lär mig tillräckligt så jag får chans att jobba med det sen! :)
  • pickadolla
    sportpappa skrev 2014-12-31 16:20:19 följande:

Det är mer intressant att se vilka kurser som ingår i de olika utbildningarna än vad de kallar dem. Alla olika utbildningar som nämns handlar mer eller mindre om samma sak.
    Vad du kan jobba med sen beror på hur du profilerar dig, dvs. vad du väljer att bli bra på och vad du säger att du är bra på. Du blir aldrig fast på något så länge du inte själv väljer att stanna. Utbildningen är bara en bas att stå på. Vad som händer sen är upp till dig själv.

Angående programmeringsspråk så är Java och C de absolut största och mest använda språken. Java tycker jag är ett enkelt och bra språk att lära sig och att ha som grund. När man väl kan programmera så är det inte särskilt svårt att hoppa mellan olika språk och skriva lite i C#, Javascript, PHP, Objective-C eller vad man nu behöver programmera i.

Tack för tipsen! Jag ska ta och kolla närmare på exakt vilka kurser programmen erbjuder.
  • pickadolla
    Anonym (systemvetenskap) skrev 2015-01-01 20:41:49 följande:

Om jag vore dig så skulle jag satsa på systemvetenskap. Informatik vet jag inte vad det är. Men datavetenskap är i alla fall mer hardcore programmering medan systemvetenskap är lite "mjukare". Systemvetenskap är en samhällsvetenskaplig utbildning och datavetenskap är en naturvetenskaplig utbildning.

Med en utbildning i datavetenskap så kommer du hamnar längre från verksamheten och ha mindre nytta av dina ekonomikunskaper än vad du får om du läser systemvetenskap.

Har själv en kombination av ekonomi och systemvetenskap i min utbildning och det är helt klart en väldigt bra kombination. Med den erfarenhet du har kombinerat med utbildning i systemvetenskap så borde du kunna få jobb som konsult inom affärssystem, BI och ev. managementkonsult.

Tack för dina råd! Efter att ha läst detta så känns det som att jag mer eller mindre har bestämt mig för att det blir systemvetenskap. Ska bara jämföra vilka kurser som ingår på de olika universiteten för att se vad som passar mig bäst. Men jag tänker som du att systemvetenskap är "närmare" min erfarenhet än vad datavetenskap är, så det är en bättre kombination.

Så får man hålla tummarna att det ger jobb sen också så jag inte behöver gå tillbaka till mitt nuvarande :)
  • pickadolla
    Cecille85 skrev 2014-12-31 14:35:40 följande:
    Jag vet inte om det ÄR någon skillnad mellan informatik och systemvetenskap egentligen. Kurserna jag läser inom utbildningen heter Informatik A, Informatik B,  Informatik C. Och dessa innehåller både systemutveckling och programmering bland annat. :)

Sen angående de andra svar du har fått att man ska ha ett intresse för programmering innan akademiska studier om man vill bli programmerare. Går du datavetenskap blir du förmodligen fast som programmerare, men väljer du systemvetenskap kan du bli testare, IT-chef, projektledare, systemutvecklare etc.
    Det är en bred utbildning och lite svårt att greppa vad allt ska användas till men jag har blivit lovad av personer som gått tidigare att jag kommer se sammanhanget senare :)

Ps. Jag går på Umeå Universitet, kan inte tala för program på andra skolor.
    Haha, då får man hoppas att kunskaperna vävs samman på nåt sätt tillslut :)
    Men det låter bra, verkar inte bättre än att det blir systemvetenskap för mig med då!
  • pickadolla

Vill tacka er för alla råd och tips, nu vet jag lite mer hur jag ska göra :)
    Ledsen för sen respons, men jag var bortrest några dagar över nyår. Nu känner jag mig iaf ännu mer säker på att plugga systemvetenskap :)

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan Datavetenskap och Informatik? Vad välja?