• pollyankan

MAT

Tar gärna emot tips på lunch o middagar som ni med barn ofta lagar o barnen äter av.

Har två som är vääääldigt små i maten.

• Svar på tråden MAT
  • FCBJ

köttbullar med potatismos som man blandar i lingon i så det blir rosa potatismos. Det är min 5-årings favoritmat.

• fluu

Alltså.. alla barn gillar ju olika slags mat. Testa dig fram.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • asta66

Och erbjud dem mycket olika mat. En kompis tvååring slukade oliver! Eller prova med skålar med olika typer av mat.

• Natulcien

Det är väl bara att prova sig fram. Erbjud det ni själva äter. Kanske prova lite nytt, och inte bara "samma gamla". Servera maten uppdelat så att de själva får plocka det de gillar. Vissa barn gillar lite starkare mat. Prova!
    Och lägg upp maten fint, ät alla tillsammans och gör en mysig stund av middagen.

• Tow2Mater

Prova en prime entrecôte; ju mörare kött ju bättre. Grillad färsk lax har också alltid gatt hem hos oss, och ägg.

Ofta blir det inte "lunch" eller "middag" i sig, utan pojken vill ha delar av det separat. T ex äter pojken inte potatis, så hans "middag" kan bestå av det tillagade proteinet med micrad fryst blomkål eller bitar av avacado till, och sen gillar han rå paprika o gurka - vilket han kan få om han inte vill äta de tillagade grönsakerna vi andra har. Trodde inte jag skulle ge speciell mat till ett kinkigt barn, men man får helt enkelt hitta de vägar som inte betyder så väldigt mycket merjobb, bara de äter en hyfsad variation av de olika beståndsdelarna i en lunch eller middag (protein/grönsak/frukt/fett/kolhydrat). (Grytor etc är bara att glömma hos oss - äter vi det får pojken fiskpinnar eller frysta köttbullar.)

Svar på tråden MAT