• Tejasmamma

16 månaders går inte

Hejsan! 

Min dotter är nu 16 månader och går inte ännu, hon tar något enstaka steg ibland och det verkar som att hon är för rädd för att släppa taget när hon går.
    Finns det någonting vi kan göra för att underlätta för henne?

KRAM

Tejasmamma.se Mamma till Teja, följ med oss på vägen mot ett syskon
  • Svar på tråden 16 månaders går inte
  • Sous

Vad säger bvc? Visst är det lite sent, men det behöver inte alls vara något mer än att hon är en försiktig person som inte vill riskera att ramla. Kan hon gå men vill inte? Verkar hon ha ont?

Om hon inte går på 18-månaderskontrollen och verkar ha problem brukar man kunna titta på om det finns problem ex med överrörlighet, höfter, knän, stelhet etc. som kan behöva sjukgymnastik/korrigeras. Verkar hon ha ont ska ni förstås söka hjälp redan nu.

• kenneth768768

Är det så att hon har alla förutsättningar för att gå bara hon släpper taget? Har hon styrka, balans? Kan hon gå om du stöttar henne ich då går det toppen? Var snäll och beskriv lite mer ingående.

• Tejasmamma

Hon kan gå om hon håller i tex mitt finger, hon är stadig och verkar bara vara rädd. Ibland kan man få henne att släppa taget och då går hon tills hon märker att man inte håller i henne, Ute så vägrar hon gå oavsett om man håller i henne. 
    Hon går när vi inte ser också, man kan sitta med ryggen vänd mot henne och då kan hon komma gåendes ( man ser henne i fönster eller speglar).

Har inte vart på bvc sedan April så de har jag inte pratat med!

• a no nym

Dåså, då kan hon ju gå.

Ta det lugnt, hon kommer över rädslan så småningom. 

• Lejonhierta

Ingen ko på isen... Bvc säger inte så mycket då man i regel anser det är normalt att en del barn inte går själva för egen maskin förrän runt 18 månader.

• Tejasmamma

Som jag skrev undrade jag om det fanns någonting att göra för att underlätta för henne, så att hon vågar.. 

• Topcom

Min son började gå först mär han var 17 mån. För honom hjälpte det att att jag satte på halkmockasiner, typ samma dag aom han fick dem började han ta flera steg efter varann

• Tejasmamma
    Topcom skrev 2015-01-01 15:14:26 följande:

Min son började gå först mär han var 17 mån. För honom hjälpte det att att jag satte på halkmockasiner, typ samma dag aom han fick dem började han ta flera steg efter varann

Har har tittat på såna strumpor med gummi sula, men funderar på om det ska hjälpa eftersom att hon vägrar hå när vi är ute och hon har skor!
Svar på tråden 16 månaders går inte