• Anonym (Dottern)

Mamma försökte låsa ut mig ur mitt hem, vem har rätt?

Jag har påbörjat en renovering av lägenheten här hemma, då min mamma plötsligt fick för sig att hon måste nu bo här för att hjälpa mig, annars klarar jag inte mig själv här. Trots att jag inte ville ha henne boendes här, så höll jag tyst om det och tänkte att jag får vara tacksam för den hjälpen jag får.

Jag hade slut på mjölk här hemma och skulle snabbt springa iväg till ica och handla, varpå hon på något sätt försöker förbjuda mig från att gå till ica för att det är mörkt ute (hon har alltid försökt kontrollera mig på just det här sättet). Jag struntar i det som vanligt och går ändå. När jag är tillbaka så har hon låst dörren i båda låsen (har två lås) och håller fast handtaget så att jag inte ska komma in och skriker att jag får skylla mig själv för att vilja gå ut. Vad hon dock glömmer är att jag har en bakdörr.

Lite bakgrundsinfo; Jag är 19 år gammal och har bott i min egna lägenhet sedan jag var 16 år. Jag bor helt själv med min katt, men har en pojkvän som är här ganska ofta. Jag och min mamma kom överens om att om ja ska bo själv, så ska hon ha en nyckel hem till mig, vilket jag självklart gick med på. Hon har dock sedan dess kommit hem till mig oanmält när det behagar henne, utan att ens säga att hon är hos mig, kräver att vi pratar minst 2 gånger i telefon/dag och att hon ska vara här varje helg (helg för henne är tors-mån). Jag har lyckats få henne att besöka mig varje helg, dock bara lör-sön, och har strikt sagt nej till att hon ska få ha en säng här, av rädsla för att hon ska flytta hit. Hon tror på fullaste allvar att detta är tillfälligt och att ja ska flytta tillbaka till henne.

Hon är även den lata typen, medan jag är den som alltid måste röra mig, annars blir jag enormt rastlös. Därför är det en stor anledning till att jag inte vill ha henne här under renoveringen då hon alltid använder ursäkten "vi gör det imorgon" och Gud förbjude den som säger emot henne just då. Därför blev jag även utelåst, för att mjölk kunde jag ju köpa imorgon.

Nu skriker hon på mig för att hon har rätt och jag har fel, hon ska bestämma över mig och berätta när jag ska vara hemma ifrån hennes hem som är 46 mil härifrån och ja förväntas bara "lyda och vara tyst".

Vem av oss har rätt?

• Svar på tråden Mamma försökte låsa ut mig ur mitt hem, vem har rätt?
  • Anonym (hej)

Du! Du är myndig och du går och köper mjölk om du känner för det.

• Anonym (û)

Om det är som du har beskrivit det, så finns det bara en sak att säga: Din mamma är inte riktigt frisk.

Ta tillbaka din nyckel.
    Se till att få henne avhyst från ditt hem, om hon inte lämnar frivilligt.
    Sluta acceptera att ha henne som gäst varje helg, om du inte vill ha henne som gäst.
    Byt eventuellt telefonnummer och ge henne inte det nya och se till att dölja ditt nummer när du väljer att ringa till henne.

• radwanska

Du måste nog säga ifrån till din mor. Du verkar inte kunna säga vad du tänker och känner till henne, och jag säger inte att det är lätt!! Men när hon nu vill bo hos dig under renoveringen för att du inte skulle klara av det själv, borde du sagt ifrån! Du ville det ju inte egentligen!

• Anonym (:O)

Jag känner igen mig i det här. Enda skillnaden är att jag bodde hemma, och jag var under 18 år. Min mamma brukade också låsa båda låsen när hon var arg på mig, också fick jag stå och böna och be genom brevlådeinkastet att hon skulle öppna dörren.

Vissa föräldrar älskar att utöva något slags maktmissbruk. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Mitt råd är att ge dig inte. Vill du inte prata med henne två ggr/dag så gör det inte. Kräv tillbaka din nyckel, får du den inte, eller misstänker du att hon redan kopierat den, så BYT LÅS.

Hon vill kontrollera dig, och det beteendet kommer inte upphöra. Du måste sätta ner foten och visa att du inte tänker låta dig bli kontrollerad.

• nevermind

Ta tillbaka nyckeln!!! Släng ut henne!

Om hon är där varje helg, när träffar du då pojkvännen??

• Anonym (Hjälp)

Det där låter som min mamma och hon är psykisk sjuk och jag sa upp all kontakt med henne för 8 år sen.Stora orsaken var att hon blev mer kontrollerande och skrämmande,jag kände mig aldrig trygg med henne i mitt liv.

• Anonym (Dottern)
    Anonym (û) skrev 2015-01-01 19:22:06 följande:

Om det är som du har beskrivit det, så finns det bara en sak att säga: Din mamma är inte riktigt frisk.

Ta tillbaka din nyckel.
    Se till att få henne avhyst från ditt hem, om hon inte lämnar frivilligt.
    Sluta acceptera att ha henne som gäst varje helg, om du inte vill ha henne som gäst.
    Byt eventuellt telefonnummer och ge henne inte det nya och se till att dölja ditt nummer när du väljer att ringa till henne.

Om jag skulle kräva tillbaka nyckeln skulle hon skratta mig rakt i ansiktet. Likaså om jag försöker få ut henne ur mitt hem och skulle helst inte vilja ringa polisen för hjälp förrän det är riktigt illa. Har jag redan gjort med en annan familjemedlem. 
    Brukar även blockera hennes  nummer på mobilen när jag känner för att inte svara. Dock så ringer hon halva Sverige för att få tag på mig igen, min granne, min pojkvän, min syster, min bästa vän och några andra vänner på andra sidan gatan.
    radwanska skrev 2015-01-01 19:24:26 följande:

Du måste nog säga ifrån till din mor. Du verkar inte kunna säga vad du tänker och känner till henne, och jag säger inte att det är lätt!! Men när hon nu vill bo hos dig under renoveringen för att du inte skulle klara av det själv, borde du sagt ifrån! Du ville det ju inte egentligen!

Jag har försökt säga ifrån, men hon tar sig rätten att bo här ändå. Jag har sagt att jjag kan ta vara på mig själv, handla själv, gå ut själv i mörker och klarar av kollektivtrafik själv, men varken hon eller andra i familjen vägrar få in det i skallen. ALLA, jag menar verkligen ALLA i familjen har vägrat förstå att jag bor själv och heller inte respekterat det.
  • sextiotalist

Självklart har hon inte rätt någonstans. Du är myndig, du har ett eget hem, som alla andra säger, ta ifrån henne nyckeln, byt telefonnummer. Om hon fortsätter att bråka och tränga sig på, anmäl henne för hemfridsbrott

• Anonym (Dottern)
    nevermind skrev 2015-01-01 19:26:43 följande:

Ta tillbaka nyckeln!!! Släng ut henne!

Om hon är där varje helg, när träffar du då pojkvännen??

Jag går på gymnasiet och pojkvännen går i samma klass som mig, ibland träffas vi inte alls under någon vecka utanför skolan för att det blir för mycket, och ibland är han hos mig nästan hela veckan. På helgerna jobbar jag även, så jag förstår inte varför min mamma ska klampa in här just då, med motiveringen "jag vill ju träffa dig". Hon träffar mig ändå inte under helgen.
Svar på tråden Mamma försökte låsa ut mig ur mitt hem, vem har rätt?