• Anonym (anonym (lärare))

fd. elev på Facebook

Vad tycker ni om att ha sin fd. elev som vän på Facebook?

Tycker ni det är ok om eleven slutat högstadiet och addar sin lärare man hade då, eller tycker ni att eleven måste gått ut gymnasiet innan? Och hur reagerar ni en fd elev addar er?

Tycker ni att eleven borde prata med oss lärare innan och fråga först om dom får adda?

Vill höra era åsikter!

• Svar på tråden fd. elev på Facebook
  • Anonym (Vis äldre man)

Hej! Jag tycker att du ska slappna av och ta det lugnt , vem fan bryr sig om du har din fd elev på Facebook, inte så att folk ska polisanmäla dig , denna elev kanske blir din partner i framtiden , adden kan vara roten till en blomstrande kärlek , lycka till!!

• Anonym (vän med lärare)

Jag är vän med några av mina fd lärare på fb.

Både från högstadiet och de jag haft efteråt.

Vissa har sänt förfrågan till mig och någon av dem har jag sänt till.

Det är ju upp till mottagaren att välja om man accepterar eller nekar och så resonerade jag när jag addade min favoritlärare (som fö har massor av elever som vänner och inte är så privat av sig på fb).

Och vill man inte ha ngn som vän tar man helt enkelt bort dem.

No hard feelings över fb :)

• Hanne

Jag tycker att man bör avstå från att vara vän med fd elever ett bra tag efteråt. Men man kan aldrig förvänta sig att människor har koll och frågar en IRL innan de skickar en förfrågan utan man väljer helt enkelt att säga nej om man tycker att det är olämpligt att vara FB-vänner. Jag tycker generellt att det behövs mer proffsighet i hur man använder sitt FB-konto.

• Anonym (jh)

Jag har några f d elever som kontakter på Facebook. Jag undervisade dem, när de gick på högstadiet och de skickade kontaktförfrågningar till mig några år senare (det var först då som Facebook började bli "populärt"). Jag jobbade inte kvar på deras gamla högstadieskola då.

Jag skulle vara tveksam till att acceptera kontaktförfrågningar från gamla elever på en skola, där jag fortfarande arbetar. De har troligtvis vänner som går på skolan och då blir det för nära, tycker jag. Men om det har gått några år eller om jag har slutat arbeta på den skolan, då känns det okej.

• chrissepisse

Jag tycker det beror på hur man använder sin Facebook-sida, man kan ju vara mer eller mindre privat i sin framtoning. Jag tycker t ex inte det är lämpligt att som högstadielärare vara vän med sina elever och lägga upp en massa lättklädda bilder (verkligt exempel). Väljer man att vara vän med sina elever tycker jag vidare att man måste tacka ja till alla som frågar och att man får tänka noga på vad man publicerar så att alla ser. Jag ser inget som helst fel i att säga nej till vänförfrågningar från elever. Jag vet flera stycken som inte vill vara vän med kollegor utan bara vill ha sin Facebook-sida till kontakt med familj och vänner.

• Anonym (:))

Våra lärare ( både högstadie och gymnasie) accepterade inga förfrågningar innan vi gått ut skolan av den anledningen att de inte tyckte det var passande. Flera av mina klasskamrater la till lärarna efter vi gått ut nian men inte jag. Förstod inte varför mina lärare skulle ha med mitt privatliv att göra. Tycker inte att lärarna ska lägga till eleverna heller men tvärt om går bra. Däremot vet jag att en av mina lärare hade en fb-sida som strikt höll sig till hennes arbete där vi via facebook kunde ställa frågor och diskutera uppgifter med andra klasskamrater men hennes privata kom vi som sagt inte åt innan studenten.

• fluu

De flesta av mina vänner har även sina nuvarande lärare som vänner på fb, det i sig är inget konstigt alls.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden fd. elev på Facebook