• stor grön drake

Hur mycket "kan" man pruta på utgångspriset?

jag har varit och tittat på ett radhus (iof lögenhet eg, men i två våningar och känns precis som ett hus) och funderar på att lägga bud. Jag undrar hur mycket under deras utsatta pris jag kan lägga bud, utan att uppfattas som oseriös.

Skulfritt pris är ca 1 900 000kr, vilket är i nivå med lägenheter här i den storleken, hus i bra skick ligger mycket högre.

Men den har legat på marknaden sen i somras, och även om den är ganska fräsch och i bra skick så behöver tex elen dras om (om någon har en aning om ungefär vad det kostar att dra om el från slutet av 70- talet, början av 80-talet i en lägenhet med 3 rum, kök, toalet, badrum, bastu och trappa så skulle jag bli jätteglad) eftersom det är ojordat eller "fuskjordat" och det känns inte tryggt.

Det känns alltså inte omöjligt att få ner priset en aning, men vill ju inte att de bara viftar bort mitt bud som oseriöst.

Är det rimligt att bjuda 1 700 000? Är det för lågt eller kan jag gå lägre?

• Svar på tråden Hur mycket "kan" man pruta på utgångspriset?
  • frökenelisabeth

Har den legat ute länge och det inte finns andra spekulanter så är det ju läge att pruta lite. Fundera på vad den är värd för dig och utgå från det. 1,7 är inte skamligt lågt om du frågar mig, men går man ner till ex 1,5 så börjar det klart närma sig ett skambud.

• StevenDiese

Har den legat ute sen i somras så tycker jag nog ett skambud är på sin plats.

Känns som att du skulle kunna bjuda 1,5

Inget o skämmas över. Priset är ju helt klart fel om ingen petat in "rätt" bud på ett halvår.

Att dra om el blir nog skitdyrt. Springer ju minst iväg på 100k. Men det är en gissning. Kan säkert bli mer med.

• stor grön drake

Den är nog värd sitt utgångspris, men jag ser ju gärna till egen plånbok och får den till så lågt pris som möjligt. Det är inga fler intressenter just nu, och har inte varit på ett bra tag då ägaren tydligen diskuterat med mäklaren att ta den ifrån försäljning och hyra ut den istället om den inte blir såld (snart).

• stor grön drake

Aj då :-/

Måste kolla med någon lokal elfirma hör jag, för sådana summor är det ju helt klart värt att göra själv (både svågern och blivande sambon är elektriker, men har väldigt ont om tid efter jobbet.)

• StevenDiese
    stor grön drake skrev 2015-01-02 08:46:42 följande:

Aj då :-/

Måste kolla med någon lokal elfirma hör jag, för sådana summor är det ju helt klart värt att göra själv (både svågern och blivande sambon är elektriker, men har väldigt ont om tid efter jobbet.)

Gör det. Det är en gissning som sagt så den felar nog en hel del. Men dyrt är det.
  • StevenDiese
    stor grön drake skrev 2015-01-02 08:41:59 följande:

Den är nog värd sitt utgångspris, men jag ser ju gärna till egen plånbok och får den till så lågt pris som möjligt. Det är inga fler intressenter just nu, och har inte varit på ett bra tag då ägaren tydligen diskuterat med mäklaren att ta den ifrån försäljning och hyra ut den istället om den inte blir såld (snart).

Mäklare är duktiga på att snacka. Lägenheten är inte värd sitt pris. Då hade den varit såld.

Men visst kan det dyka upp nån som pröjsar 1,9. Men du ju alla möjligheter att få till ett bra pris nu.
  • stor grön drake
    StevenDiese skrev 2015-01-02 09:00:26 följande:

Mäklare är duktiga på att snacka. Lägenheten är inte värd sitt pris. Då hade den varit såld.

Men visst kan det dyka upp nån som pröjsar 1,9. Men du ju alla möjligheter att få till ett bra pris nu.

Jag har ju tittat på en del ställen innan, och jag tror detta handlar mycket om att liknande, nybyggda, objekt dykt upp i grannkomunen för inte mycket högre pris. Tyvärr har min son vissa svårigheter och jag vågar inte chansa på att han får det stöd han behöver om vi byter kommun. Men visst, den är ju inte värd mer än vad marknaden (just nu vi) är villiga att betala för den. Vi har haft "turen" att ha fel mäklare, dvs den som har hand om objektet är på solsemester just nu, så den som visat oss får ingen provision då den riktiga hinner hem innan ev försäljning blir klar. Så har sluppit det typiska mäklarsnacket, vilket är skönt. Hon sa även att den verkar svårsåld, men att de för ett år sedan sålde grannlägenheten och att den gick snabbt, för ungefär vad de begär i utgångspris.
  • Stokke

Finns säkert en anledning till att bostaden inte är såld. Säljarna kan ha lån, så att de inte kan släppa bostaden för mindre.

Självklart kan du lägga ett bud. Jag hade satt ett slutpris i huvudet, och aldrig gått över det. Säg att ditt absoluta slutpris är 1700 000kr. Säg då till säljaren, vad är ni redo att göra på priset? När vill ni släppa bostaden? De blir säkert överlyckliga om du tar den så snabbt som möjligt.

• Karpalo

Jag skulle börja med 1,5 o kanske få motbud på det då.. Sen se vart det leder. Vår lägenhet hade legat ute knappt 6 månader o det var rörbyte på gång inom ett år. Dessutom satt förra ägarna på dublla lån så de började bli lite desperata Kan säga att tack var det så fick vi den till skamligt bra pris. Att elen behöver dras om tycker jag är n väldigt bra sak att poängtera när du ger budet, att det kommer bli rätt dyrt att göra.

• stor grön drake

Dock fungerar elen, och det kommer nog säljaren att hävda, att det är inget som "måste" göras. Vilket är sant, men det kommer behövas inom typ 10 år, och då gör man ju hellre det innan man flyttar in.

Säljaren har köpt hus, så sitter troligtvis på dubbla lån iom att de inte ägt den mer än 10 år. Har hört "på stan" att familjen "växte ur" den, så kan ju hoppas att de börjar bli angelägna om att få den såld

• frökenelisabeth
    stor grön drake skrev 2015-01-02 10:43:52 följande:

Dock fungerar elen, och det kommer nog säljaren att hävda, att det är inget som "måste" göras. Vilket är sant, men det kommer behövas inom typ 10 år, och då gör man ju hellre det innan man flyttar in.

Säljaren har köpt hus, så sitter troligtvis på dubbla lån iom att de inte ägt den mer än 10 år. Har hört "på stan" att familjen "växte ur" den, så kan ju hoppas att de börjar bli angelägna om att få den såld

Om det inte är jordat, och säljaren börjar jiddra om att det inte "måste" bytas så tycker jag du kan ta på dig en lite överlägsen min och säga, "ja det kanske inte är så viktigt för er med säkra elinstallationer, men det är det för mig, jag har flera elektriker i familjen och vet hur illa det kan gå".... osv. 
Svar på tråden Hur mycket "kan" man pruta på utgångspriset?