• Happybunny

Bruten vrist - hur gick det sen?

Hej!

Jag bröt vristen för ett år sen lite mer. Jag vred runt den i en rutschkana. Den åkte ur led samt bröts på två ställen. Nu har det som sagt gått ett år. Men vristen är fortfarande svullen som en tennisboll och stel. Saknar även känsel på insidan, fast det har blivit lite bättre där, men ej helt bra. Får vänta ett och ett halvt år innan jag kan få någon ersättning för skadan, för det hände på jobbet.

Jag undrar, ni som har brutit vristen någon gång. Hur är det idag? Är de bra eller har ni fortfarande besvär av smärta, stelhet osv? Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Bruten vrist - hur gick det sen?
  • Guppi86

Hej bröt min högra fotled både på in och utsida julen 09 och jag har fortfarande problem.. Den är lite större än den vänstra så pass att man ser skillnad.. Sedan är den stelare (kan bero på att man inte var så duktig med rehab) har på sistone fått lättare att sitta på huk då de annars har gjort ont och att foten inte gick att vinkla så pass mkt..

Har oxå varit svårt att gå i ojämn terrängen så som rätt ut i skogen över stock och sten.

Då de var dax att få ut på försäkring så hade jag ett känsel bortfall en cm runtom ärren..

Nu börjar de väl minska. Hade problem med tt skruvarna på utsidan började tränga ut från benet så dessa syntes under huden och skavde, så var inne på op ca 6 mån efter den första op..

Men annars så tycker jag de är rätt hyfsat så hör långt efter..

• Happybunny

Om det är inte är en för privat fråga, men vad fick du ut i pengar sen utav din skada?
    Afa har något som heter livränta och som jag förstår det så är det en utbetalning som man får resten av livet eftersom man dras med skadan resten av livet.
    Men i många andra fall verkar man bara få en engångssumma trots att man har några procents invaliditet for life.

• Guppi86

Aldrig hört att man skulle kunna få per år utbetalat.. Fick även från min privata försäkring.. Då de hände på jobbet så fick jag från afa dock engångs summa, hur fult ärren var, mina problem med rörlighet och att de var känsel bortfall var grunden till hur stor summan skulle bli.. Jag tror de var runt 36.000 jag fick för skadan.. Fick från läkarna att de var 3% invaliditet..

• Happybunny

www.afaforsakring.se/Ord/L/Livranta/
    Fattar inte riktigt hur det där med livränta funkar ändå.
    Känns 36 som rimligt eller känns det kasst ändå? Man är ju ändå lite handikappad for life, och man blir ju inte direkt yngre. Kan tänka mig att man är bra stel i den vristen som pensionär sen. Känns lite som pengar inte riktigt kan ersätta.

• Guppi86

Nja ska man säga kass så visst skulle man vilja ha mer för de (pengar är ju inte fel) men tycker ändå de var en rätt så stor summa (vilket jag inte hade trott skulle vara så stor)

Svar på tråden Bruten vrist - hur gick det sen?