• Anonym (Svag)

Var kan jag få hjälp?

Jag är inte personen som dricker ofta utan föredrar hemmakvällar, bio, en fika, en upplevelsedag med vänner eller dylikt. Men när jag väl festar så tenderar det bli mycket. Och jag har märkt att min tolerans blivit sämre. Eller snarare mitt humör.

Två gånger i rad har jag nu blivit på ett riktigt uselt humör och vaknat med en rejäl ångest.

Jag har aldrig brukat fysiskt våld mot någon, men däremot har jag sagt saker som jag ångrar djupt. Och två gånger är två gånger för mycket.

Jag är rädd att jag kommer göra det igen och därav vill jag ta tag i problemet snarast.

Så nu till problemet, jag vet inte hur jag ska hitta styrkan att tacka nej till alkohol när det är fest.

Med mitt ursprung så förväntar sig alla att jag ska kunna dricka som en galning och de är inte sena att påpeka det om jag ber att få avstå.

Det är i dessa situationer som jag inte är stark nog att stå emot grupptrycket utan tänker "en öl eller två kan väl inte skada". Och vips så vaknar jag upp dagen efter med rejäla minnesluckor, ett misslyckat ragg på min arm eller som nu, med vetskapen att jag sårat någon.

Jag vill nu verkligen ta tag i problemet och behöver information om vart jag kan vända mig.

Jag vill inte gå ensam till en psykolog och prata om min osäkerhet, utan snarare möta flera människor från vilka jag kan få råd och stöd. Jag vill veta att jag inte är ensam om det här.

Jag funderade på AA, men då jag dricker sällan så är väl kanske inte det rätt ställe för mig. Eller?

• Svar på tråden Var kan jag få hjälp?
  • Carnitas

Om du dricker så sällan, så vore det väl en smal sak att inte dricka alls, eller?
    Och frågar någon varför du inte dricker mer, så är det bara säga jag blir så konstig av alkohol, så jag vill itne dricka alkohol.
    Accepterar man inte den ursäkten, så kan dom dra.

Svar på tråden Var kan jag få hjälp?