• fredagsexemplar

    Bli gravid efter p-piller hur lång tid?

    Hallo, jag är en riktig nybörjare med allt som har med skaffa barn att göra.
    jag och min sambo har bestämt oss att vi är redo och har nu börjat bebisverkstan! MEN. Jag tänkte bara kolla om nån varit med om de som jag eller nån som har lite erfarenheter så jag kan få en liten input vad jag har att räkna med.

    Jag har ätit p-piller i 2 år. Då har jag ätit 3 kartor i rad och alltså haft mens var 3e månad. Jag slutade nu den 18 december. Åt mitt sista piller och de var den sista på 3e kartan. Jag fick mens som vanligt då strax efter. Den kom den 21 dec. Har haft sex nu den 31 och idag. För enligt kalendern som är jag som mest feril och borde ha ägglossning nu den 4 januari. 
    Men har ingen aning om jag kommer ha de som vanligt eller ej.
    Ingen aning om jag ens kommer ha ägglossnig. 

    Kan man bli gravid såhär kort efter man slutat äta preventivmedel?? Någon som har gjort som jag? Lyckades ni? 
    Ska jag ha sex den 4e också eller ska jag ha sex typ var och varannan dag denna månad då jag inte kan min kropp än, då de vart lite hipp som happ ?

  • Svar på tråden Bli gravid efter p-piller hur lång tid?
  • Anonym (varitmedomsamma)

    hej! det kan vara möjligt med att du kan bli gravid så här fort. 
    din mens kan bli oregelbunden eller inte komma alls. eftersom dina p-piller har gett ut hormoner och när du slutat med dom så måste kroppen ställa om sig.

    alltså kan du inte bli gravid förrän din mens kommit eftersom du då inte har ägglossning. även om du fick din mens efter p-pillerna kan det dröja upp mot 6 månader tills du får den igen. pga alla hormoner som måste bli rätt.

  • Anonym (varitmedomsamma)
    Anonym (varitmedomsamma) skrev 2015-01-02 21:46:27 följande:

    hej! det kan vara möjligt med att du kan bli gravid så här fort. 
    din mens kan bli oregelbunden eller inte komma alls. eftersom dina p-piller har gett ut hormoner och när du slutat med dom så måste kroppen ställa om sig.

    alltså kan du inte bli gravid förrän din mens kommit eftersom du då inte har ägglossning. även om du fick din mens efter p-pillerna kan det dröja upp mot 6 månader tills du får den igen. pga alla hormoner som måste bli rätt.


    insåg att det där var väldigt osammanhängande men hoppas du förstår iallafall!
  • fredagsexemplar

    tack för svaret! Jaahaa okej jaa men då är de egentligen inte mycket mer än att vänta! Hoppas inte de ska behöva ta 6 månader bara! Har tagit en paus för ett år sedan på någon månad. Då hade jag min mens regelbundet ändå. Så jag hoppas mimn kropp jobbar som den ska och hajar vinken!
    :)

  • fredagsexemplar

    tack för svaret! Jaahaa okej jaa men då är de egentligen inte mycket mer än att vänta! Hoppas inte de ska behöva ta 6 månader bara! Har tagit en paus för ett år sedan på någon månad. Då hade jag min mens regelbundet ändå. Så jag hoppas mimn kropp jobbar som den ska och hajar vinken!
    :)

  • Anonym (varitmedomsamma)
    fredagsexemplar skrev 2015-01-02 23:44:52 följande:

    tack för svaret! Jaahaa okej jaa men då är de egentligen inte mycket mer än att vänta! Hoppas inte de ska behöva ta 6 månader bara! Har tagit en paus för ett år sedan på någon månad. Då hade jag min mens regelbundet ändå. Så jag hoppas mimn kropp jobbar som den ska och hajar vinken!
    :)


    jag behövde bara vänta i 2 månader sen var min regelbunden igen :) men jag hade yasmin och det kanske är olika beroende på vilken man har
  • Anonym (varitmedomsamma)
    fredagsexemplar skrev 2015-01-02 23:44:52 följande:

    tack för svaret! Jaahaa okej jaa men då är de egentligen inte mycket mer än att vänta! Hoppas inte de ska behöva ta 6 månader bara! Har tagit en paus för ett år sedan på någon månad. Då hade jag min mens regelbundet ändå. Så jag hoppas mimn kropp jobbar som den ska och hajar vinken!
    :)


    jag behövde bara vänta i 2 månader sen var min regelbunden igen :) men jag hade yasmin och det kanske är olika beroende på vilken man har
  • Anonym (anne)

    För mig tog det ca 2 månader innan mensen och ägglossningen kom igång. Och totalt tog det ca 7 månader innan jag blev gravid (dock så höll vi aldrig koll på ÄL osv utan lät bara sexlivet rulla på).

    Jag är 25 år, hade ätit p-piller i 10 år och tog sockerpillren ca var tredje månad. Hade/har dessutom övervikt på ca 20 kg.

  • Dr to be

    Jag hade ätit p-piller i 3 år när jag slutade med dem första gången. Jag slutade då vid årsskiftet. Använde kondom som skydd de första 3 mån men jag räknade fel på min cykel och blev gravid. Den graviditeten slutade i ett utomkvedeshavandeskap tuvärr. Efter utomkvedeshavandeskapet så tog det två aktiva försök innan jag var gravid igen (hann alltså ha en mens.)

    Jag väntar nu barn nummer 2 och det tog sig på försök två efter p-pillerstopp.

    Jag fyller 27 år i år

    Lycka till!

  • dagg03

    Du kan ju bli gravid innan du fått tillbaka mensen ordentligt, eftersom att äl kommer innan mens.

  • isabelless

    Det kan absolut vara möjligt! Utgå från att ägglossningen när den ska och försök ha sex var tredje dag utöver. Så gjorde vi!

    Jag slutade med mina p-piller efter två år den 20 november och plussade gravid 2-3 den 26 december.

  • fredagsexemplar

    okej va spännande att få höra lite historier hur ni lyckats! ger mig mer kött på benen :) ja men ja hoppas såklart så fort som möjligt. Är den som har jättesvårt att vänta på nåt gott :)

  • Anonym (skit prat!)

    Slutade med p-piller den 26/9-14 hade sex den 16/10 -14 testa positivt den 2/1-14. Hade ingen mens när jag sluta med pillerna och han inte få någon innan jag blev gravid.

    Strunta i vad andra säger. Din kropp funkar inte som alla andras och alla återställer sig olika fort efter p-piller för mig tog de inte ens 1 månad innan jag blev gravid för andra tar de flera år. Men ddå har de förmodligen inget med pillret att göra längre utan med att man lever för stressigt ect.

  • Anonym (varitmedomsamma)
    Anonym (skit prat!) skrev 2015-01-06 21:35:56 följande:

    Slutade med p-piller den 26/9-14 hade sex den 16/10 -14 testa positivt den 2/1-14. Hade ingen mens när jag sluta med pillerna och han inte få någon innan jag blev gravid.

    Strunta i vad andra säger. Din kropp funkar inte som alla andras och alla återställer sig olika fort efter p-piller för mig tog de inte ens 1 månad innan jag blev gravid för andra tar de flera år. Men ddå har de förmodligen inget med pillret att göra längre utan med att man lever för stressigt ect.


    jag var vid ungdomsmottagningen då dom sa till mig att det kan ta upp till 6 månader innan du får den igen eller tills den blir regelbunden och det är för att kroppen måste ställa om sig till sina egna hormoner.

    Men självklart är det helt olika beroende på person :)
  • Miu1234

    Nu är detta en gammal tråd men jag antar att folk fortfarande får in på den pga vanlig fråga. Jag slutade med mina p-piller i december 2019. Jag fick mens samma månad som jag slutade med pillerna, först en liten blödning och sen en vanlig mens ca 30 dagar senare. Det tog dock tills i juli 2020 innan min cykel var regelbunden (som i antal dagar inte att jag varit utan mens).

  • Anonym (Gravid)

    Jag svarar väl åxå i denna tråd trots att den är gammal. Jag åt p-piller i många år å beslutade sedan för att skaffa barn. Slutade med p-piller, fick mens direkt som jag ska vid uppehåll och hade sedan ÄL precis som vanligt och blev gravid på första försöket. Så bara för att man gått på p-piller behöver de inte betyda att de tar några månader innan man kan bli gravid.

  • Lillaälta

    Svarar också här.

    Slutade i mars 2019 och hade mens men oregelbunden 1 år. Sen nu är den regelbunden. Är på försök 19 och inte fått plus någon gång.

    Alltid fått positivt på ägglossningsstickor sen start.

Svar på tråden Bli gravid efter p-piller hur lång tid?