• skinnyvirus

    Mellanblödningar/spottings

    Hej! Jag har försökt bli gravid i ett halvår nu och besväras av mindre mellanblödningar exakt en vecka innan mens varje dag fram till den kommer. Har kollat upp mig på Kvinnokliniken där jag bor, de hittade ingenting konstigt på VUL och cellprovet som togs visade inte på cellförändringar. Efter undersökningen görs ingenting mer för att få svar på vad mina mellanblödningar beror på, nu är det femte månaden i rad det har varit såhär och jag börjar oroa mig att det är fel med min hormonbalans. Jag är 33 år gammal, har ett BMI på 19,5, stressar en del men lever i övrigt ett hälsosamt liv med ekologisk mat och motionerar ett par-tre ggr per vecka.

    Finns det fler som försöker bli gravida utan att lyckas och som besväras av mellanblödningar utan uppenbar förklaring? Någon som kan komma med tips på vad man kan prova? Har läst att vissa blivit hjälpta av vitamin B-komplex (B6 mm), progesteronkräm, Agnus castus, Rosenrot (fast det kan också abortera foster om man inte slutar ta den direkt man blivit gravid?)... 

    Men jag lyckas inte lista ut om jag har östrogenbrist, progesteronbrist, annan brist eller vilken annan orsak blödningarna nu kan ha.. så det känns så svårt att veta vad som gör att jag har dessa blödningar och möjligen svårare att bli gravid. Känner mig rätt ensam i detta då det inte verkar som så många i "vanliga bim-trådar" har besvär av mellanblödningar och eftersom sjukvården inte tycker jag har rätt att få veta orsaken då det inte verkar vara ngt farligt. Jag måste enligt dem vänta tills vi försökt ett år, först då har vi rätt att utreda om blödningarna har samband med fertiliteten. Tacksam för svar/diskusson i tråden!
  • Svar på tråden Mellanblödningar/spottings
  • M82

    Jag har oxå dessa eländiga spottings ett par dagar upp till nästan 1 vecka innan mens. Minns inte hur det var innan vi började försöka, men vet att jag uppmärksammade mina spottings i samband med att vi började försöka. Kanske var det för att det är mer att hålla koll på då överhuvudtaget med ÄL, menscykel, antal dagar m.m. Har gjort vanliga undersökningar hos gyn med anledning av det men bara fått höra att det är normalt och att vissa bara har det. Har kollat sköldkörteln hos min husläkare + jag och sambon har även genomgått en grundlig fertilitetsutredning där alla möjliga blodprover, VUL togs, spolat äggledarna och alla prover har sett bra ut. Kollar nu mina äggblåsor o slemhinna med VUL hos gyn varje månad innför fertilitetsbehandling (pga manlig faktor) som vi genomgår och allt verkar normalt och växer som det ska, möjligen lite på gränsen till tunn slemmhinna ibland (6 mm), men gyn säger att man ska kunna bli gravid ändå. Sen har jag även läst på nätet att det kan vara dåligt, svårt att bli gravid, bero på tunn slemhinna m.m. Vet inte vad jag ska tro längre om det är dåligt eller normalt, men för tillfället så låter jag det va och tror att det bara ska va så och hoppas att det ska funka ändå. Normal menscykel är ca 31-32 dagar, ibland 34 eller upp till 38-42 dagar, vet inte om det har med slemhinnan att göra eller om det har med mina spottings att göra eller om ÄL hoppar de månaderna, kan ha så några gånger oer år, mensen är över på 2 dagar, sjukt irriterande när man bara vill ha en liten. Är 32 år.

Svar på tråden Mellanblödningar/spottings