• skinnyvirus

    Mellanblödningar/spottings

    Hej! Jag har försökt bli gravid i ett halvår nu och besväras av mindre mellanblödningar exakt en vecka innan mens varje dag fram till den kommer. Har kollat upp mig på Kvinnokliniken där jag bor, de hittade ingenting konstigt på VUL och cellprovet som togs visade inte på cellförändringar. Efter undersökningen görs ingenting mer för att få svar på vad mina mellanblödningar beror på, nu är det femte månaden i rad det har varit såhär och jag börjar oroa mig att det är fel med min hormonbalans. Jag är 33 år gammal, har ett BMI på 19,5, stressar en del men lever i övrigt ett hälsosamt liv med ekologisk mat och motionerar ett par-tre ggr per vecka.

    Finns det fler som försöker bli gravida utan att lyckas och som besväras av mellanblödningar utan uppenbar förklaring? Någon som kan komma med tips på vad man kan prova? Har läst att vissa blivit hjälpta av vitamin B-komplex (B6 mm), progesteronkräm, Agnus castus, Rosenrot (fast det kan också abortera foster om man inte slutar ta den direkt man blivit gravid?)... 

    Men jag lyckas inte lista ut om jag har östrogenbrist, progesteronbrist, annan brist eller vilken annan orsak blödningarna nu kan ha.. så det känns så svårt att veta vad som gör att jag har dessa blödningar och möjligen svårare att bli gravid. Känner mig rätt ensam i detta då det inte verkar som så många i "vanliga bim-trådar" har besvär av mellanblödningar och eftersom sjukvården inte tycker jag har rätt att få veta orsaken då det inte verkar vara ngt farligt. Jag måste enligt dem vänta tills vi försökt ett år, först då har vi rätt att utreda om blödningarna har samband med fertiliteten. Tacksam för svar/diskusson i tråden!
  • Svar på tråden Mellanblödningar/spottings
  • Jag är bara jag

    Efter äl får man knappt ta ett enda hälsokostpreparat så de där man tar före äl tror jag inte kan hjälpa. AC kan dessutom ge kortare lutealfas så skippa den helt. E-vitamin hjälper slemhinnan,när jag tog den i samband med ac ökade lutealfasen två dar och numer när jag äter det har jag inga spottings alls. Kunde ha uppåt 2 dar med spottings innan. Progesteronkräm kan du också prova,kan hjälpa.

  • skinnyvirus

    Å, tack för ett snabbt och bra svar. Känns som det du skriver ger mig lite hopp att jag skulle kunna prova e-vitamin och se om det funkar lika bra för mig. Jag har också kortare lutealfas än snittet (11-12 dagar) så det vore nog inte fel med någon extra dag ifall det blir en följd av det hela..

  • skinnyvirus

    Aha.. Jag får redan i mig 200% av rekommenderat dagligt intag av vitamin E plus fler vitaminer och mineraler.. Äter Apotekets multivitamintillskott Gravid. Så då har inte vitamin E effekt på mina mellanblödningar tyvärr :( Men kanske att man skulle prova progesteronkrämen då istället.. Suck, vad svårt detta är. Man kan undra varför inte sjukvården kunde ta ett blodprov eller salivprov för att kolla min hormonbalans så man slapp famla i blindo i vad som skulle Kunna lösa problemet.

  • Allex

    Smyger in i disskussionen.... Jag är 41 och jag har smörjt med progesteron i en cykel och det hände inget speciellt med mina spottings. Fick mer mens men inget annat speciellt. Jag ska nu testa med e-vitamin (dos per dag blir 288 mg)  och fortsätta med progesteronkrämen. Får se i slutet på månaden om man lyckats fått till ett pluss. Det är vårat 8:e försök.....

  • skinnyvirus

    Bara kul med fler som skriver Allex! Aha, min dygnsdos e-vitamin är bara 24 mg (200 % av rdi). Men det ska alltså till ännu högre dos för att det ska påverka mellanblödningarna tro? Intressant att den gav någon effekt iaf, krämen, fast mer mens är ju inget man eftersträvar om det inte samtidigt ger andra fördelar som att ta bort mellanblödningarna liksom..

    Hoppas vi båda lyckas få plus på Stickan snart trots blödningarna. Har du undersökt dig något eller bara provat hemma? Du får väl förresten hjälp via sjukvården redan efter 6 månaders försök eftersom du är över 35?

  • Jag är bara jag

    Finns inget som heter "behöver"-i princip ingen har e-vitaminbrist som sådan.  Det handlar om att det visat sig att e-vitamin kan ge bättre slemhinna,gynna fertiliteten och minska risken för m.f så man får prova och se om det funkar på en själv helt enkelt. Jag har provat och sett positiva effekter. Glad  Annars är jag inte den som går på allt,men prova en sväng går ju med det mesta och sen vet man. Testa progesteronkräm kan alla göra också,extra progesteron är inte farligt.

  • Allex
    Jag är bara jag skrev 2015-01-03 17:22:57 följande:

    Finns inget som heter "behöver"-i princip ingen har e-vitaminbrist som sådan.  Det handlar om att det visat sig att e-vitamin kan ge bättre slemhinna,gynna fertiliteten och minska risken för m.f så man får prova och se om det funkar på en själv helt enkelt. Jag har provat och sett positiva effekter.   Annars är jag inte den som går på allt,men prova en sväng går ju med det mesta och sen vet man. Testa progesteronkräm kan alla göra också,extra progesteron är inte farligt.


    Ja undrar...hur lång tid tog det för dig efter att du börjat med evitamin tills dina spottings försvann?
Svar på tråden Mellanblödningar/spottings