• Anonym (chipset)

Har du ätit mkt chips i början av din graviditet?

Jag är en sucker för chips och dipp... Har ätit minst en påse i veckan. Nu är jag gravid och har bestämt att jag åt sista chipsen nu ikväll. Är i vecka 6. Kan detta ha skadat fostret, tänker på akrylamid eller vad det heter??? Läste JUST om varningarna kring detta, att det inte är bra för foster (eller för nån alls eg).

Nån som vet hur man gör för att få bort sina "lager" med detta skitämne? Jag har säkert ganska mkt :/

Eller har nån ätit mycket chips före och under tidig graviditet och allt gått bra?

• Svar på tråden Har du ätit mkt chips i början av din graviditet?
  • Frontline
    Darkangel21 skrev 2015-01-02 23:17:02 följande:
    ät på med chips du, är ju inte farligt om du inte äter typ 10 påsar om dagen
    Om jag inte minns fel så behövde man äta betydligt mer påsar chips på en dag för att det skulle vara en skadlig mängd akrylamid man fick i sig resten i chipsen är nog mer skadligt...

Men akrylamid finns i mängder av det vi stoppar oss i munnen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (N)

Jag vill inte förringa din oro men vad. Ta det lugnt. Chips är inte farligt för ditt foster om du inte häver i dig det dagligen. När jag var gravid var Pringleschips i princip det enda jag kunde äta första 3 månaderna pga kraftigt illamående. Varken jag eller mitt barn dog det minsta av det. Det finns betydligt farligare saker att få i sig när man är gravid.

• Anonym (Mat)

Jag är gravid och har läst ihjäl mig om allt som är farligt. Det går ju i stort sett inte att äta något när man är gravid, om man tror på allt man googlar. Jag är tyvärr en person som har svårt att släppa det jag läst, så det har blivit en väldigt tråkig kost för mig som gravid. Jag har dessutom åkt på graviditetsdiabetes, så även socker och snabba kolhydrater har rykt. Oj vad jag ska äta gott när bebisen är ute

Jag frågade barnmorskan om det är farligt att äta pommes frites (tänkte också på akrylamid) och hon skrattade och sa: "Bara om du inte vill bli tjock"  Men man ska väl förmodligen inte vräka i sig.

Svar på tråden Har du ätit mkt chips i början av din graviditet?