• Anonym (Astma)

Någon med astma?

Någon här som har astma? Vad har ni för symtom och hur känner ni er? Är ni ständigt trött och hängig?

• Svar på tråden Någon med astma?
  • Fjärilslarv

ja jag har astma, men mina värden är lika bra som en elitidrottare enligt min läkare.

• Anonym (Astmatiker)

Jag har ansträngningsastma och allergiastma. Men jag tycker inte att jag är trött å hängig till vardags men gör jag något som utlöser den så blir jag ju de ..

• Anonym (Astmatiker)

Alltså symtom, svårt å andas ?

• Anonym (allergisk)

Jag har allergisk astma och är väldigt seg och trött när jag har besvär, men då också pga allergi och antihistaminer. Men när jag har astmaattacker orkar jag väldigt lite.

Hur har du det TS?

• Fjärilslarv
    Anonym (Astmatiker) skrev 2015-01-03 14:14:14 följande:

Alltså symtom, svårt å andas ?

hur menar du nu?
    har man astma så har man astma..
  • fjonkelina
    Fjärilslarv skrev 2015-01-03 14:17:29 följande:
    hur menar du nu?
    har man astma så har man astma..
    Innan man fått rätt hjälp är det inte alltid så lätt att veta om det är astma man har. Inte alla som får klassiska symptom som andningssvårigheter.
  • Anonym (Astma)
    Anonym (allergisk) skrev 2015-01-03 14:16:56 följande:

Jag har allergisk astma och är väldigt seg och trött när jag har besvär, men då också pga allergi och antihistaminer. Men när jag har astmaattacker orkar jag väldigt lite.

Hur har du det TS?

Jag har sen i början av sommaren varit väldigt trött konstant och orkeslös. Blir andfådd väldigt lätt. Var på vct och blåste i nån sån grej dom har där och blåste 3 någonting och normalt ska vara 5 nånting (vad det nu är). Så fick kortison som man andas in samt bricanyl. Men jag vill väl inte påstå att jag mår märkvärt bättre. Sen kan jag mellan varven känna en sjukdomskänsla.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Astma) skrev 2015-01-03 17:08:54 följande:
    Jag har sen i början av sommaren varit väldigt trött konstant och orkeslös. Blir andfådd väldigt lätt. Var på vct och blåste i nån sån grej dom har där och blåste 3 någonting och normalt ska vara 5 nånting (vad det nu är). Så fick kortison som man andas in samt bricanyl. Men jag vill väl inte påstå att jag mår märkvärt bättre. Sen kan jag mellan varven känna en sjukdomskänsla.
    då går du tillbaka till doktorn och ber att få en annan medicin.
    konstigt att du enbart fått kortison och akut luftrördsvidgande. Jag har symbicort som innehåller både pulmicort (inflamationsdämpande) och oxis (luftrörsvidgande långtids). Har även bricanyl som en del av mina akutmediciner.
  • Fjärilslarv
    fjonkelina skrev 2015-01-03 14:39:14 följande:
    Innan man fått rätt hjälp är det inte alltid så lätt att veta om det är astma man har. Inte alla som får klassiska symptom som andningssvårigheter.
    nej men har man astma så har man väl en diagnos som säger astma, annars är det ju astmaliknande besvär.
  • Anonym (allergisk)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-03 17:30:41 följande:

då går du tillbaka till doktorn och ber att få en annan medicin.

konstigt att du enbart fått kortison och akut luftrördsvidgande. Jag har symbicort som innehåller både pulmicort (inflamationsdämpande) och oxis (luftrörsvidgande långtids). Har även bricanyl som en del av mina akutmediciner.

Håller med. Medicinen kan behöva ökas eller ändras. Jag fick seretide som tillägg till pulmicort men den gav mig väldiga hjärtklappningar. Hade hellre provat oxis, har hört mycket bra om den.
  • Fjärilslarv
    Anonym (allergisk) skrev 2015-01-04 15:10:08 följande:
    Håller med. Medicinen kan behöva ökas eller ändras. Jag fick seretide som tillägg till pulmicort men den gav mig väldiga hjärtklappningar. Hade hellre provat oxis, har hört mycket bra om den.
    jag gillar min oxis =). Eftersom det som fungerade bäst för mig var lika mycket av oxis och pulmicort så satte läkaren in symbicort som är en inhalator som innehåller de båda. praktiskt! =).
    Akut luftrörsvidgande kan ge hjärtklappning, det gör min bricanyl också när jag måste använda den, men det ska ju avta efter en stund.
  • Anonym (Astma)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-04 15:40:05 följande:

jag gillar min oxis =). Eftersom det som fungerade bäst för mig var lika mycket av oxis och pulmicort så satte läkaren in symbicort som är en inhalator som innehåller de båda. praktiskt! =).

Akut luftrörsvidgande kan ge hjärtklappning, det gör min bricanyl också när jag måste använda den, men det ska ju avta efter en stund.

Jag är jämt trött och det är psykiskt påverkande också. Det här symbicort kanske kan vara något att ta upp med sin läkare :)
  • Fjärilslarv
    Anonym (Astma) skrev 2015-01-04 16:26:15 följande:
    Jag är jämt trött och det är psykiskt påverkande också. Det här symbicort kanske kan vara något att ta upp med sin läkare :)
    ¨tränar du något? det är ju också viktigt. 
  • Anonym (Astma)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-04 17:14:33 följande:

¨tränar du något? det är ju också viktigt. 

Inte någonting. Har planer på det, men samtidigt är jag så trött så har ingen motivation.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Astma) skrev 2015-01-05 18:21:24 följande:
    Inte någonting. Har planer på det, men samtidigt är jag så trött så har ingen motivation.
    ok du vet att inaktivitet föder trötthet som föder inaktivitet som föder......
    Att träna när man har astma är jätteviktigt!!!
Svar på tråden Någon med astma?