• Karin78

Vad är det för fel på vår dotter?? Är det bara en förkylning?

Hej alla vår dotter lite över 3år ligger i sängen sen nyårsdagen hon orkar inte gå upp.
    Hon orkar inte ens gå till toa själv.
    Hon är helt slut i kroppen med konstant huvudvärk och små hosta.

1177 sa att det nog bara var en förkylning som snart borde släppa,

Hon petar i sig mat hela tiden och dricker.
    Sen sover hon.

Hon har haft blöja även dagtid då hon inte orkar gå till toaletten vilket kännes fel då hon varit dag torr i minst 5 månader. 

Snälla alla vad ska vi göra ?

Börjar bli orolig vad är det som är fel?

• Svar på tråden Vad är det för fel på vår dotter?? Är det bara en förkylning?
  • MajaVira

Jag hade struntat i vad 1177 trodde och åkt in till akuten. I bästa fall är det en förkylning, men är hon så pass trött och orkeslös är det säkrast att kolla upp det ordentligt.

• Dr to be

Ett barn på 3 som inte orkar leka på flera timmar och är slött och ointresserat ska in till akuten.

Hoppas hon mår bättre snart!

• Karin78

vi har pratat med 1177 och då hon bara ha 38,5 i feber så vill de att vi väntar till måndag och pratar med Familjeläkarn

• modsey

Får hon i sig vätska?
    Kissar hon?
    Orkar hon sitta upp i sängen och ex lyssna på en saga eller se en film?
    Går febern ner något om du ger henne Ipren eller Aledon?

• nuharjagbytt
    modsey skrev 2015-01-03 14:54:42 följande:

Får hon i sig vätska?
    Kissar hon?

Detta är vettiga frågor.

Jag skulle vilja ,lägga till:
    Blir hon piggare om hon får febernedsättande?

De brukar säga att om de piggnar till av tabletterna och orkar leka/äta då så är det ingen fara.
  • Karin78
    modsey skrev 2015-01-03 14:54:42 följande:

Får hon i sig vätska?
    Kissar hon?

Hej hon ligger bara och tittar på film.

Hon orkar sitta en stund och peta i sig mat efter man gett henne alvedon.
    Hon kissar har bytt blöja ca 3-4 gånger per dag dessa dagar.

• Mother of 4

Jag hade nog åkt in med tanke på huvudvärken. De kan ta sänka och prover på närakut om ni har en sån?

Verkar hon vara stel i nacken?

• modsey
    Karin78 skrev 2015-01-03 15:23:51 följande:

Hej hon ligger bara och tittar på film.

Hon orkar sitta en stund och peta i sig mat efter man gett henne alvedon.
    Hon kissar har bytt blöja ca 3-4 gånger per dag dessa dagar.

då skulle jag faktiskt avvakta. Hon är påverkad av febern vilket är naturligt och inte farligt.
    Om hon inte kissat eller eller fått i sig någon vätska hade det varit annat, men jag skulle avvakta i all fall tills i morgon.
    Ge henne febernedsättande regelbundet så hon orkar dricka och låt henne ta det lugnt. Det är mycket influensor som går just nu och många har varit sjuka i jul.
  • mammalovis

Här har vi också en febrig tös. Hon hade begynnande feber den 30 med 37,6 innan läggdags för att vid halv fem ha hög feber över 39,5. Hela nyårsafton var hon nästan utslagen och sov bort större delen av dagen. På nyårsdagen var hon bättre och var uppe och lekte, även om jag kände att hon var varm om kroppen, men inte feberhet som tidigare. På kvällen började febern återkomma och vi diskuterade om vi skulle ge något eller inte. Senare på natten vid 3 hade hon 40,2 i örat så då gav vi Panodil. En timma senare låg hon på nästan samma i rumpan så då ringde vi 1177. De gav oss rådet att ge henne lite Panodil till så vi var uppe i rätt dos efter hennes vikt. Hon fick helt enkelt ställa sig på vågen mitt i natten. Hon hade vaknat och varit ledsen, därav upptäckten att febern inte gick ner som förväntat. Sedan somnade hela familjen och vid 8 hade hon över 40 grader igen. Vi hade då fått rådet att ge två suppar (för lägre vikt) och ringa vc då hon inte hade några direkta förkylningssymtom. På sin höjd lite snuva o hosta när hon var ledsen.

På vc kollade de hjärta, lungor, öron och klämde lite på hals och mage. Vi fick ta crp som låg under 5, så helt klart ett virus. Senare samma dag var hon uppe i över 40 igen, så vi tog ner med mer Panodil. På kvällen orkade hon leka och åt tacos när vi sänkt febern. Väl hos läkaren började hon få snuva och lite hosta. Efter provtagningen var hon pigg innan lunch och studsade omkring på vc, kändes helknäppt.

Nu idag mår hon bättre, även om hon fortfarande har feber. Hon sover/vilar mycket, men har varit lite lös i magen och inte riktigt hunnit på toa.. Vi har sänkt febern på eftermiddagen så hon kunde tänka sig att äta köttfärssås och spaghetti. Nu hoppas vi sjukstugan snart är över efter 4 dygn med hög feber. Idag har den pendlat mellan 37,6 till 40 grader i olika öron vid de tillfällen vi kollat. Enligt läkaren behövde vi inte sänka febern mer än om den började närma sig 40 grader. Några timmar efter Panodilen var hon pigg och orkade leka igen i kväll.

Det konstiga är att ingen annan är sjuk och då har vi ändå lillasyster på 1,5 år, en bonus på 10 år och vi vuxna. Den drabbades pappa fick feber samma natt som henne och ont i kroppen, men mådde bra på morgonen igen, så det känns orättvist att få större delen av lovet förstört.

Med detta vill jag påvisa att det går mycket skit. Det viktiga är väl att se om febern går ner av Alvedonen om hon är slö innan och se om hon blir piggare och om febern sjunker. Det är ju lätt att bli uttorkad och därmed orkeslös. Vi fick rådet av 1177 att ge isglass då det både ger vätska och sänker febern. Här har vi också gett Festis första dagen just för att få henne att dricka när hon var som sämst. Hon fick även några chips för att få lite salt och bli lite törstig när hon inte ville äta något.

I ert fall hade jag börjat tillsätta vätskeersättning om hon är så slö. Har hon klagat på huvudvärk eller hur vet ni det? Det är inte öronen som spökar? Jag förutsätter att ni tryckt på fliken framför örat för att se om det smärtar.

• Karin78
    The Fugly skrev 2015-01-04 16:43:10 följande:

Hur är det med henne TS?

Hej jo idag var hon upp en lite stund och byggde med lego så hon är på bättrings vägen.

Tack för att du fråga The Fugly.

• The Fugly
    Karin78 skrev 2015-01-04 21:20:59 följande:

Hej jo idag var hon upp en lite stund och byggde med lego så hon är på bättrings vägen.

Tack för att du fråga The Fugly.

Vad skönt! :)
  • The Fugly
    Karin78 skrev 2015-01-05 20:23:06 följande:

idag mår hon bra hon har varit som en duracell kanin kännes så skönt

Härligt! Oron gnager så i en när ens barn inte mår bra och man blir lika lättad varje gång de blir sig själva igen :)
Svar på tråden Vad är det för fel på vår dotter?? Är det bara en förkylning?