När började era barn säga tvåordsmeningar?
Hur gamla var era barn när de började säga tvåordsmeningar av typen "titta där" eller "e de?"?
Och när började de använda meningar av typen "dockan leka" eller "köra bilen"?
Hur gamla var era barn när de började säga tvåordsmeningar av typen "titta där" eller "e de?"?
Och när började de använda meningar av typen "dockan leka" eller "köra bilen"?
Någon gång närmare 1,5 år tror jag att hon var.
Vid 16-17 månader väldigt enkla tvâ-ordsmeningar som "hund kasta" (och sedan kastar han hunden).
"Vill tutte" sa hon nog vid ca 13 månader tror jag.
Min 18-mån har börjat säga gå ut och äta mat. Mycket ord kommer nu och lär sig nått nytt varje dag men tror de är de enda två ordsmeningar han säger.
Nån gång vid 1,5-årsåldern kanske.. Svårt att minnas på rak arm.
Tack för era svar!
Sonen är drygt 1,5 år och säger "titta dä" och "va e de?" (treordsmening ) men har ännu inte sagt några andra flerordsmeningar, så jag väntar spänt
Någon gång efter 18 mån, kanske vid 19-20 månader om man inte räknar "titta dä" eller "ä dä?" som jag mer tror han tänkte på som ett ord. Han klarade nog precis 10 ord på 18-månaderskontrollen.
Sen gick det fort, däremot. Pratade långa meningar när han fyllde två.
Tack för era svar!
Sonen är drygt 1,5 år och säger "titta dä" och "va e de?" (treordsmening ) men har ännu inte sagt några andra flerordsmeningar, så jag väntar spänt
Precis nu, snart två år gammal. Precis som sitt äldre syskon. Känner en liten ettåring som pratar i fyraordsmeningar -så häftigt!
Vid 15 månader, nu vid 16 månader kan hon säga "titta där", "mamma kom", "vill ha mer" m.m. Känns som det kommer nya ord hela tiden, bara sedan igår har hon lärt sig säga gurka, kaffe, kaka och klappa, haha :) Jag tror dock hon är tidigt (men i gengäld är hon lite senare med andra saker).
Ja, du när kanske en liten baby-einstein vid din barn om du har tur.
Mina barn har aldrig pratat i tvåordsmeningar. Vid 1.5års kontrollen ska de kunna 10ord eller nåt har jag för mig. Ingen av mina barn har kunnat det. Kunde kanske 4-5ord. Sen strax innan två år så har båda pratat "flytande". Alltså hela meningar utan konstigheter precis som en vuxen. De har pratat rent och utan att hitta på egna ord för saker.
Mina barn har aldrig pratat i tvåordsmeningar. Vid 1.5års kontrollen ska de kunna 10ord eller nåt har jag för mig. Ingen av mina barn har kunnat det. Kunde kanske 4-5ord. Sen strax innan två år så har båda pratat "flytande". Alltså hela meningar utan konstigheter precis som en vuxen. De har pratat rent och utan att hitta på egna ord för saker.
Ska på 1,5 års kontroll nu i januari..
Min son kan säga mamma rent, resten han säger är rent dravel och jag fattar inte ett jota, så det med 10 ord kan inte min iaf.. :-S
1a barnet: 2år precist
2a barnet: hm 16-17mån, pratade i långa meningar innan 2års ålder och kunde sjunga bä bä vita lamm sången felfritt vid 1år10mån
3e barnet: 18mån, hon fyller 2 nästa vecka och pratar i 6-7ordsmeningar nu
Äldsta var ca 2 år. Yngsta var 14 månader.