• Rix

Tårtbotten i långpanna - hjälp med recept.

Det kommer ca 40-45 personer på dopet på söndag och jag tänkte göra en stor tårta och behöver därför recept till tårtbotten som man gör i långpanna.
    Eftersom vi har glutenallergiker bland gästerna så kommer jag att göra marängtårta också.
    Har ni tips på tårtfyllningar både till vanlig tårta och marängtårta så får ni gärna skriva det också.

• Svar på tråden Tårtbotten i långpanna - hjälp med recept.
  • pucken

jag brukar göra några rulltårtsbottnar, tycker det är enklast =)

• rebeckaa

Gör sån smet som du har till rulltårta, fast du ska ju göra tre väl? jag brukar göra det och den har blivit bra. lycka till!

• strimma21

Pinocciotårta tror jag den heter, den ska vi ha (två stycken får det bli);

6 äggulor
    2 dl socker
    10 msk mjölk
    250 g smält smör
    3 dl mjöl
    4 tsk bakpulver

Maräng:
    6 äggvitor
    4 dl socker
    4 tsk vanillinsocker

Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt det smälta smöret och mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Smöra och mjöla en långpanna (eller använd bakplåtspapper och mjöla det). Bred ut smeten tunt. Vispa äggvitor, socker och vanillin hårt. Bred försiktigt marängsmeten ovanpå sockerkakssmeten men spara 1 cm eftersom marängen ändå flyter ut. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 20-25 minuter. Låt kakan svalna och dela den mitt itu. När den är kall fylls den med vispad grädde och valfri frukt eller bär. Lägg på locket och ringla smält blockchoklad över. Låt stå några timmar i kylen för godast smak.

• strimma21

Ser nu att det var TÅRTBOTTNAR du ville ha recept på...ja, ja!

• maja3

Det här receptet är bäst! Bakas i långpanna och blir 1 botten. Använd smörat bakplåtspapper! 175 grader, ca 30-35 min, nedre delen av ugnen.. Kanonrecept!! Vispa ägg o socker pösigt, tillsätt hett vatten i slutet av vispningen, bland mjöl o bakpulver o rör ner försiktigt.

6 ägg
    4 dl socker
    2 dl hett vatten
    4 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver

Jag har foto på en jättelyckad doptårta som jag gjorde på detta recept, i mitt galleri!!, kika!
    Hade hallonmousse och vaniljgrädde i tårtan, som jag kan ge recept på om du är intresserad?

• zazzi

Jag föreslår samma som pucken... Rulltårtsbottnar... De är ju jätte enkla att göra och tar typ 5 minuter i ugnen + att man slipper att försöka dela dem och krångla.. Gjorde min sons dop tårter av detta i helgen. Det gick snabbt och jätte enkelt..

Gör inte för mycket bara!!! Vi gjorde vetekransar + 3 sorters småkakor + en jätte mäktig klasskaka + 4 st tårtor... till 55 pers. och vi hade en hel del över (2,5 tårta). Som tur var delade vi ut "rester" till gästerna som var jätte glada över att få med sig lite fikabröd hem.

Svar på tråden Tårtbotten i långpanna - hjälp med recept.