• Ugha

    Mens sen - orsaker - PCOS?

    Halloj!

    Min mens är nu 5 dagar sen, inte så farligt än men känner att jag håller på att bli galen och orolig av väntan och ovisshet. Tidigare har min mens alltid varit regelbunden så det är första gången detta händer. Jag har utöver detta haft mensvärk och ont i magtrakten.

    Grav. test visar negativt så tror inte jag är gravid.

    Det kan inte bero på stress då jag haft semester i

    mer än en månad.

    Inga andra tecken på för tidig menopaus som svallningar eller så.

    Jag misstänker PCOS eller nåt annat? Min mage har nästan alltid putat ut, som en bulle. Jag är inte överviktig men har gått upp lite de senaste månaderna, jag väger 70 kg och är 174 cm lång. Det rekommenderas att gå ner i vikt om man har detta, gäller det även normalviktiga? Någon med erfarenhet?

    Kan annars skengraviditet leda till utebliven mens?

    Detta är ganska oroande då jag är 35 år och fortfarande singel och med en önskan att bli gravid innan det är för sent, om det inte är det redan. Så uppskattar alla tips/tankar om detta. Kanske fler med liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden Mens sen - orsaker - PCOS?
  • Jag är bara jag

    PCO ger inte sen mens,PCO ger oregelbunden eller utebliven mens. Har du tidigare haft regelbunden mens kan du nog lägga ner PCO-misstanken. Senare mens än vanligt beror på senare äl än vanligt,ingen äl eller graviditet.

  • Ugha

    Alltså, jag har inte fått mensen än, så vet ju inte om den är sen eller utebliven än. Tidigare har mensen kommit mellan dag 24-30 någonting. Har du själv PCOS eller känner någon som har?

  • Jag är bara jag

    Du skrev mens -sen i rubriken så jag antog att du hade nåt att utgå från som gjorde att du tyckte den var sen nu. 24-30 dar räknas som normalt såvida det inte mellan varje cykel skiljer 5 dar eller mer åt nåt håll. Jag har inte PCO,men under åren vi försökt har jag läst massor från andra som har PCO. Vissa av dem har mens 2 ggr per år eller cykler på allt från 26 till 89 dar.

  • Ugha

    Ok! Tack för ditt svar. Hoppas du har rätt att det inte tyder på PCO.

    Känner bara att jag blir galen för att mensen aldrig kommer och känns inte som den är på väg heller.

    Men kan kanske vara så att äl inte kommit riktigt som den ska, så det bara är att vänta. Suck! Typ tålamod är din bästa vän eller nåt.

  • Ugha

    Mm... Förra mensen kom på dag 24 och denna månad är jag nu på dag 32 och mensen lyser med sin frånvaro. Vanligast är dag 27-28.

  • Jag är bara jag

    Det är ju senare än det brukar,men även för den mest regelbundne kan mensen variera beroende på att äl kommer senare av nåt skäl-eller helt uteblir.  Du får även testa igen om några dar ifall mensen inte kommit.

Svar på tråden Mens sen - orsaker - PCOS?