• johanna21

kan man köra detta i diskmaskinen??!!

hejsan undrar om mankan köra sina bakformar - aluminium formar i diskmaskinen... hittade jätte fina på loppis och de länns frächare att köra i maskinen...

• Svar på tråden kan man köra detta i diskmaskinen??!!
  • Mickan 81

hej! har hört att man inyte ska diska aluminium i maskin. mEn jag brukar göra det endå!
    Varför man inte ska göra det vet jag ej...

• Diwa

aluminium är ingen höjdare i diskmaskin tyvärr....

• Idun

Vet inte riktigt men har för mig att det är aliminium som blir förstört i diskmaskin. Har råkat diska ett antal vitlökspressar genom åren som blivit obrukbara. De släpper ifrån sig svart "färg".

• johanna21

ja min svärmor säger att man absolut inte ska köra i maskin.. men sen har ja hört att folk gör de ändå.... hmmm kankse göra de iaf....

tack för snabbt svar!

• turia

de blir väl bara flammiga?
    det är väl inte skadligt?

• johanna21

men om man bara diskar formarna för sig själva då?? är ca 100st bakelseformar och har verkligen ingen lust att diska förhand

• turia

men guud!, varför har du inte engångs?

• Diwa

går fortare att diska för hand...för eländena bara vänder på sig och far runt i diskmaskinen iaf...

har provat...

evighetsarbete att diska är de iaf

• johanna21

kan man ha de ??? då sväller ju kakorna så blir dom ju ojämna...inga bull/muffins formar som ja köpt

• Trynträ

Aluminium blir förstört i diskmaskinen. Jag diskade en kastrull i aluminium som blev alldeles matt efteråt. Rostfritt går däremot bra.

• johanna21

jaja kanske bara till att sätta igång och diska för hand då *sucka*:P

• turia

hehe jag har då alltid köpt engångs, aluminium- inget fel på mina muffins/kladdkaka..

• Diwa

klart man måste ha de där bakformarna om man ska göra riktiga kakor...som fyllda formar osv...

funkar inte med pappersvarianterna då

• Diwa

turia: funkar det till mazriner och sånt som ska klämmas ut i formarna?

• turia

ja om man inte e så petig..bara rulla til en boll o trycka ut med en sked

• johanna21

tack för era snabba svar!

• vics

diskar du aluminium i maskinen blir det så där otäckt o ta i lite matt i utseendet.. är du säker på att det är aluminium skulle jag tipsa om handdisk...du kan ju låta dom ligga idiskmedel o vatten en stund först o sen diska dom med svamp el diskborste noganoga..

Svar på tråden kan man köra detta i diskmaskinen??!!