• Jencie

Vad är Bella smeknamn för?

Älskar namnet Bella men som smeknamn. Undrar om det finns några alternativ på "riktiga" namn som man kan välja och sedan om det passar använda Bella som smeknamn? Min yngsta dotter heter Isabella i mellannamn så det namnet går bort. Även Isabelle går bort. Annabelle/Annabella och Gabriella går också bort liksom Mirabelle.

Elizabella gillar jag hyffsat kanske nått liknade inte för konstlat?

Förslag?

• Svar på tråden Vad är Bella smeknamn för?
  • Långbenopluto

Men om ena barnet heter det i mellannamn kan du väl använda det som tilltalsnamn.

Ingen nämner ju andranamn ändå....

• fluu

Elizabella är konstlat. Och wannabekändis-namn.

Andra "Bellanamn":

Arabella(underbart!)
    Christabel/Christabella
    Isobel
    Belvina
    Belen
    Belma
    Jesebell
    Maribelle
    Tibella
    Abela
    Abelia
    Abelina
    Belinda
    Sybella
    Sibelle
    Fiobella
    Trixiebelle
    Josabella
    Mibella
    Maribella
    Noubella
    Rosabella
    Leobella
    Lubella
    Lucibella
    Lobella
    Marcibella
    Mabella

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Skogshallon

I mina öron är Bella ett smeknamn.

Mirabelle, Annabelle eller liknande namn kanske kan funka? Isabelle/Isabella är ju annars väldigt fint och jag tycker inte att det spelar nån roll att storasyster heter det i mellannamn

• Skogshallon

...om jag läst noggrannare hade jag ju sett vad du tyckte om Annabelle och Mirabelle.

• Abbe83

Förslag:
    Arabella/ Arabelle
    Dorabella
    Klarabella/ Klarabelle
    Maribelle
    Mirabella
    Norabelle
    Rosabella/ Rosabelle

• Masquerade

Egentligen kan du väl sätta nästan vilket flicknamn som helst framför Belle eller Bella och göra det till ett namn eller dubbelnamn, såsom exempelvis: Lily Belle/Lillybelle. Bara din egen fantasi som sätter gränsen. Hittade dock några "riktiga" namn som innehåller Bell/Bella/Belle i diverse former och slängde även med de betydelser jag kunde hitta.

Amabel/Amabelle - är av latinskt ursprung och betyder älskad.

Arabella - oklart ursprung, men ett förslag är latinskt och betyder då ?besvarad bön?.

Arbel - är av hebreiskt ursprung och är namnet på ett berg eller möjligtvis en plats i Israel

Belen - är av spanskt ursprung och en namnvariation på staden Betlehem

Belladonna - av italienskt ursprung och betyder ?vacker kvinna?.

Bellamy - ursprungligen ett efternamn av normandiskt ursprung - betyder ?vacker vän?.

Bellatrix - av latinskt ursprung och betyder ?kvinnlig krigare? (alltså av kvinnligt kön och inte omanlig). Även namnet på en stjärna i Orions stjärnkonstellation samt en oförglömlig karaktär i Harry Potter-serien.

Bellena/Bellina - av franskt ursprung och en variant på Belle

Bellona - av latinskt ursprung och namnet på den romerska krigsgudinnan

Beloved - av engelskt ursprung och betyder ?älskad?. Namnet på huvudkaraktären i Toni Morrisons bok med samma namn. 

Belvina - troligtvis av latinskt ursprung och betyder i.s.f. ?odjurslik? (inte så smickrande, kanske). En mindre karaktär i Harry Potter-serien.

Belinda/Belynda - troligtvis av forntyskt ursprung och betyder i.s.f. ?skinande orm? eller ?skinande lind?. 

Bluebell - av engelskt ursprung och det skotska namnet på blåklocka och det engelska namnet på engelsk klockhyacint.

Dowsabel (uttal: Daousabelle) - medeltida variant av namnet Dulcibella.

Dulcibella - av latinskt ursprung och betyder ?rar/söt? och ?vacker?. 

Jezabel/Jezebel - av hebreiskt ursprung och betyder ?var är prinsen??. En drottning omnämnd i bibeln som inte trodde på Gud och uppmuntrade sin man att överge Yahweh för Baal. Sedan puritanernas tid symboliseras namnet med prostituerade då hon beskrevs i bibeln att vara sminkad. 

Mabel/Maybelle - varianter på Amabel.

Maribel - av hebreiskt ursprung och betyder ?bitter? eller ?sur? (förhoppningsvis syftar man åtminstone på smaken). Kan även vara en spanskt smeknamn för Maria Isobel.

Nyabel (uttal: Najabelle) - av afrikanskt ursprung och oklar betydelse. Det finns en ?känd? sudanes-amerikansk model som heter så.

Rosabel - av latinskt ursprung och betyder ?vacker ros?.

Rubella - av latinskt ursprung och betyder ?lilla röda?. Framför allt känt som latinska benämningen av virussjukdomen röda hund. 

Sibel  - av turkiskt ursprung och en variant på det grekiska namnet Sibylla. Betyder ?profet? eller ?orakel?.

Sibelle - av engelskt ursprung och en variant på det grekiska namnet Sibylla. Betyder ?profet? eller ?orakel?.

Trixiebell/Trixiebelle - av okänt ursprung. Kan vara en variant på Bellatrix (se ovan), men är troligtvis ett smeknamn på Beatrix, som betyder ?medför lycka?. 

Håll till godo och lycka till! :)

• Masquerade

Oj då! Vad konstigt att det blev frågetecken istället för apostrofer... Förvånad

Svar på tråden Vad är Bella smeknamn för?