• Zzarah

Vad innebär särbo?

Hej! Jag och min pojkvän har diskuterat vad det innebär att vara särbo och vi har lite olika synpunkter i frågan. Så nu vill jag höra vad ni tycker!
    (jag vet att det bara en definition på ett förhållande och det viktiga är ju vad man själv lägger in i sin definition men ändå kul att höra vad andra tycker)

Pojkvännen tycker att särbo är man om man bor på olika adresser och är tillsammans och är överens om att inte träffa någon annan person.

Jag ställer lite högre krav än så på att kalla sig särbo. Jag tycker att är man särbo så ställer man upp för varandra i vardagen, hjälps åt med problem, kanske åker och storhandlar mat tillsammans, äter middag tillsammans några gånger i veckan. Sover över hos varandra minst 2-3 dagar per vecka.

Vad tycker ni andra? När är man särbo tillskillnad från "bara" pojkvän/flickvän?

• Svar på tråden Vad innebär särbo?
  • eLLaÖö

Jag tycker att era åsikter på något sätt liknar varandra, hans säger ju inte att ni inte kangöra allt det där du sa.

• Cuthalion

Särbo är vad man säger till banken för att klargöra att det inte är ett löst förhållande, pojk-/flickvän är det som gäller annars enligt mitt tycke

• Karpet

Särbo tycker jag att man är om man är gift, har varit sambo länge eller åtminstone är förlovad och har haft ett långt förhållande. Innan dess är man pojkvän och flickvän enligt min mening.

• brokig

Jag har aldrig sett mig själv som särbo när jag varit tillsammans med någon innan vi flyttat ihop. Min tanke när jag hör begreppet särbo är att man är lite äldre (och ofta har träffats på äldre dagar) och inte nödvändigtvis avser att flytta ihop utan trivs med särboskapet, eller så bor man tillfälligt ifrån varandra på grund av exempevis arbete på annan ort.

Man kan vara gift och särbo samtidigt, många gifta par flyttar ju ifrån varandra men fortsätter vara gifta på äldre dagar för att man vill prova på nya saker.

Enligt ordboken:
    Särbo=endera av två makar (eller sambor) som (av nödtvång) inte bor tillsammans.

Om man storhandlar tillsammans eller sover över hos varandra är inte intressant för om man är särbo eller inte.

• Silverdraken

Jag säger särbo eftersom att jag och pojkvännen tidigare har bott ihop, men nu bor var för sig i olika städer pga svårigheterna att få jobb i detta land..

• Zzarah

Tack för svaren!
    Anledningen till vår diskussion är att han kallar oss för särbos medan jag säger att han är min pojkvän. Och det beror alltså på att jag lägger in mer i ordet särbo än vad han gör. Jag tycker alltså att pojkvän är när man inte delar vardagen ihop på något sätt utan träffas då och då, som vi gör. Men nu ser jag att jag nog får ge mig och ge honom rätt i denna diskussion.

• Silverdraken

I dagligt tal säger jag dock pojkvän, det faller sig mer naturligt att säga så tycker jag. Jag har inte sagt sambo när vi bodde ihop heller, jag sa pojkvän då med, iaf i dagligt tal.

• Wizz

Det är svårt med definitioner! Jag säger att jag är särbo för det är bara en tidsfråga innan vi flyttar ihop och jag känner mig skitlöjlig när jag säger pojkvän till min 40-åriga "gubbe".

Vi tillbringar varenda dag och natt hos varandra när han inte har barnen. Lite glesare när knoddarna är där (jag passar på att göra mina "måsten" de dagarna).

Svar på tråden Vad innebär särbo?