• solhatten

Dotter på 10 år som känns för vuxen??

Min dotter är 10 år och det enda hon har i huvudet är smink kläder och killar,hon får sminka sig hemma och kanske till discon men inte i skolan.bh ville hon börja använda redan när hon var 9 men har sagt atr hon får ingen bh fråns hon har nått att stoppa däri nu börjar hon få lite bröst och sa då att det va pinsamt när dom syns igenom så därför har vi nu köpt toppar.Killar pratar hon om jämnt dock så ändras kill intresset från dag till dag,men ser hon en kille på tv med magrutor så blir hon lyrisk??jag vet inte hur man ska bete sig med henne,är 10 åriga tjejer så här eller är min dotter alldeles för tidig??nog visste jag att sånt skulle komma men trodde nog att det skulle vänta till 14 års ålder..

• Svar på tråden Dotter på 10 år som känns för vuxen??
  • Thedrjohn

Låter inte bra alls. (Bra av dig som mamma att uppmärksamma dock) Kanske har hon influenser från fel håll? Äldre kompisar? Fundera på hur ni i familjen kan ta tillbaka henne till den barndom hon så väl behöver. Kanske kan ni försöka aktivt välja andra kompisar åt henne?

• solhatten

Alltså hon har inga riktiga kompisar alls och det finns en gullig tjej som är ett år äldre som håller på med hästar,vi försöker få dom att vara.Men sen har hon 14 årig kusin som hon kanske tar efter jag vet inte

• Naaw

Det problem du borde ta tag i är i första hand inte sminket uran att ditt barn inte har några vänner.

• solhatten

Tänkte tillägga att hon i ena sekunden leker med barbie så hon vet nog inte riktigt hur hon ska vara,men det finns några riktigt elaka tjejer i klassen som sminkar sig och har bh mm dom är inte så snälla mot min dotter och vi har haft möte med läraren ang detta,det är nog dom hon vill vara som..

• solhatten

Ja men det är ju det jag jag,har satt henne på två aktiviteter hon vill gå på kust för att hitta bra kompisar i stället för dom i klassen

• lilly

Fast när jag tänker efter hade jag samma beteende när jag var 11/12. Fick en sminkväska i julklapp sen ville jag ha smink i skolan, fick inte det av mamma. Sminkade mig när jag kom hem, kändes  vuxet (sen såg det rent ut sagt förjävligt ut, visste ju inte hur man gjorde). Man ser på tv, äldre tjejer, man kommer i puberteten så dotterns beteende är inget konstigt. Min första bh fick jag i sexan ,AA65. Det var ju "häftigt". Smink i skolan fick jag inte ha förrän i mitten av sjuan, då jag insåg att de andra tjejerna hade det. Men bra att du inte stödjer det. Smink, killar och sånt ska hon vänta med, men låt henne prova lite smink hemma om de är så intressant. Hon är bara 10 år, än så länge ska hon inte behöva råka ut för alla ideal som finns. Dessutom är det ju bara att konstatera att olika debuter kommer längre och längre ner i åldrarna idag.

• Minniemousemommy

Jag tror att detta antingen beror på fel umgänge, trauma eller att hon helt enkelt mognat tidigt. Har hon inga vänner är dock chansen att hon söker uppmärksamhet från killar istället. Tycker även du ska kolla upp om någon är elak mot henne. Har man fått höra många gånger att man är ful eller fet eller har små bröst så kan man ta åt sig och försöka förändra det. Att hon blir lyrisk över magrutor har förmodligen biologiska eller samhällsorskaker, men det är ingen fara. Smink är heller ingen fara, lär henne hur man gör, varför man gör det och fråga henne varför hon vill ha det så borde det ordna sig. Förbjud det absolut inte, då kan det gå illa. Alla experimenterar med något någon gång. Du låter som en bra mamma, men få henne att inse att hon kan prata med dig om allt.

• solhatten

Tack för era svar,tänker man tillbaka på sin egen barndom så visst var jag också intreaaerad av smink och även bh dock var jag 12,men det känns som barn mognar tidigare nu vilket är hemskt skönt om de fick vara barn så länge som möjligt.Hon har sagt att dom där tjejerna inte är nå snälla men dom är populära och hon får vara med i bland sen tror jag att det är mycket media hon älskar ju musik och ser hur tjejerna klär sig där.Jag är rädd att hon råkar illa ut med tanke på killar och att söka uppmärksamhet,så gjorde jag med och vet därmed att man kan råka illa ut

• jenny99

Jag har träffat flera/många 10 åringar som har bh och som sminkar sig varje dag,åker buss med vänner till stan.Min dotter ville också så men jag begränsade allt förutom bh.Endast mascara vid speciella tillfällen.Aldrig till stan för att kika runt eller hänga,det var just det många 10 åringar gjorde tyvärr.När hon var 11 fick hon gå till stan för att köpa nåt men inte ströva omkring massa.Nu är hon snart 14 år och sminkar sig enbart festliga tillfällen av egen fri vilja,hon tycker inte hon behöver oftare.Och hon åker till stan med vänner för att tex shoppa fika och gå omkring men hon "hänger" inte där som flera andra gärna gör.Det är du som bestämmer och kan begränsa.Jag tror inte på förbud utan begränsa och få upp självförtroendet.

• MammatillNicole

Jag tror du har rätt i att en hel del kommer ifrån artister, men även bloggar spelar ju in. Många handlar ju bara om kläder och utseende, så de är klart att sånt påverkar. Även om barnen själva inte läser dem så gör garanterat någon i skolan det.

Jag har liknande upplevelser som du har med min dotter som är som din

• Fröken Hepburn

Förutom intresset för killar låter det som en normal 10 åring 2015.

Det går inte att jämföra 10 åringar i dag och för 10-20 år sedan. Det är som dag och natt.

Med det vill jag inte säga att det är okej, bara att det är så idag.

Jag har själv en 11 åring och jobbar i en skola och ser och träffar mycket 10-11 åringar. Och det låter normalt.

Även vad är dealen med kompisarna. Har hon haft svårigheter i det avseendet länge?

• puss02

Säg till henne: du är du. Och du duger. Dom som säger något annat suger. En spark i baken ska dom ha. Hoppas dom fick äcklig skolmat i skolan idag.

• AmaliasAmelia
    solhatten skrev 2015-01-04 21:44:07 följande:

Tänkte tillägga att hon i ena sekunden leker med barbie så hon vet nog inte riktigt hur hon ska vara,men det finns några riktigt elaka tjejer i klassen som sminkar sig och har bh mm dom är inte så snälla mot min dotter och vi har haft möte med läraren ang detta,det är nog dom hon vill vara som..

Jag skulle påstå att hon är fullt normal och att hon utvecklas precis som hon ska, om än en aaaaaaaning tidigare än majoriteten. Men vad gör det? Några är tidigare, några är snare. Så är det ju med allt.
  • jejo91

Sånt här gör mig orolig inför framtiden. Nu är inte min mening att klanka ner på TS på något sätt, absolut inte.. Det som oroar mig är dagens ideal bland unga! Jag blir så ledsen.. och det kommer garanterat sjunka i åldrarna - tyvärr! hetsen om att se bra ut, bekräftelse, teknik, mode mm. Kläder jag som vuxen inte ens har råd med!? All hets kring bloggar, uppmärksamhet. Med risk för att låta sjukt pessimistisk, allt det gör att jag mindre vill skaffa barn i framtiden. (är 24 år). 

• Analoga

TS; det verkar vara väldigt vanligt med brådmogna barn idag, så din dotter är nog inte alls ovanlig om du ser dig omkring. När jag var liten var man ett barn när man var 10 år; men i dagens samhälle så beter sig 10-åriga tjejer alltmer som tonåringar såsom du beskriver....tyvärr tycker jag.

Svar på tråden Dotter på 10 år som känns för vuxen??