• mammalovis

Fler barn med långvarig hög feber med bara lite snuva?

Min dotter var hon sin pappa i tre dygn för umgänge och när hon kom hem på kvällen hade hon begynnande feber. Så sedan natten till nyårsafton har hon haft hög feber med toppar på 39,4-40,3 flera gånger per dag. Natten till fredags hade hon 40,3 och fick Panodil. En timma senare hade tempen bara sjunkit några tiondelar, så vi ringde 1177 för att höra om vi skulle blanda Ipren och Panodil. Vi fick då rådet att höja dosen Panodil  i förhållande till vikten och ge Panodil i rumpan 4-5 timmar senare. Vid 8 på morgonen hade hon över 40 grader igen och vi fick tid på vc på fm.

Alla prover var bra så det är ett virus. Hon är lite snörvlig, det kom i samband med läkarbesöket, men annars bara hög feber ... Hon äter frukost och middag i alla fall, samt dricker en hel del.

Idag under femte dygnet har hon fortfarande 39,4. Hon orkar vara uppe och leka några timmar för att sedan sova några timmar igen.

Hennes pappa hade bara lite feber och ont i kroppen samma natt som det bröt ut för dottern och sedan har han varit bra, men lite hängig.

Då pappan och jag inte har så bra kontakt pratade jag med farmor som fick forska vidare. Tydligen har hon träffat pappans flickväns småungar, men hennes pappa visste inte om de varit sjuka ...

Det vore ju bra att veta hur länge vi ska behöva dras med skiten. Visst har tösen varit sjuk med kraftig feber innan, men då har hon även haft kraftig hosta som hon fått andas in Ventoline för. Nu är det bara två dagar kvar innan jag börjar jobba igen, så vi har fått hela lovet förstört. Vi som skulle åka och bada, kanske åka skridskor och skidor samt träffa vänner som man annars inte orkar träffa när det är fullt upp med jobbet. Allt har ju bara fått ställas in.

Fler som har riktigt sjuka barn utan fler riktiga symtom än feber?

• Svar på tråden Fler barn med långvarig hög feber med bara lite snuva?
  • Ellie

När vår dotter hade hög feber i en vecka utan snuva, hosta eller liknande var det halsfluss hon hade, men hennes tal var då riktigt grötigt. Det var ju några dagar sedan ni var på vårdcentralen nu. Dricker hon bra? Kissar? Hur gammal är hon? Enbart slö, eller aktiv efter febernedsättande? Ont när hon kissar?
    Jag skulle överväga ett nytt besök på vårdcentralen, såvida hon inte verkar förhållandevis ok trots febern.

• Anna74a

Upplever samma med min son som är två år.

Nu är febern borta men han är otroligt trött.

• mammalovis

Hon är 4 år så hon har ju god koll och kan uttrycka sig. Hon pratar om att hon vill dricka regelbundet och gör det också, men jag har inte mätt mängden. På toa har hon varit fler gånger än hon brukar och oftast både bajsat och kissat, enligt henne själv. I normalfallet är hon en sällankissare och går kanske 3-5 gånger på en dag.

Mellan varven är hon ju igång och leker, idag har varit mer än tidigare dagar, både på fm och eftermiddagen. Några timmar efter febernedsättande blir hon egentligen lite för pigg och virvlar runt som vanligt, men blir trött efter någon timme.

Jag pratade med en kompis man ikväll (hon nattade barnet) och han sa att hans mamma hade influensa, så det är kanske det. Jag har inte tänkt på att barn kan ha det utan ont i kroppen. Hon hade ont i huvudet/pannan en stund idag, men det gick över efter Panodilen i em och sedan hade hon det inte kvar när jag frågade i kväll.

Bonussyrrans lillasyster på 1,5 år hade haft feber i fem dagar för att sedan få förkylningssymtom, så det låter ju likt det med.

Kvällstempen var 39 vid läggdags, så hoppet om en feberfri dag imorgon låter inte så troligt. Imorgon har vi 4-årskontroll för henne, men den lär vi ju få ställa in. Synd att det är så knöligt att få ny tid när man börjar jobba.

Svar på tråden Fler barn med långvarig hög feber med bara lite snuva?