• Anonym (rädd)

Emetofobi, ångest/panik, depression. Hjälp mig!

Skulle vilja få lite hjälp och synpunkter om min situation om nån annan har varit i liknande situationer så får ni gärna kom tips att lösa mina problem.

Mitt första minne av min fobi mot illamående/kräkas var vid ca 10 års ålder när min lillasyster fick vinterkräksjukan som jag olyckligtvist fick 2 gånger samma vinter och jag rasade i vikt rejält pga att jag inte kunde äta nått när jag mådde så hemskt illa hela tiden men lyckligtvis så blev jag bättre med tiden, men efter detta så har jag plågats av detta i perioder i mitt liv allt mellan några dagar till månader.

Men nu har jag mått illa/dåligt sedan i slutet av april 2013 allt började när jag började på mitt nya jobb när det var som värst fick jag bara i mig 1/3 del mat som jag borde fått i mej på en hel dag men det har gått i perioder ibland äter jag normalt men dessa andra perioder som man mår illa/dåligt så är extremt tunga man blir så utmattad när man inte äter + att det tar mycket energi när man går runt och oroar sig om man ska behöver må illa eller kräkas, har gått så långt att jag försöker undvika vissa situationer och så brukar jag ha en plast påse med mig på jobbet om jag skulle behöva kräkas.

Här är några situationer som jag vill t:ex undvika.

-Utrymmen med personer som jag inte känner så bra, där jag inte kan ta mig ut snabbt nog utan att ställa till en konstig scen t:ex möten på jobbet.

-Att behöva sitt i mitten i en bil i baksättet.

-Att åka kommunalt har blivit svårare för mig

-Har svårt att gå på vissa sociala tillställningar.

-Brukar ibland också undvika att äta med jobbar kompisar pga att ibland börjar jag må så illa av tanken av behöva kräkas och är rädd att ställa till en scen ifall jag skulle behöva kräkas, så ibland äter jag senare eller inte alls.

Har sökt hjälp för detta 1 gång men stället jag fick hjälp på var värdelöst och så kändes det som att dom inte tog mig på allvar, blev delvis bättre men inte fullt ut, allt detta har gjort att jag är tidvis deprimerad och har ångest och jag lever med rädsla delvis.
    Skulle vilja ha hjälp med mina problem då dessa problem påverkar mitt jobb och även min vardag numera.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 22:51
    kommer en fortsättning

Är i mellan 20-30 års ålder, har kräkts massa gånger fyllan/bakfyllan/magsjuka senast var förra våren, på krogen har jag inte haft några större problem.

I början av min fobi när jag var runt 10 år så var det jobbigaste att må illa eller att spy efter det har det gradvis utvecklats, sedan fick jag problem med att äta med andra personer kända personer går det oftas bra med men med okänt folk så kan det vara svårare.

Nånstans verkar det också som jag har utvecklat socialfobi för när jag t:ex på nått ställe där det är en eller flera personer som jag inte känner så bra (även med folk som ja känner) och om jag skulle börja må illa eller värsta fall behöva spy och om jag inte kan bara försvinna från platsen t:ex på jobbet så triggar jag igång mig ibland så att jag börjar må illa och när det väl börjar är det väldigt svårt att få ett slut på det. När jag mår som värst så mår jag riktigt illa och i bland har jag till och med börjat hulkat och nästan kräkts + massa annat som kallsvettningar och att jag fryser, och att jag vill bara försvinna från platsen jag befinner mig på. Så ja att spy eller behöva må illa med personer runt om mig när jag inte kan försvinna gör att jag delvis blir osäker i sociala sammanhang t:ex att sitta i ett klassrum.

Tvångstankar har jag haft innan men inte sånt som rör illa månde vad jag kommer ihåg, då var det mest typ att jag kunde kolla om jag hade låst dörren, stängt av vattenkran, satt på väckarklockan, om jag hade alla min kort i plånboken m,m (jobbigaste med det var att det tog så mycket extra tid att kolla väckarklockan kunde ta allt från 5 min till 20 min). Tvångstankarna hade jag också från typ 10 år åldern men nuförtiden så kollar jag sällan t:ex väckarklockan mera än ett par sekunder det har konstigt nog försvunnit av sig själv.

I bland kan jag må illa av att titta på mat men ytterst sällan men det är inte problemet, det är inte så att jag inte gillar mat när jag väl äter normalt så äter jag mycket och mat tycker jag vanligtvist mycket om, jag äter inte pga att jag tycker att jag är fett vilket jag inte heller är så anorexi eller bulimi så är det inte.

blev långt.
  • Svar på tråden Emetofobi, ångest/panik, depression. Hjälp mig!
  • Anonym (Juni)

Jag har haft liknande i många år. I mitt fall blev det bättre när jag lyckades släppa kontrollen över annat i livet.

Jag har varit väldigt angelägen om att vara till lags i största allmänhet och aldrig riktigt frågat mig själv vad jag har för slags behov eller vad jag gillar.

Efter år av terapi började jag sätta mig själv först (eller åtminstone lite främre) och då försvann en del av emetofobin automatiskt.

Jag får fortfarande ångest när någon kräks i min närhet, och det förvärras genom att jag har barn som ju blir sjukt ibland. Men jag är inte längre nervös för att själv kräkas hux flux. Jag äter all slags mat och jag reser utan problem. Tänker aldrig på illamående förrän min dotter visar symtom.

Min personliga uppfattning är att emetofobi inte alls är en vanlig fobi utan mer komplicerad än så, det handlar om rädsla för att tappa kontrollen eller rädsla för att bli utstött och ensam.

Jag har själv undrat många gånger hur jag blev bemött när jag var sjuk som barn. Jag befarar att jag inte blev riktigt omhändertagen när det hände, och att det har gjort att jag har fått denna hang-up.

Mitt enda råd är terapi. Det kommer ta lite tid, men det har funkat rätt bra för mig!

Lycka till! Livet är för kort för begränsas på grund av oro för en sån skitsak som att kräkas. Det är trots allt något helt naturligt!

• Anonym (maybe)

Jag tänker att du kanske kan sätta dig ner med papper och penna. Så skriver du ner de 3-5 första sakerna du kommer på är jobbigt med din fobi. Alltså utan att tänka efter särskilt mycket, eller tänka på formuleringar eller liknande.

När du gjort det tar du ett "steg tillbaka" - gradera de olika sakerna utifrån en typ tiogradig skala. Typ en 8 för att åka i mitten i bilen, en 5 för att gå ut och äta med kollegor etc. 

Så kollar du vilka saker du faktiskt fortfarande GÖR - även om de är jobbiga.

De sakerna börjar du jobba med, börja med de lägst graderade. 

Gå ut och äta - en femma. Bryt ner konkret vad som är jobbigt i situationen. Är det att du är rädd för att kräkas och ställa till en scen? Då funderar du på om det är själva kräkandet eller kontrollförlusten som är det jobbiga. Här kan du också använda papper och penna för att göra det konkret:

Vad händer om du kräks på en middag? 

Vad gör du om du kräks i det sammanhanget? (Ja, du panikar, men kom på vad du gör rent praktiskt i den situationen: kräks du klart? Kräks du i väskan? Vad händer, vad gör du?)

Skapa helt enkelt en konkret strategi för vad du skulle göra i situationen. Eller helt skulle vilja göra. 

• Anonym (jopp)

Har du provat KBT? Det kan hjälpa men alla tycker inte att det får hjälp av det, det kan bero på att de inte kan ta till sig instruktionerna på ett bra sätt eller att det helt enkelt inte passar personligheten. Eller så är det kanske fel på personen de får prata med..

• Anonym (rädd)
    Anonym (jopp) skrev 2015-01-04 23:04:35 följande:

Har du provat KBT? Det kan hjälpa men alla tycker inte att det får hjälp av det, det kan bero på att de inte kan ta till sig instruktionerna på ett bra sätt eller att det helt enkelt inte passar personligheten. Eller så är det kanske fel på personen de får prata med..

nej har inte testat kbt kan tänka mig att testa allt för har tänkt få bukt med detta problem nu det har förstörs redan så mycket för mig.
  • Anonym (Hm)

Jag utvecklade emetofobi i samband med mitt andra barns födsel och tillhörande förlossningsdepression.

Mitt andra barn var fem dygn gammalt och föddes tre veckor innan bf. Hade rejäl släng av tredagarsgråten och så vaknar jag på morgonen av att mitt första barn kaskadkräks rätt på min mans huvud i vår säng!! Hela grejen blev chockartad och jag fick panik! (Hade mått dåligt under graviditeten med så det hängde nog kvar). Men panikångestattackerna avlöste varandra och jag liksom fastnade i den där situationen.

Min största rädsla låg i att sova bredvid barnen och bli kräkt på!

Så varje gång de fick magsjuka de nästkommande 3,5åren mådde jag skit! Jag insjuknade inte själv men kunde varken äta eller sova .. Hade som panikilningar som for genom kroppen hela tiden, fick ångestattacker när de kräktes och jag bara grät. Kände mig så sjukt maktlös!

När vårt 3e barn föddes och hade sin 6mån kontroll på BVC med tillhörande läkarkontroll så tog jag tillfället i akt och pratade med vår läkare om att jag behövde hjälp!

Bästa beslutet ever!! Fick snabbt hjälp och efter 6-7mån i kbt så mår jag faktiskt markant bättre! Även min generella ångest är enormt dämpad!!

Får såklart lite lätt ångest och blir lite orolig och nervös när barnen är magsjuka men jag kan hålla det på en normal nivå ändå.

Så jag rekommerar verkligen kbt!

• lena03

Jag har haft det precis som du!!

Började i KBT för snart tre år sen och det var det bästa beslutet i mitt liv. Här är vad jag har kommit fram till:

Tvångstankar/fobier är oftast projiceringar - man mår egentligen dåligt/har ångest över någonting helt annat, men hjärnan hittar på en egen metod, en egen rädsla, som är lättare att hantera än den ursprungliga.

I mitt fall hade jag varit med om övergrepp i barndomen, som jag inte erkänt åt någon, inte ens mig själv. Dessa övergrepp plus familjesituationen i övrigt gjorde att jag fick väldigt dålig självkänsla och försökte vara alla till lags, ville inte vara till något besvär eller störa någon. Jag var inte duktig på sociala koder och hur man skulle bete sig, kände mig osäker och utanför.

Min emetofobi handlade egentligen inte om rädsla för själva kräkningen, utan om rädsla för att tappa kontrollen och skämma ut mig eller vara till besvär. Ve och fasa , tänk om jag kräktes över bordet på lunchrasten, eller över någon som satt fram för mig i biosalongen!?

Numera får jag emetofobitankarna bara om jag är på väg till någon situation som jag inte känner mig bekväm över, som jag inte har kontroll över. Då hjälper det att andas lugnt, påminna mig själv om att ångesten bara är en känsla, den kan inte skada mig. Sen försöker jag fundera vad det egentligen är jag är rädd för i situationen. Kanske är jag rädd för att inte passa in, att säga något fel, att inte förstå ett skämt eller liknande. Kanske har jag dåligt självförtroende och känner mig osäker på hur jag ska bete mig. För andra människor kan det vara andra saker som utlöser emetofobitankarna, men jag tror att de flesta är rädda för att tappa kontrollen på något sätt.

Det går att bli fri från emetofobi, men det krävs en del jobb från ens egen sida. Lycka till!!!

• Anonym (rädd)
    lena03 skrev 2015-01-05 18:52:49 följande:

Jag har haft det precis som du!!

Började i KBT för snart tre år sen och det var det bästa beslutet i mitt liv. Här är vad jag har kommit fram till:

Tvångstankar/fobier är oftast projiceringar - man mår egentligen dåligt/har ångest över någonting helt annat, men hjärnan hittar på en egen metod, en egen rädsla, som är lättare att hantera än den ursprungliga.

I mitt fall hade jag varit med om övergrepp i barndomen, som jag inte erkänt åt någon, inte ens mig själv. Dessa övergrepp plus familjesituationen i övrigt gjorde att jag fick väldigt dålig självkänsla och försökte vara alla till lags, ville inte vara till något besvär eller störa någon. Jag var inte duktig på sociala koder och hur man skulle bete sig, kände mig osäker och utanför.

Min emetofobi handlade egentligen inte om rädsla för själva kräkningen, utan om rädsla för att tappa kontrollen och skämma ut mig eller vara till besvär. Ve och fasa , tänk om jag kräktes över bordet på lunchrasten, eller över någon som satt fram för mig i biosalongen!?

Numera får jag emetofobitankarna bara om jag är på väg till någon situation som jag inte känner mig bekväm över, som jag inte har kontroll över. Då hjälper det att andas lugnt, påminna mig själv om att ångesten bara är en känsla, den kan inte skada mig. Sen försöker jag fundera vad det egentligen är jag är rädd för i situationen. Kanske är jag rädd för att inte passa in, att säga något fel, att inte förstå ett skämt eller liknande. Kanske har jag dåligt självförtroende och känner mig osäker på hur jag ska bete mig. För andra människor kan det vara andra saker som utlöser emetofobitankarna, men jag tror att de flesta är rädda för att tappa kontrollen på något sätt.

Det går att bli fri från emetofobi, men det krävs en del jobb från ens egen sida. Lycka till!!!

känner igen mig ganska väl i din text och det flesta stämmer in på mig, tog steget igen idag och kontaktade läkarmottagningen på min ort och bokade tid hoppas att jag kan bota mina problem/hjärnspöken denna gång senast jag tog hjälp så var det på annan ort pga rädsla att bli igen känd (bor på liten ort)
Svar på tråden Emetofobi, ångest/panik, depression. Hjälp mig!