• Bellan91

platt huvud!

Hej! Min son ligger oftast med huvudet åt en och samma sidan när han sover. Han har liksom en favorit sida. Det har gjort att han har ett plattare huvud på den sidan. Vilket syns ganska tydligt. Han har inga problem och ligger ibland åt det andra hållet också. Men mest åt höger. Just det här med plattheten, är det något som rättar till sig? Han hade så himla fin huvudform från början men är så orolig att jag "förstört" den!! Har testat att lägga honom på sidan men det hjälper inte. Han lyckas i slutändan ändå få huvudet åt sin favoritsida. Är det någon som har varit med om det innan och att det har rättat till sig? Han är snart 4 månader.

• Svar på tråden platt huvud!
  • RamboMannen

Läste om det här för bara några dagar sen. Det är jättevanligt nuförtiden med "skallasymetri" eller vad det kallades. Det beror tydligen delvis på rekommendationen att barnen ska ligga på rygg istället för mage och sen att föräldrar idag är sämre på att lägga barnen på mage när dom är vakna. Men tydligen kunde skallen "gå till sig" på bara några veckor om man avlastar den sidan där barnet ligger mest.

www.viforaldrar.se/Forsta-aret/skallasymmetri-ar-ett-vaxa

• Angdev

Min son hade samma. Vi bullade upp med en handduk på ena sidan så han låg på den oplatta sidan mest. Det tillsammans med att han inte ligger lika mycket ner längre har gjort att det rättat i stort sätt till sig.

Svar på tråden platt huvud!