• Anonym (Ego)

Beskrivande text för dejtingsajt

Håller på att skriva en text som jag ska lägga ut på en dejtingsajt, men jag undrar lite vad jag ska skriva. Eftersom ingen här känner mig så kan ni ju inte säga något om mig, men jag vill ha exempel på vad ni skulle vilja veta om en man. Jag har gjort en lista med saker som jag kanske skulle vilja nämna, men känner att jag behöver fler bra förslag. De första sakerna på min lista än så länge är:
    - Hur jag bor
    - Vad jag jobbar med
    - Hobbies, bilstereo  
    - Att jag hatar att dansa
    - Att jag har ett barn
    - Senaste resan
    Men de där grejerna känns lite "standard" och rätt tråkiga. Vad vill ni veta om en person?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 11:06

Fler tänkbara områden att beröra i berättelsen om sig själv kan vara:
    - Livsåskådning, religion, politik, andlighet
    - Livsstil, snobb, bohém, miljömedveten, "bryr mig om min kropp"
    - Karaktärsdrag, händig, driftig, blygsam, skrattglad
    - Musik, musiksmak och eget utövande
    - Drömmar

Och några saker som är "Big No No"
    - Missbruk, tobak, alkohol, narkotika
    - Bostadsort längre bort än 30 minuter
    - Jätteinfekterat förhållande till eventuella barns far
    ....men vad mer är ofta den lilla tuvan som stjälper det stora lasset?

• Svar på tråden Beskrivande text för dejtingsajt
  • Anonym (Maria)

Jag vet inte hur du lägger upp din text, men jag skulle absolut sätta avsnittet om ditt barn i början, och inte mitt i som du har skrivit nu. 

Jag är en kvinna i 30 års åldern och jag hade uppskattat att få veta följande om jag skulle dejta online.

1) Ålder
    2) Familjeförhållanden (ev. barn)
    3) Helkroppsfoto
    4) Yrke
    5) Fritidsintressen (bilradio, resor etc).

Det man vill veta är vad du är för sorts person. Det är lika bra att vara ärlig från början, annars riskerar man att slösa på varandras dejting-tid i onödan. Som kvinna vill jag liksom veta hur du bor, vad du gillar att äta, om du gillar att laga mat eller snickra etc, (men det behöver du kanske inte skriva i din presentation utan det kan komma längre fram när man fått kontakt). Men jag tänker ändå att det kan vara bra att skriva ganska mycket ändå så att man inte blir en i mängden.

Att du hatar att dansa skulle jag inte skriva. Vad är vitsen med att skriva det? {#emotions_dlg.flower}

Lycka till!

• Anonym (Ego)
    Anonym (Maria) skrev 2015-01-05 01:32:42 följande:

Jag vet inte hur du lägger upp din text, men jag skulle absolut sätta avsnittet om ditt barn i början, och inte mitt i som du har skrivit nu. 

Jag är en kvinna i 30 års åldern och jag hade uppskattat att få veta följande om jag skulle dejta online.

1) Ålder
    2) Familjeförhållanden (ev. barn)
    3) Helkroppsfoto
    4) Yrke
    5) Fritidsintressen (bilradio, resor etc).

Det man vill veta är vad du är för sorts person. Det är lika bra att vara ärlig från början, annars riskerar man att slösa på varandras dejting-tid i onödan. Som kvinna vill jag liksom veta hur du bor, vad du gillar att äta, om du gillar att laga mat eller snickra etc, (men det behöver du kanske inte skriva i din presentation utan det kan komma längre fram när man fått kontakt). Men jag tänker ändå att det kan vara bra att skriva ganska mycket ändå så att man inte blir en i mängden.

Att du hatar att dansa skulle jag inte skriva. Vad är vitsen med att skriva det? {#emotions_dlg.flower}

Lycka till!

Min lilla lista var inte i prioritetsordning. Jag ville ha en lista och sedan sätta ihop texten, och naturligtvis vara ärlig och ge en så rättvis bild av mig själv som möjligt. Att jag inte dansar säger väl något om mig tänker jag, men det där med maten var bra, lägger till det
  • Anonym (Dejtrutinerad)

Har aldrig förstått varför kvinnor skriver att de vill ha män som är:

- Händiga
    -Gillar att laga mat
    - Har gröna fingrar
    - Är musikaliska
    - Har båt
    - Etc etc...

Rent krasst, spelar det någon roll?
    Hur kan man välja eller rata någon för att den är bra eller dplig på att laga mat/snickra/påta i trädgården/spela gitarr etc...är det inte svårt nog ändå att hitta någon man gillar och matchar med? Är inte värderingar, attraktion, drömmar, livsstil och såna saker viktigare?

Har sett såna önskemål i massor av profiler, tänk om vi män krävde att ni kvinnor skulle vara:

- Bra på att laga mat
    - Bra på att städa
    - Bra på att baka
    - Bra på att sy

Som sagt, om man tänker efter, hur viktigt är det då?
    Träffar man någon man gillar som inte är bra på att laga mat så är väl det inte hela världen, det löser ju sig.
    Träffar man däremot någon med helt motsatta värderingar, då blir vardagen genast mer komplicerad.

• Anonym (Ego)
    Anonym (Dejtrutinerad) skrev 2015-01-05 01:46:36 följande:

Har aldrig förstått varför kvinnor skriver att de vill ha män som är:

- Händiga
    -Gillar att laga mat
    - Har gröna fingrar
    - Är musikaliska
    - Har båt
    - Etc etc...

Rent krasst, spelar det någon roll?
    Hur kan man välja eller rata någon för att den är bra eller dplig på att laga mat/snickra/påta i trädgården/spela gitarr etc...är det inte svårt nog ändå att hitta någon man gillar och matchar med? Är inte värderingar, attraktion, drömmar, livsstil och såna saker viktigare?

Har sett såna önskemål i massor av profiler, tänk om vi män krävde att ni kvinnor skulle vara:

- Bra på att laga mat
    - Bra på att städa
    - Bra på att baka
    - Bra på att sy

Som sagt, om man tänker efter, hur viktigt är det då?
    Träffar man någon man gillar som inte är bra på att laga mat så är väl det inte hela världen, det löser ju sig.
    Träffar man däremot någon med helt motsatta värderingar, då blir vardagen genast mer komplicerad.

Du har rätt där, men det där med matintresse är väl lite beskrivande för personligheten det också...

I övrigt bra tips där med drömmar och livsstil, men attraktion, hur tänker du då. Menar du att jag skulle beskriva vad jag attraheras av eller att jag skulle beskriva vad jag anser vara mest attraktivt hos mig?
  • Anonym (Dejtrutinerad)
    Anonym (Ego) skrev 2015-01-05 02:10:12 följande:
    Du har rätt där, men det där med matintresse är väl lite beskrivande för personligheten det också...

I övrigt bra tips där med drömmar och livsstil, men attraktion, hur tänker du då. Menar du att jag skulle beskriva vad jag attraheras av eller att jag skulle beskriva vad jag anser vara mest attraktivt hos mig?
    Men när det kommer till kritan, skulle du verkligen låta matintresse avgöra om personen ifråga skulle få dejta dig eller inte?

Jag gillar att spela badminton och skulle tycka att det vore kul med en kvinna som gillade det också.....men det är inte ens ett sökkriterium för mig, det vore bara en bonus.

Gillar hon inte badminton kan jag spela med någon annan, börja i en klubb etc. Egna intressen är ju ändå bra att ha så att inte allt man gör görs i symbios.
  • Anonym (Dejtrutinerad)
    Anonym (Ego) skrev 2015-01-05 02:10:12 följande:

Jag tror att du har större chans att hitta någon bra om du beskriver saker du gillar istället för att sätta upp en önskelista. Ju fler saker du sätter upp desto fler sållar du bort.

Jag tänker att om du verkligen vill ta upp saker du önskar hos din partner så ta bara upp sånt som verkligen är viktigt för dig, som du skulle få svårt att kompromissa med.

I övrigt mer berätta om dig själv.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Dejtrutinerad) skrev 2015-01-05 02:26:37 följande:
    Men när det kommer till kritan, skulle du verkligen låta matintresse avgöra om personen ifråga skulle få dejta dig eller inte?

Jag gillar att spela badminton och skulle tycka att det vore kul med en kvinna som gillade det också.....men det är inte ens ett sökkriterium för mig, det vore bara en bonus.

Gillar hon inte badminton kan jag spela med någon annan, börja i en klubb etc. Egna intressen är ju ändå bra att ha så att inte allt man gör görs i symbios.
    Anonym (Dejtrutinerad) skrev 2015-01-05 02:29:48 följande:
    Jag tror att du har större chans att hitta någon bra om du beskriver saker du gillar istället för att sätta upp en önskelista. Ju fler saker du sätter upp desto fler sållar du bort.

Jag tänker att om du verkligen vill ta upp saker du önskar hos din partner så ta bara upp sånt som verkligen är viktigt för dig, som du skulle få svårt att kompromissa med.

I övrigt mer berätta om dig själv.

När det kommer till kritan är det nog inte något kriterium som ensamt är avgörande för att dejta någon, men jag var inte intresserad av det enda avgörande, utan av vilka flera saker som kan vara av intresse att nämna för att ge en så rättvisande och bred bild som möjligt av en person. 

...och sedan är det ju just att "beskriva mig" som jag är ute efter, och inte att göra en önskelista över en eventuell partners egenskaper.

Bra tips sedan det där att ta upp saker jag har svårt att kompromissa med. Måste komplettera med det.

Ja, att "berätta om mig själv" är just vad tråden handlar om. Frågan är ju bara vilka områden som kan vara intressanta att beröra, och några har ju tillkommit sedan starten.
  • Anonym (**-)

Det finns ju oftast såna profilinställningar med färdiga alternativ som täcker upp de saker du vill få med :)

• Anonym (Ego)
    Anonym (**-) skrev 2015-01-05 11:04:00 följande:

Det finns ju oftast såna profilinställningar med färdiga alternativ som täcker upp de saker du vill få med :)

Kanske det ja, men jag tänker att det känns personligare och blir lite mer nyanserat i ett personligt brev. Och att jag själv kryssar för "ickerökare" säger ju dessutom inget om min inställning till en eventuell partners tobaksvanor, så det är nog bättre med personligt brev som gäller. Men det är ju ändå ett bra tips att kolla där i profilinställningarna, för det lär ju vara en bra källa till inspiration. Fast det kanske ändå inte står allt där som är beskrivande för en människa, så tillbaka till ursprungsfrågan. Vad vill ni veta om en person? Jag tänker kanske mer på sådant där som att jag är en sådan person som tar med egen plastpåse till ica
Svar på tråden Beskrivande text för dejtingsajt