• Anonym (Man 41 år)

Frågan riktar sig främst mot par som har barn och frågan lyder; har du större sexlust än din partner?

Jag är man drygt 40 år, lyckligt gift och 3 barn. Som rubriken säger så är jag nyfiken på att veta om det är större andel män eller kvinnor som har minskad sexlust. I mitt fall så är det jag som 9 av 10 gånger tar initiativet till sex och vi kan väl säga att vi ligger på en frekvens på 1-3 gånger per månad i snitt när det gäller sexlivet. Vi har periodvis som de senaste veckorna haft sex mellan 3-4 gånger per vecka men det är ytterst sällan att det inträffar. Hur har ni det och vem av er vill mest?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 10:53
    Ni får mer än gärna göra inlägg på just varför ni har mindre sexlust (orsak).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frågan riktar sig främst mot par som har barn och frågan lyder; har du större sexlust än din partner?
  • Anonym (kvinna)

Kvinna, 35 med jämnårig man och vi har ett barn men funderar på syskon.

Jag har mycket mindre sexlust än min man och det beror delvis på att han har gått upp mycket i vikt på senare tid och fått en ölmage, det är väldigt osexigt. Jag kan bli tänd om vi smeker på varandra men blir inte tänd av att se honom längre.

• Anonym (3-barnsmamma)

Kvinna, drygt 40, gift och har 3 barn.

Här hemma har mannen oförändrad lust i jämförelse med innan barnen, medan jag fått mer och mer lust för varje barn och lusten fortsätter att öka. Jag gick om honom för cirka 5 år sedan och nu för tiden tycker han att jag är jobbig eftersom jag vill ha sex "hela tiden".

Jag skulle kanske inte ha svarat eftersom du efterfrågar förhållande som drabbats av minskad lust. Men jag tolkade din TS som att du förutsätter att en uppkommen obalans i lust alltid är orsakad av minskad lust vilket det inte är.

• Anonym (Man 41 år)
    Anonym (kvinna) skrev 2015-01-05 20:49:19 följande:

Kvinna, 35 med jämnårig man och vi har ett barn men funderar på syskon.

Jag har mycket mindre sexlust än min man och det beror delvis på att han har gått upp mycket i vikt på senare tid och fått en ölmage, det är väldigt osexigt. Jag kan bli tänd om vi smeker på varandra men blir inte tänd av att se honom längre.

Jag har full förståelse för vad du menar och attraktion är naturligtvis en viktig aspekt i en relation. Många gånger så är det svårt att kommunicera med varandra på rätt sätt men känner du att ni kan prata om allt eller drar du dig för att ta upp ämnet?
  • Anonym (Man 41 år)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2015-01-05 21:58:30 följande:

Kvinna, drygt 40, gift och har 3 barn.

Här hemma har mannen oförändrad lust i jämförelse med innan barnen, medan jag fått mer och mer lust för varje barn och lusten fortsätter att öka. Jag gick om honom för cirka 5 år sedan och nu för tiden tycker han att jag är jobbig eftersom jag vill ha sex "hela tiden".

Jag skulle kanske inte ha svarat eftersom du efterfrågar förhållande som drabbats av minskad lust. Men jag tolkade din TS som att du förutsätter att en uppkommen obalans i lust alltid är orsakad av minskad lust vilket det inte är.

Nej tvärtom, tack för att du skriver. Jag vet att det förekommer att kvinnor framförallt efter 3e barnet får betydligt högre sexlust. När du beskriver att han har oförändrad och du har större lust, hur har det ökat mot tidigare? Hur ofta gjorde ni det innan barnen kontra nu?
  • Anonym (Kajsa)

för mig så går det i perioder. Pga en p-stav så känner jag mig fruktansvärt osexig och ofräsh under den långa (1månad) perioden då jag har mens. Dock så sker denna perioden endast var tredje månad men för min pojkvän så blr det en hel månad utan sex där. 

• Anonym (3-barnsmamma)
    Anonym (Man 41 år) skrev 2015-01-06 01:25:30 följande:

Nej tvärtom, tack för att du skriver. Jag vet att det förekommer att kvinnor framförallt efter 3e barnet får betydligt högre sexlust. När du beskriver att han har oförändrad och du har större lust, hur har det ökat mot tidigare? Hur ofta gjorde ni det innan barnen kontra nu?

Han har alltid tyckt att en gång om dagen är det optimala medan jag tidigare innan första barnet tyckte att 3-4 gånger per vecka var lagom. Han tycker fortfarande att en gång om dagen är lagom medan jag inte backar för 2-3 gånger per dag.

I realiteten blir det oftast inte mer än en gång om dagen och kanske 2 gånger på helgdagarna, men när vi är lediga lite längre som t ex nu under julen så blir det oftare. Några dagar har det blivit både 3 och 4 gånger nu i jul.
  • Anonym (Man 41 år)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2015-01-06 22:46:04 följande:
    Han har alltid tyckt att en gång om dagen är det optimala medan jag tidigare innan första barnet tyckte att 3-4 gånger per vecka var lagom. Han tycker fortfarande att en gång om dagen är lagom medan jag inte backar för 2-3 gånger per dag.

I realiteten blir det oftast inte mer än en gång om dagen och kanske 2 gånger på helgdagarna, men när vi är lediga lite längre som t ex nu under julen så blir det oftare. Några dagar har det blivit både 3 och 4 gånger nu i jul.
    Fantastiskt och inte minst underbart för er. Kan bara lyfta på hatten och gratulera. 
  • Anonym (3-barnsmamma)
    Anonym (Man 41 år) skrev 2015-01-07 07:12:47 följande:

Fantastiskt och inte minst underbart för er. Kan bara lyfta på hatten och gratulera. 

Även om vi har en viss obalans i hur ofta vi vill ha sex, så känns det ändå som en gåva att ha ett så aktivt sexliv i ett 24 år gammalt förhållande.
  • Anonym (Man 41 år)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2015-01-07 13:08:57 följande:
    Även om vi har en viss obalans i hur ofta vi vill ha sex, så känns det ändå som en gåva att ha ett så aktivt sexliv i ett 24 år gammalt förhållande.
    Ja verkligen och jag är lätt avundsjuk på er.
  • Anonym (Man 41 år)

Tack alla som har engagerat sig. Nedan ser ni resultatet av 36 röster. Vi kan konstatera att det finns inga män med låg sexlust av de som har svarat. Större andel kvinnor med högre sexlust men också rätt många med lägre lust som ger ett lägre sammantag.

Detta korrelerar med andel män som beklagar sig i FL över för låg sexfrekvens med sin partner och mer signifikant för par kring 40. Jag har också läst en och annan tråd med flera inlägg om par och främst kvinnor som hamnar i en ond cirkel med barn som tar på krafter och inte minst trötthet som en konsekvens av sömnsvårigheter. Håller ni med kvinnor eller är det ett sätt att blunda för att den sexuella attraktionen har betydligt avtagit?

Jag är man och har större sexlust
      31%
    11 röst(er)

Jag är kvinna och har större sexlust
      42%
    15 röst(er)

Jag är man och har mindre sexlust

0%
    0 röst(er)

Jag är kvinna och har mindre sexlust
      28%
    10 röst(er)
Svar på tråden Frågan riktar sig främst mot par som har barn och frågan lyder; har du större sexlust än din partner?