6-åring med kattfobi
Vi har efter mycket noga övervägande skaffat en katt. Mina två barn var överlyckliga ända tills katten kom till oss. Katten som vi tog över från en släkting på annan ort är 2 år gammal och en försiktig dam, ingen kelgris men snäll och sällskaplig. Hon är inte van vid barn innan, men det tog inte lång tid innan hon och äldste sonen blev vänner. Så det är inte katten som är problemet i den här historien, utan den yngste sonen. Han är sjukt rädd för katten, och vågar knappt vara i samma rum. Han måste alltid veta var hon är, och vet han inte det går han inte ut ur sitt rum.
Jag ser på honom att han är riktigt rädd för henne. Han är dock inte rädd för andra katter, även om han är försiktig runt djur. Hur sjutton ska jag hjälpa honom att komma över sin rädsla? Han blev antagligen skrämd då katten kom och hon var orolig och väste åt honom en gång. Han gillar inte att hon springer och jag tror att han tycker hon är svårläst. Jag lyckades få honom att sitta i mitt knä när jag gav henne kattgodis, men han skakade av skräck. Snälla, ge mig tips! Att göra sig av med katten är inget alternativ och hon kommer att bli utekatt så fort hon vant sig vid omgivningen (vi har bara haft henne en vecka). Men det känns ju ohållbart att han stänger in sig på sitt rum av rädsla. Jag känner min son så pass väl att jag vet att han kommer att älska henne bara rädslan går över, han har längtat efter en katt i flera år.