alltvarupptaget skrev 2015-01-07 10:52:09 följande:
Varför använder du en dragsele på en hund som inte drar något? Det är väldigt onödigt och när hunden börjar dra då så får den en hållning som gör att den blir annu starkare. Det allra bästa är ett vanligt "stryphalsband" av kedja. Om du har sett på ceasar så är det ett väldigt vanligt problem att folk använder dragselar när det är helt onödigt!
Är du helt från vettet?
Axo skrev 2015-01-07 11:01:59 följande:
Hade jag varit du så hade jag först och främst fått in ett stoppkomando eller en inkallning så du kan stoppa hunden innan det blir ett ryck.
Sen tror jag inte att du ska ha en dragsele för där får du draget bak vi rumpan och om hunden springer iväg och rycket kommer från sidan så blir det en väldig snebelastning på ryggen.
Bättre då att satsa på en rejäl sele med y-front som sitter bra och som någon skrev ovan, en expanderlina så blir det aldrig några ryck.
Jo, men det kan hon. Hon stannar 9 gånger av 10 då, men hon drar iväg i en jäkla fart när jag säger "varsegod" ... Hunden är bara 8 månader så hon har väldigt mycket energi. Jag har nyss köpt ett långt flexikoppel och har en vanlig långlina så det känns inte som jag har råd med ännu en lina.
Men är y sele bättre än en puppia sele? tips på någon bra? det är en tax så det är lite svårt att hitta något som sitter bra.