• Anonym (Ledsen)

Att våga separera

Jag har funderat länge fram och tillbaka om jag ska säga till min man att jag vill separera. Han är min bästa vän, men jag har inga kärlekskänslor kvar längre. Tyvärr kommer det dåliga samvetet in, vill jag splittra familjen, vill jag göra mina barn till skilsmässobarn eller ska jag stå ut istället?

Om man väljer att separera vilka kostnader har man om man bosätter sig i en hyresrätt ungefär? Här är det alltid mannen som har skött ekonomin så jag har inte behövt tänka på det här med att betala räkningar någon gång. Hur hög månadskostnad har ni som bor ensam med era barn varannan vecka?

• Svar på tråden Att våga separera
  • Vibeche

Mina kostnader är ju nästan lika höga som när vi bodde gemensamt. Boende/värme/el. Tv/bredband, kommunala avg (bor i hus), bilkostnader, tv-licens, försäkring hus och bil, försäkring mig själv, fackavgift, matkostnader. Sen dagis/skolavgift, kläder, försäkringar etc till barnen som vi dock delar på.

Mkt pengar blir det. En vabb-månad går jag +- 0.

Sätt dig ner och räkna ordentligt.

Dock ska ju inte det stoppa dig. Men, har du verkligen gjort allt. Jag anser själv att man knappt har försökt om inte den andra partern ens är informerad om hur du känner. Finns såååååå mkt man kan göraför att trigga igång känslorna. Om det är något du skulle ilja alltså. Kolla in Jonas Gåde tex.

• Nyfiken gul

Det finns aldrig lyckliga skilsmässor . Man får bara göra det bästa av det helt enkelt. Bäst är ju om ni kan komma överens och utifrån det hitta bra utgångspunkter och då minska känslan av splittring och dåligt samvete.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kravmärkt

Jag tycker du ska börja med att släppa in din man. Har hört många olika tankar kring separationer och den som kommer upp mest är just den att den partner som blir lämnad inte upplever att hen fick en chans. Att bli lämnad pang bom är fruktansvärt jobbigt och ibland traumatiskt så av respekt skulle jag ta upp det här med honom. På ett försiktigt sätt. Inte att jag älskar inte dig på det sättet och vill skiljas utan snarare säga att det känns inte bra, vad tycker du, vad ska vi göra osv.

• Nyfiken gul

Vad allt sen kostar beror ju på vilka utgifter du anser dig behöva och vad ni som förälder kan komma överens om att dela på.

Glöm inte bort att vissa kostnader kan minska eftersom de ska räknas om utifrån att du är ensam. Dagis och fritids tex och vissa försäkringar osv.

Du behöver kanske inte värsta internethastigheten, du behöver kanske inte heller en massa tv-kanaler, du måste inte ha hemtelefon osv. På så sätt minskar du utgifterna. Tänk efter helt enkelt vad du behöver och vad du till en början kan avstå helt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Att våga separera