Emeliexx skrev 2015-01-06 10:38:19 följande:
Jo det känns lite läskigt faktiskt! Jag har kusiner och deras barn plus min farbror där så helt ensamma blir vi inte. Vi äger ett hus nu som vi kan tänka oss att flytta ifrån så vi kommer nog sälja detta och köpa däruppe. Om vi vill flytta tillbaka köper vi ett annat hus här nere sen. Vi vill gärna inte bo i lgh däruppe när vi är vana att bo i hus. Vad var det som gjorde att du ångrade dig? Kram!
Jättebra med lite kontakter att börja med! Förstår att ni vill bo i hus, och man får ju en hel del för pengarna när man säljer i Stockholm först. :)
Jag har nog haft lite otur, då den sociala biten inte alls blev det som jag på rimliga grunder hade förväntat mig. Det är nog den största anledningen till ånger, och att jag saknar Stockholm för att det är där jag känner mig genuint hemma och har en del gamla vänner. Kan sakna platser som Mosebacke, Hagaparken, Djurgården, Nackareservatet, Gamla stan o.s.v o.s.v så det gör ont ibland! Men - jag trivs rätt bra här ändå, blev dock bara så överrumplad av min hemlängtan! En hemlängtan som tyvärr står sig än.
Det som är en skillnad mellan de olika platserna är diverse överraskande kulturkrockar faktiskt, det sociala klimatet (inte bara p.g.a att det inte blev som jag trodde) vilket alltså förvånade mig. Det är nya oskrivna regler att ta till sig även fast det bara handlar om en flytt mellan två städer.
Sen mörkret. I oktober kommer det och lägger sig som en tjock filt över en, i några månader. Det är ok ibland och ganska frustrerande ibland. Denna vinter och förra har det förvisso varit ovanligt dåligt med snö så det spelar säkert in!
En till sak som många andra säkert inte bryr sig ett dugg om men som jag (min skogsnörd) påverkas av är olikheterna i naturen, att det typ bara finns ganska taniga björkar och barrträd här och mycket snårskog. Det kanske låter konstigt, men jag kan verkligen sakna stora ekar, lönnar och gläntor o.s.v. Sen finns det ju andra fördelar här - som hjortronmyrar t.ex. :)
Umeå är också väldigt platt (vet ej hur det är med Luleå) och jag saknar en rejält kuperad terräng med magnifika vyer över staden och landet, som jag inte var ett dugg medveten om att jag verkligen gillade med Stockholm.
Kram!
:)