• Anonym (Moderjord)

Ändra umgängestider

Om man är ensam vårdnadshavare så har man ju bara en massa skyldigheter känns det som men är inte en utav dom att se till så att inte barnet hamnar utanför?

Mitt barn har uppsatt umgänge med sin pappa nästa helg fredagkväll till söndagkväll men nu har en aktivitet här i stan för alla i hens åldersgrupp hamnat på den fredagkvällen och mitt barn vill verkligen verkligen gå och vill att jag anmäler hen på stuts. Detta slutar inte förrän sent på kvällen och pappan hittar inte i vår stad så mitt förslag är att han hämtar tidigt på lördag istället. Detta är bara vid ett enda tillfälle.

Min fråga är egentligen om jag som ensam vårdnadshavare har rätt att bestämma att det bara blir en övernattning denna helgen eftersom barnet så gärna vill gå?

Kan tillägga att vi inte har några egentliga skrivna papper på umgänget utan bara muntligt och pappan har ibland ändrat och ställt in umgänget själv också.

• Svar på tråden Ändra umgängestider
  • Anonym (Wildrat)

Nej, du har inte rätt att bestämma själv. Vårdnad och umgänge har inget med varandra att göra. Prata med pappan och om han inte vill ändra så får hon missa aktiviteten.

• Anonym (Hepp)

Jo du kan ändra eftersom inget är skrivet på umgänget. Fundera dock på om det kan påverka eran relation och försvåra samarbetet om du ändrar mot hans vilja.
    Hade ni haft dom på umgänget hade en aktivitet aldrig gått före deras umgänge så det kan ju vara ett rättesnöre att hålla sig till.

• Anonym (Moderjord)
    Anonym (Hepp) skrev 2015-01-06 15:31:08 följande:

Jo du kan ändra eftersom inget är skrivet på umgänget. Fundera dock på om det kan påverka eran relation och försvåra samarbetet om du ändrar mot hans vilja.

Hade ni haft dom på umgänget hade en aktivitet aldrig gått före deras umgänge så det kan ju vara ett rättesnöre att hålla sig till.

Nej det vet jag men vi har ingen dom och borde inte barnets vilja spela in när hen blir allt äldre? Hen går på mellanstadiet.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Moderjord) skrev 2015-01-06 15:46:05 följande:
    Nej det vet jag men vi har ingen dom och borde inte barnets vilja spela in när hen blir allt äldre? Hen går på mellanstadiet.
    Både ja och nej. Man ska lyssna på barnet men det är inte samma som att barnet får sin vilja fram.
  • BioBonus

Det lättaste är väl helt enkelt att du frågar? Inte med en bestämmande attityd utan med en "går det att hitta en lösning" attityd?

Förklara spm det är. NN vill gärna vara med - kan du hämta efter aktiviteten eller på lördag istället? Och kan han inte det så får NN missa aktiviteten den här gången, men det öppnar upp för en dialog hur ni kan lösa det nästa gång det inträffar.

• Tow2Mater
    Anonym (Moderjord) skrev 2015-01-06 15:46:05 följande:
    Om dina samtal med pappan inte fukar: Barnet kan ju alltid skrika och grina och bete sig som en liten skit i bilen hela vägen hem till pappan och sen hela helgen, så kanske pappan lär sig vad barnet faktist vill gora nästa gång.

Lyssnar inte pappan alls på sitt barn och vad hon/han vill gora?? Be barnet prata med sin pappa om saken, utan dig som mellanhand.
  • Brumma

Vi har gjort så ibland att bonus mamma kommit med dottern efter aktiviteten (typ disco).

Du kanske kan köra eftersom pappan inte hittar?

Förövrigt så kan du inte bestämma om umgänget som du vill. Däremot kan du ta upp frågan.

Ert barn skall alltid lyssnas på men det är föräldrarna som bestämmer. Har en vän som hade sitt barn vh och han förklarade för sin son att han har honom så lite tid så han vill inte missa ens en dag. Deras tid är alldeles för viktig. .

Det är kanske ngt att ta i beaktande också...För en förälder som har sitt barn större delen av tiden är det nog svårt att sätta sig in i. Men att träffa sitt barn fyra dygn (för det är ju ungefär vad det blir sammanlagt ) i månaden är inte speciellt mkt. Att timma på den tiden är egentligen inget bra alternativ...

En annan möjlighet är ju att föreslå hämtning på lördagen plus att det blir nästa helg också. Alltså tre helger i rad..

Själva hade vi "regeln" att vi inte minskade umgänget men gärna bytte eller tog extra :)

• Anonym (Hepp)
    Tow2Mater skrev 2015-01-06 16:26:42 följande:
    Om dina samtal med pappan inte fukar: Barnet kan ju alltid skrika och grina och bete sig som en liten skit i bilen hela vägen hem till pappan och sen hela helgen, så kanske pappan lär sig vad barnet faktist vill gora nästa gång.
    Ibland undrar jag om du har nån diagnos?

• Tow2Mater
    Anonym (Hepp) skrev 2015-01-07 19:55:12 följande:
    Ibland undrar jag om du har nån diagnos?
    Nej. Varför tror du det?
    Många barn brukar få vad de vill om de bråkar tillräckligt. Om inte annat visar de på sitt sätt vad de anser viktigt för dem att få göra, om inte föräldrarna är öppna för diskussioner. Vad brukar vara ett vanligt råd till föräldrar med skrikiga och bråkiga barn här på FL? Jo, det är ganska ofta "prata med barnet, och försök förstå". Hur ska det gå fram till pappan att prata med sitt barn, och ta reda på vad det vill (som det ju i dagslaget verkar som han inte gör), och barnet inte på annat sätt uttrycker sin mening?
  • Tow2Mater

För mig låter det mycket konstigt att ett mellanstadiebarn inte klarar av, eller vågar, utrycka sin fråga till sin pappa på telefon och säga vad det skulle vilja, och få pappans svar, och sen fortsätta diskutera saken om svaret är nekande. Men alla familjer o barn är ju olika.

Svar på tråden Ändra umgängestider